RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

Her skal Edvald vinne VM i 2016

Sist oppdatert:
Lillestrøm-Oslo lokker med massespurt på rullebanen.

KJELLER (procycling.no): Skedsmo-ordfører Anita Orlund og VM-ambassadør Edvald Boasson Hagen ønsker seg sykkel-VM i 2016 til Norge og Lillestrøm. Fredag ble planene som inneholder målgang nedover rullebanen på Kjeller og rundløype i Lillestrøm, Gjelleråsen, Nittedal og Skedsmokorset lansert.

- Det blir en veldig fin løype. Den blir variert, det er mye opp og ned – og jeg kommer til å ha mye familie langs løypa (besteforeldre bor langs VM-traseen, vår anm.).

- Jeg ser ingen grunn til at mesterskapet ikke skal komme hit, dersom vi får VM til Norge i 2016, fortalte Edvald Boasson Hagen da Lillestrøm-Oslo presenterte planene sine.

Hva?
Sykkel-VM arrangeres i Danmark i neste uke. I 2012 har Nederland og Limburg fått mesterskapet, mens Italia og Spania er arrangørland i 2014. I 2015 skal en arrangør utenfor Europa få prøve seg, mens Norge er blant søkerlandene for 2016.

Sist gang Norge arrangerte sykkel-VM var i 1993. Da fikk den ikke ukjente Lance Armstrong sitt definitive gjennombrudd på landeveien, og vår egen Dag Otto Lauritzen lå i brudd noen kilometer før mål.

Hvem?
Lillestrøm-Oslo er bare en av sju kandidater. Også Bergen, Drammen, Trondheim, Stavanger, Sandefjord og Kristiansand har søkt for å få arrangementet. Styret i Norges Cykleforbund vil innstille kandidaten til vertsby på et møte den 21. november.

Hva planlegger Lillestrøm?
Fellesstarten for proffene begynner på Rådhusplassen i Oslo. Deretter skal man rytterne via Kongsveien opp mot Ekebergsletta. Man kjører nedover mot Valhallveien og Konows gate, og selv om Oslo-ruten ikke er helt spikret skal utøverne etter hvert passere Sinsenkrysset og fortsette riksvei 4 nordover mot Gjelleråsen. Sløyfen skal være 29 kilometer lang.

Deretter kommer rytterne inn i det som skal være rundløypa i et eventuelt verdensmesterskap. Den er 23,5 kilometer lang, og skal sykles ti ganger slik at man totalt kommer opp i 270 kilometer på sykkelen.

En vanlig runde starter på flystripa på Kjeller. Deretter tar man riksvei 22 (Fetveien) mot E6 og Olavsgård hotell. Ved Gjelleråsen venter en bakke med fem prosents stigning. Rytterne kjører videre mot Slattum langs den gamle Nittedalsveien og tar av mot Nitelva og etter hvert Nittedal kirke. Der møter rytterne en bakke som holder ni prosents stigning på det tyngste. Boasson Hagen & Co. tar deretter Solberg vei mot Skedsmokorset igjen, men svinger av til høyre mot Kjellerholen. Hovedfeltet skal langs Vestvollveien (under E6) mot Skedsmo Kirke. Deretter bærer det ut på flystripa mot Kjeller igjen.

- Perfekt for Edvald
Totalt dreier det seg om 3500 høydemeter fordelt på 270 kilometer.

- Dette er en middels hard VM-løype. Den er tøffere enn København, men ikke så tøff som den rytterne møtte i Mendrisio (den sveitsiske VM-arrangøren fra 2009, vår anm.), forteller Birger Hungerholdt til procycling.no.

Han er leid inn som konsulent for VM-søknaden fra Lillestrøm, og avslører en aldri så liten baktanke med løypetraseen på Nedre Romerike.

- Løypa bør være akkurat så hard at Edvald Boasson Hagen blir den store forhåndsfavoritten. Vi håper selvsagt at Edvald kan være med å dominere løpet, mens supersprinterne blir hengt av underveis, sier han med et smil.

Lokalkjent Boasson
Sky-rytteren har selvsagt ikke noe imot dersom det blir et mulig scenario på den tiden av året fem år fram i tid.

- Det er absolutt en løype som kan skille. Det kan være nok til at jeg henger med mot slutten, men ikke alle andre. Bakken ved Gjelleråsen er ikke tøff i seg selv, men den blir det etter 25 mils sykling.

- Dessuten kommer bakken ved Nittedal kirke, sier Boasson Hagen som er svært godt kjent i området med tanke på Edvald Boasson (bestefar) er bosatt i Nittedal.

Lillestrøms triumfkort i den harde konkurransen mot seks andre VM-beilere, blir fort rullebanen på Kjeller.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den er 1740 meter lang og stor nok til å huse alt man trenger i forhold til publikum, teknisk utstyr, storskjermer, TV-busser og andre nødvendige fasiliteter.

- Vi har egentlig bare tatt malen som UCI (det internasjonale sykkelforbundet) stiller som krav for et slikt arrangement, og sett at flystripa på Kjeller tilfredsstiller alle våre behov. Det kommer til å gi en fantastisk ramme rundt et VM, dersom søknaden vår vinner fram, mener Hungerholdt.

Han leker dessuten med tanken på å hente inn noen ekstra inntekter i forbindelse med arrangementet.

- Det er UCI som er hovedarrangøren og de har alle TV-inntektene. Det betyr igjen at man ikke trenger å ta hele løftet selv ved et slikt arrangement. Jeg mener at man kan ta inngangspenger for å følge arrangementet inne på flystripa. Men den sykkelinteressen som eksisterer i Norge nå, er jeg sikker på at folk aksepterer fotballpriser for å være med på sykkelfesten på Kjeller, men Hungerholdt som understreker at den tanken foreløpig er noe han går rundt og leker med.

Hva tror du? Tror du flystripa på Kjeller gir optimale forhold for den norske VM-søknaden i 2016? Ta del i diskusjonen ved å bruke kommentarfeltet under artikkelen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere