RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Jentenes milliardsatsing

Sist oppdatert:
På fem år skal toppserien i fotball forvandles til Europas beste og mest attraktive kvinneliga. Prislapp: En halv milliard kroner.

Oslo (ANB): Lørdag går startskuddet for Toppserien 2008. De første fløytesignalene markerer starten på tidenes kvinnesatsing i norsk fotball. Fra å ha levd relativt anonymt i skyggen av mer kjente – og betydelige høyere gasjerte – herrespillere, skal jentene nå opp og fram.

Ambisjonen er høyst ubeskjeden: I løpet av fem år skal Toppserien bli Europas beste kvinneliga. På veien mot målet skal det brukes penger. Mye penger.

Én million kroner
Ikke bare tilføres klubbene én million kroner i rene penger årlig. I tillegg er det inngått avtaler for blant annet flyreiser, overnattinger og utstyrsleveranser som gir besparelser på opp mot én million til.

Ikke rart humøret er godt både hos klubbledere, trenere og spillere om dagen.

– Aldri har vår organisasjon gått inn i et større og mer gjennomgripende prosjekt, sier fotballpresident Sondre Kåfjord.

Midlene som nå tilføres klubbene kommer med en klausul om at det skal ansettes trenere og markedssjef. To av fem trenere skal være engasjert på heltid.

Ved siden av klubbmidlene, er det mediene som blir hovedverktøy for å nå det ambisiøse målet. Annonsekampanjer i aviser og på radio sesongen gjennom skal gi den ønskede oppmerksomheten. I tillegg satser TV 2 tungt på jentene.

Ivrige sponsorer
En direktesendt kamp hver søndag, samt et ukentlig magasin, står på sendeskjemaet foreløpig. De største profilene i ligaene skal profileres spesielt. Kanalen er forberedt på at seertallene neppe vil gå i taket umiddelbart.

– Vi er forberedt på å tenke langsiktig og litt annerledes rundt dette prosjektet. Produktet må bygges over tid, sier fotballsjef i TV 2, Vegard Jansen Hagen.

Håpet er at medietrykket og tøff profilering skal gi ytterligere trykk fra allerede ivrige sponsorer.

– De siste ukene har næringslivet kontaktet oss for å høre hvordan de kan få delta i dette prosjektet. Det har vi aldri opplevd før, sier markedssjefen i Norges Fotballforbund, Ronny Aasland.

Ikke bare sirkus
I klubbene jubles det også.

– Dette kom sent, men godt. Jentene fortjener det virkelig. Sportslig sett har man tatt mange steg siden 90-tallet, og nå må vi benytte denne muligheten godt, sier Trondheims-Ørn-trener Gøril Kringen.

– Hvis dette blir bare en brøkdel så bra som ambisjonene, blir dette knallbra, flirer hun.

Ørn-treneren advarer samtidig mot et ensidig fokus på utenomsportslig profilering av jentene i media.

– Vi må ikke tenke bare på ablegøyer, TV 2 og sirkus. Det er det sportslige som til syvende og sist er det viktigste. Den balansen tror jeg vi skal finne, sier hun.

PS! Så spørs det hva fasiten forteller når fem år har gått. Veien fram til å bli Europas største liga er i hvert fall lang. Damallsvenskan i Sverige hadde i fjor et tilskuersnitt per kamp på nesten 1.000. Det er rett i overkant av totaltallet for et knippe av rundene i fjorårets toppserie. (ANB)

Klikk her for full oversikt over sportsnyhetene!

Vil du ha sportsnyheter tilsendt på mobilen? Send SPORT START til 1930. Tjenesten koster 2,- per melding.

Les sportsnyheter på mobilen: Send NETT til 1930 (gratis bokmerke)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere