RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

«Hva var det egentlig som traff oss?»

Sist oppdatert:
UTSTYR: - En tysktaiwansk tanks, skriver Peter Andreas om Merida Scultura SL 909.

KABOOM!

Det tar et par kilometer langs Mallorcas strender før vi skjønner hva som egentlig traff oss. Svaret er Scultura SL 909, Meridas nye toppmodell på landeveien. Det mastodonte frontpartiet, nærmere bestemt styrerøret er sjeldent massivt for en landeveissykkel og føles rett og slett eksepsjonelt kraftig. Sykkelen virker så utrolig solid at man i begynnelsen nesten er usikker på om det faktisk er en sykkel man hviler rumpa på!

Fronten på den nye Sculturaen er ekstremt stiv, men har totalt motsatte proporsjoner fra timeglassformen vi i dag ser på mange aeroracere.

Da Merida designet den nye Scultura SL-rammen var det tre ting som stod i fokus, lav vekt, høy stivhet og god komfort. At de kan hake av for de to første punktene er det ingen tvil om. Rammevekten ligger nemlig på imponerende 830 gram, mens gaffelen veier inn på pene 330 gram. Merida kunne ha gjort sykkelen enda lettere, men de så ikke poenget i dette pga. UCI’s regler om minimumsvekt på rittsykler (6,8 kg). De valgte derfor heller å legge til litt mer materiale for å få en så stiv sykkel som mulig. Med en oppgitt vekt på 6,72 kg ender du likevel ikke langt over vektgrensen, uansett hvor tunge pedalene og flaskeholderne dine skulle være. Vår opplevelse av en ekstremt stiv front underbygges av resultatene fra det tyske magasinet roadbike.de hvor Scultura SL 909 scoret best av samtlige toppmodeller på HT(Headtube=styrerør)-stiffness.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

OVERBEVISENDE: Tall fra tyske «Roadbike» viser høy stivhet og god komfort.
OVERBEVISENDE: Tall fra tyske «Roadbike» viser høy stivhet og god komfort.

Du kan se tabellen her også!

Krankhuset er av den stadig mer populære standarden BB386, en kombinasjon av BB30 og BB86, oppfunnet av spanske BH. Dette gir mulighet for et videre, og dermed stivere krankhus enn hva som ellers hadde vært mulig. Likevel føler vi ikke at Merida har truffet 100 prosent blink her, det finnes nemlig andre toppmodeller som har hakket mer snert i dette området enn det Sculturaen kan tilby.

Et annet viktig moment i konstruksjonen er rammens svært korte kjedestag på bare 400 millimeter. Dette gjør sykkelen utrolig leken og kvikk i frasparket, men medfører også noen ulemper. Stabiliteten blir ikke den aller beste. I tillegg setter det visse begrensninger med tanke på valg av dekk. Her kan du nemlig ikke benytte deg av den stadig mer populære 25 millimeter dekkbredden. For noen år siden hadde dette kanskje ikke engang vært en problemstilling, men de siste årene har vi imidlertid sett en radikal omveltning fra helt ned i 19 millimeter dekk, til at 25 millimeter og enda bredere har blitt mer standarden enn unntaket, selv blant proffene. Ifølge Jurgen Falke, sjefsdesigner hos Merida, er 24 millimeter bristepunktet for hva det er plass til i rammen, men standard 23 millimeter skal ikke være noe problem. Falke, mener imidlertid at komforten allerede er så god at «fete» dekk ikke er nødvendig. Når vi allikevel vet at bredere dekk også gir bedre grep og lavere rullemotstand, er dette definitivt et potensielt ankepunkt for noen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLIK SER DEN UT: Dette er modellen Lampre-Merida-laget hviler rumpene på i 2013-sesongen.
SLIK SER DEN UT: Dette er modellen Lampre-Merida-laget hviler rumpene på i 2013-sesongen.

Til tross for at Mallorca er et sykkelparadis uten like finnes det også veier som minner mer om det vi finner i Belgia og Nord-Frankrike, med store hull, steiner og grus. Vi fikk testet Sculturaen også på dette underlaget, og lot oss virkelig imponere. Syltynne setestag har nærmest blitt standard når det kommer til komfortsykler, men her kjennes det ut som om en helt annen del av sykkelen er årsaken til den behagelige reisen. Gaffelen gir nemlig svært god flyt når underlaget blir ujevnt, nokså overraskende med tanke på hvor stiv fronten kjennes ut. Noe av æren skal muligens Meridas egne biofibre ha. Disse er bygget inn i fram- og bakgaffelen og skal ta brodden av de kraftigste støtene, slik at du får en mer komfortabel tur, og dermed bruker mindre energi fra A til B.

Vi har testet sykkelen med Shimanos nye 11-delte Dura-Ace gruppe. Dette er en kanongruppe, som ikke står mye tilbake for sine batteridrevne konkurrenter. De nye Dura-Ace bremsene må nevnes eksplisitt, her er både modulasjon og bremsestyrke helt i toppklasse. Virkelig et skikkelig blinktreff fra «The Big S». Hjulene er de stive og solide allround-hjulene Ksyrium SLR fra Mavic. Disse har i år Mavics egen «Exalith» bremsebane, som i tillegg til å se tøff ut skal gi bedre bremseegenskaper over tid. Vær oppmerksom på at det vil komme mye piping fra felgen de første par hundre kilometerne, fram til bremsebanen får «satt seg». Ellers er sykkelen utstyrt med ergonomisk karbonstyre og stem fra FSA, samt sete fra Selle Italia. Dette er velkjente produkter som leverer høy ytelse og matcher sykkelens image som en komfortracer på en god måte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- TA BILDE AV STYRETEIPEN! Ok, herr utstyrsjournalist. Her er bildet av styreteipen.
- TA BILDE AV STYRETEIPEN! Ok, herr utstyrsjournalist. Her er bildet av styreteipen.

Med Scultura SL 909, synes Merida å ha oppnådd alle målene de satte seg på tegnebrettstadiet. Likevel føler vi at den kanskje mangler det lille ekstra for å være en fullverdig racing-maskin. Når det er sagt, hvis dette er godt nok for proffene i Lampre-Merida er det selvsagt tilfredsstillende for deg, også. Og dersom du skulle være blant dem som vet å sette pris på litt ekstra komfort, er sjansen stor for at du vil trives svært godt på den nye Sculturaen. Sjelden har vi opplevd en slik kombinasjon av stivhet og komfort i samme område av sykkelen (fronten).

Oppsummering:

+: Ingeniørkunst i fronten, stiv men samtidig komfortabel, lav vekt, god byggekvalitet.

-: Ikke plass til 25 mm dekk, ikke veldig aerodynamisk, noe ustabil.

Komfort: 10/10
Respons: 8/10
Utfor: 7/10
Tempo: 7/10
Klatring: 9/10
Kvalitetsfølelse: 9/10
Totalt: 8,33/10

Ramme: Scultura SL BB386
Gaffel: SL-S taper
Hjul: Mavic Ksyrium SLR
Gir: Shimano Dura Ace 9000
Krank: Shimano Dura Ace 9000
Styre: FSA K-Force Ergo OS
Stem: FSA SLK -6
Sete: Selle Italia SLR Monolink
Setepinne: PRC monolink Carbon SL 27.2
Bremser: Shimano Dura Ace 9000
Dekk: Mavic Yksion Pro SSC Powerlink
Vekt (u/pedaler): 6,72kg (i størrelse M)

Sykkelen kommer i 6 størrelser: 47, 50, 52, 54, 56, 59

Veiledende utsalgspris er på 64.000,-

Mer info her!

Ps! Rammen vi har testet (og som du kan kjøpe) er faktisk enda lettere en den guttene i Lampre-Merida sykler på. Da vi snakket med Jurgen Falke, sjefsdesigner i Merida, på Mallorca fortalte han at proffenes sykler har fått flere ekstra lag med karbon på steder som er utsatt i velt, samt ved drikkeholderne som belastes betydelig mer av en proff en av oss vanlig dødelige. Lagets sykler er uansett godt under den nevnte vektgrensen, og Merida fikk derfor tommel opp fra Lampre-Merida for å spesialisere syklene til det ytterste. Norske Joker Merida kjører imidlertid på den letteste rammeversjonen, og tilnærmet likt utstyrsoppsett (som testet) i årets sesong.

Har du tips eller ønsker du at vi skal teste utstyr for deg? Send meg en mail her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere