RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Torgeir Strandberg (www.procycling.no)

«Gull-Svendsen» får stryk for denne stillingen

Sist oppdatert:
- Her er det mye å gå på, sier eksperten.

JESSHEIM (procycling.no): Det er i midten av januar, og glatt nedover gangveien utenfor hotellet. Her er det lite som minner om bare landeveier og en flunkende ny sykkelsesong. Men inne på hotellet, er det positivt ladet spenning i luften blant en håndfull av våre aller beste syklister.

På rom 164 er det fortsatt julekveld, og dagen da Joker Merida-rytterne endelig skal få kloa i sine nye sykler for sesongen.

Reacto-modellene byttes ut med den nye toppmodellen, Scultura SL 909. Med en veiledende pris på snaue 65.000 kroner, innser Reidar Borgersen at han er en heldiggris der han blir utstyrt med nye hjulsett og en sykkel som har en totalvekt på 6,2 kilo, uten pedalene.

- Jeg er skikkelig utstyrsfreak når det kommer til temposykkelen, men jeg har ikke like god greie på landeveismodellene, innrømmer han.

Deretter beordrer han mekanikeren til å justere plasseringen av giret.

Store funn hos verdensmester
Etter lunsj, og et par intervjuer, har vi forflyttet oss til rom 162. Her ligger Oskar Svendsen på ryggen og mottar instruksjoner fra Espen Aareskjold.

Det er sykkeltilpasning som står på programmet. Målet er at juniorverdensmesteren skal optimalisere sittestillingen for å komme seg enda raskere fra start til mål.

- Her er det mye å gå på. Jeg har gjort et par signifikante funn allerede. Det kan du høre etterpå når han begynner å sykle, sier Aareskjold og skotter bort mot Gino Van Oudenhove.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HJEMMELEKSER: Denne øvelsen skal styrke ryggmusklene til Oskar Svendsen. Ting han selv må ta tak i om han ønsker å bli en enda bedre syklist.
HJEMMELEKSER: Denne øvelsen skal styrke ryggmusklene til Oskar Svendsen. Ting han selv må ta tak i om han ønsker å bli en enda bedre syklist.

Nytt for «Gull-Svendsen»
Den belgiske sportsdirektøren forklarer at det er forskjellige veier til målet. Sittestilling og utstyrstilpasninger er blant dem, mens andre områder kan være trening, kosthold eller helse.

- Man har et spesielt forbedringspotensial på unge ryttere når det kommer til sittestilling. I tillegg er det nødvendig å gjøre det med en helt ny sykkel, sier belgieren.

Svendsen forteller at han vært inne til lignende fysiske konsultasjoner tidligere, men at han ikke har fått en like grundig gjennomgang som den Aareskjold nå er i ferd med å gjøre.

- Jeg har vel heller aldri stilt inn sykkelen skikkelig. Det har blitt litt «på feelingen», så jeg har ikke helt funnet ut hva som er ideelt for meg, sier Svendsen.

Det var i hvert fall godt nok til å vinne et suverent gull under junior-VM i Valkenburg i september.

- Der måtte jeg holde meg innenfor målene, og skulle vel egentlig hatt styret lengre framme. Det ble i stedet slik at hendene lå foran girene og slang.

Gjør som Garmin og Sky
Litt flåsete kan man si at Aareskjold er hentet inn fra «fienden» for anledningen. Nå har det seg sånn at mannen som er den eneste i Norge med mastergrad på området, også jobber med en rekke andre lag.

Men sitt daglige virke har han hos Spinn sykkelshop i Sandnes, og er derfor mer sannsynlig å treffe på rundt rytterne i Team Øster Hus-Ridley.

Vi skal vel ikke prøve å være for tekniske her, men Aareskjold benytter seg av Retül Motion Capture System. Det samme hjelpemiddelet WorldTour-mannskap som Garmin og Team Sky bruker.

Les mer om Retül Motion Capture System her!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DET FØRSTE MØTET: - Jeg har sett mye bra respons i tester på denne. Jeg har hørt at den vil svare bra på kraften. Jeg har veldig høye forventninger til det, sier Oskar Svendsen om sin nye Merida Scultura SL.
DET FØRSTE MØTET: - Jeg har sett mye bra respons i tester på denne. Jeg har hørt at den vil svare bra på kraften. Jeg har veldig høye forventninger til det, sier Oskar Svendsen om sin nye Merida Scultura SL.

Først får Oskar Svendsen lov til å sykle slik han vanligvis hadde gjort på Reacto-modellen han har benyttet seg av de siste to årene.

Og ja: Det slurer av jernhesten på rulla i kroken av rommet. Her kan det justeres!

Det første møtet med Sculturaen
På armer, bein, hofte og sko har 18-åringen fått festet åtte markører. Disse festes på kroppens rotasjonspunkter, forklarer Aareskjold.

Programmet kartlegger så bevegelsene hans, før informasjonen samkjøres med bevegelsene hans på den nye Scultura-modellen.

Med seg hjem får Svendsen noen basisøvelser som skal styrke musklene han trenger for å forbedre sittestillingen.

På sikt er målet en personlig tilpasning av sykkelen. I potten ligger maksimal effektivitet og prestasjon, og i tillegg skal man kunne unngå verk og skader.

- Det har vært noen langturer hvor jeg føler at jeg nok burde ha sittet mer komfortabelt, innrømmer Svendsen.

Da Borgersen KUNNE vunnet
Hvis vi hopper tilbake til Van Oudenhoves budskap om «veiene til målet», vil tilpasningen gi seg utslag i marginer.

Tidsmarginer er essensielt i en sport hvor det hele dreier seg om å komme først til mål.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TAR SEG TID TIL PRESSEN: Reidar Borgersen snakker om forventningene sine til nye Merida-modellen etter at utstyrstilpasningen er over.
TAR SEG TID TIL PRESSEN: Reidar Borgersen snakker om forventningene sine til nye Merida-modellen etter at utstyrstilpasningen er over.

Kunne for eksempel Reidar Borgersen ha tatt sin første internasjonale etappeseier under Ronde de l’Oise i juni om sykkelen hadde vært enda bedre tilpasset?

Det svaret får vi aldri, og spurten tapte han mot Jean-Luc Delpech – men Joker-veteranen er kanskje det aller beste eksempelet i laget på hvor viktig dette området er for en syklist.

- Ti prosent på tre dager
Borgersen og Aareskjold begynte å samarbeide allerede i februar i fjor.

- Etter at han kom til meg, økte han terskelwatten med 10 prosent i løpet av tre dager. Men han satt jo som en skøyteløper på sykkelen og, humrer Aareskjold.

Den tidligere skøyteløperen bare gliser. Han vet godt hvor viktig Aareskjold har vært for utviklingen av hans sykkelkarriere.

- Det er små detaljer som forhåpentligvis gjør at vi skal vinne i stedet for å bli nummer to, sier han.

- Og det kan den perfekte sittestillingen avgjøre?

- Jeg tror nok det. Jeg vant NM med 11 sekunder i 2012 i løpet av en times kjøring. Det skal ikke så mye effektivitetstap til der, før de 11 eller 12 sekundene hadde gjort at jeg ble nummer to i stedet, påpeker Borgersen.

Utstyrsjournalist: - Kommet godt ut av tester i Tyskland
Joker Merida bytter altså ut Merida Reacto som teamsykkel til fordel for Merida Scultura SL 909-modellen. Det er ikke først og fremst utstyrsfokuset som har preget procycling.no i våre første leveår, men det skal vi gjøre noe med utover.

Derfor har vi fått utstyrsjournalist Peter Andreas Prydz Gørbitz til å skrive noen ord om den nye Merida-modellen:

- Den er ny av året, og skal være enda lettere og stivere enn Reacto. Rammevekten har gått ned med om lag 150 gram, og er med sine 844 gram blant de letteste på markedet. Krankhuset er av den stadig mer populære typen BB386, som muliggjør større rør, og dermed en enda stivere sykkel. Tester gjort av velrennomerte tyske magasiner bekrefter stivhet i ypperste klasse, forteller Prydz Gørbitz oss om den nye modellen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

VENTER I SPENNING: procycling.nos utstysjournalist klør etter å få testet denne doningen: Merida Scultura SL 909.
VENTER I SPENNING: procycling.nos utstysjournalist klør etter å få testet denne doningen: Merida Scultura SL 909.

Han peker på at det ikke bare er stivhet og lav vekt som har vært målet for Meridas ingeniører når det har utviklet denne sykkelen:

- For å gi rytterne litt ekstra komfort har Merida bygget inn et lag med spesielle bio-fibre som gir ekstra mye fleksibilitet i både sete- og kjedestag. Dette sikrer en mer behagelig reise på røft underlag, og skal sørge for at ingen krefter går til spille. Totalvekten på sykkelen er imponerende 6,2kg uten pedaler, som kan bety at Joker-gutta faktisk må legge på litt vekt for å nå UCI’s vektgrense på 6,8kg. Med andre ord kan ikke Reidar Borgersen skylde på sykkelen om det ikke skulle gå veien i årets sesong!

Mekaniker: - Han spurter jo bakover!
Dagens økt er snart over for en blid Reidar Borgersen. 32-åringen rusler fornøyd nedover hotellgangen med ny sykkel, nye hjul og en liten overraskelsespose.

- Som sykkelrytter: Hvor mye gleder man seg til denne dagen?

- Vi liker jo utstyr. Det er alltid spennende med en ny sykkel. Den har fått veldig god omtale, og ser veldig fin. Å få sin egen, ta på den og kose litt med den: Det er noe man ser fram til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BAKOVER? Reidar Borgersen ber om at giret justeres slik han ønkser å ha det. Vi har valgt å anonymisere mekanikeren med tanke på hans egen sikkerhet (dette var for øvrig ment som en spøk).
BAKOVER? Reidar Borgersen ber om at giret justeres slik han ønkser å ha det. Vi har valgt å anonymisere mekanikeren med tanke på hans egen sikkerhet (dette var for øvrig ment som en spøk).

- Hvilke forventninger har du til den nye modellen?

- Jeg forventer at den skal vinne mange ritt, sier han. Mest på spøk:

- Nei, den ser i hvert fall veldig stiv ut. Vi har vært veldig fornøyd med syklene som har vært, men den er kanskje litt lettere og stivere enn den vi hadde. Det blir spennende å prøve den. Hadde jeg hatt den i fjor, hadde jeg kanskje vunnet Ronde de l’Oise. Det var bare noen sekunder jeg tapte med så, sier Borgersen.

Ja, hvis det ikke var sittestillingen da. Eller?

- Han spurter jo bakover, humrer mekanikeren.

Noe er fremdeles overlatt til syklisten selv å finne ut av.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere