RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Kampen om fotballseerne

TV 2 har mistet brorparten av rettighetene til CMore, men nekter å gi opp.

OSLO (NTB): Begge TV-kanalene lover et fotballprogram som vil begeistre publikum.

Det vakte mildt sagt harme i TV 2 da det i juni 2011 ble kjent at Fotball Media hadde solgt rettighetene til å sende seks eliteseriekamper til Canal+ (nå CMore). Det tok tid å komme over, men når eliteserien sparkes i gang kommende helg, står begge kanalene på startstreken, forberedt på et spurtløp om å vinne seernes gunst.

CMore har altså flest kamper, men får ingen lett jobb. TV 2s innsats de siste årene har vært imponerende. Det vet Kristian Oma, som har tolv år i TV 2 bak seg.

- Vi er veldig ydmyke overfor oppgaven som venter oss. Det er vår holdning. Vi vet hvor listen ligger. Samtidig har vi flinke nok folk til å løse det, sier Oma til NTB.

Han har det redaksjonelle ansvaret for CMores fotballsendinger. Med seg fra TV 2 har han også det tidligere Premier League-ankeret Jon Hartvig Børrestad.

Entusiasme
I TV 2 har utfordringen vært å opplyse om hvor omfattende tilbudet deres fortsatt er i 2013-sesongen. Med eliteseriekamp fredag og søndag, samt fem timer magasinsendinger fra hver runde, er kanalen klar til kamp.

- Det ble laget mye ulyd da vi mistet rettighetene, og flere fikk inntrykk av at TV 2 lå nede med brukket rygg. Men vi skal levere en voldsom portefølje. Og alt sendes på fri-TV (gratiskanaler), sier sportsredaktør Vegard Jansen Hagen til NTB.

Han forteller at kanalens fotballmedarbeidere ikke er hevngjerrige, men litt «fandenivoldske» før sesongstart.

- Nå har man gjort seg ferdig med perioden der man var forbannet, og gjengen gleder seg kolossalt. Den store entusiasmen trenger vi, og den skylder vi seerne, fortsetter han.

3588295

Bredt tilbud
Vinneren av kampen mellom TV-kanalene kan fort bli nettopp vanlige fotballseere. For både CMore og TV 2 lover bredde, nytenkning og godt innhold.

- Fordelen vår er at vi har mindre reklame og mer tid til kampene. Vi skal ha ti timer studiosending hver runde og har et konsept jeg tror både seerne og klubbene vil sette pris på. Det blir ingenting revolusjonerende, men jeg har en liste med punkt som skal skape vår identitet, sier Kristian Oma.

- Det som blir nytt fra vår side er at vi skal produsere kampene større og bedre. Vi skal heve produktet og produksjonene. Folk skal kunne se at det er TV 2. Vi skal gi den beste totalopplevelsen, sier en offensiv Vegard Jansen Hagen.

Gratis vs. betaling
Han tror dessuten det kan bli en real utfordring for CMore at så mye eliteseriefotball blir tilgjengelig på åpne kanaler.

- Det blir vanskelig. Jeg tror ikke for eksempel Sky i England kunne opparbeidet seg det Premier League-produktet de har gjort dersom to kamper hadde gått på BBC, sier TV 2-redaktøren.

- CMore-gjengen har gjort en god jobb fra før når det gjelder å rekruttere seere. For oss handler det mest om å lage godt innhold, så får vi se, sier Oma.

CMore vil også ha sendinger fra 1. divisjon der de blant annet lover tre ganger så mange kameraer og kommentator i hver kamp. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere