RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Krass kritikk av giro- arrangøren

Sist oppdatert:
Fansen jubler, men rytterne raser over den tøffe Stelvio-etappen.

Som du kunne lese på procycling.no onsdag, har Giro d’Italia-arrangøren (RCS) bestemt seg for å ta med Stelvio på neste års rute.

Det vil være første gang siden 2005 at den legendariske stigningen blir en del av Italias mest populære sykkelritt.

Måten Stelvio ble inkludert i Giro d’Italia igjen var noe spesiell. For arrangøren har jobbet hardt på sosiale medier for å øke rittets popularitet. Både på twitter og facebook er de gode på å komme ut med oppdateringer.

Stemt inn av fansen
I år tok de bruken av sosiale medier til et nytt nivå, da de lot fansen få stemme frem hvilke stigninger de ønsket å ha med i neste års utgave. Valget falt på Mortirolo og Stelvio.

På bakgrunn av dette resultatet ble den nest siste etappen av neste års giro presentert allerede denne uken. Etappen blir knalltøff, og begge fjellene som ble stemt frem på facebook er med.

Fansen er selvsagt strålende fornøyd og ser allerede frem til en etappe, som fort kan få legendestatus i giro-historien.

Rytterne derimot, de er langt fra like fornøyde.

- Jeg trodde det var noen som sa at giroen skulle bli lett neste år?

- Jeg hadde foretrukket om rittet hadde blitt mer humant, og uten en så avgjørende etappe helt på slutten, forteller danske Jakob Fuglsang til nyhetsbyrået Ritzau.

Kritikken kommer allerede før hele giro-ruten er presentert, og viser at flere ryttere føler seg litt lurt av arrangøren, som har lovt at neste års løypeprofil skal være lettere enn det de opplevde i år.

Les mer:Lover en mer menneskelig giro

Fuglsang er en av Leopard Trek-rytterne som blir en del av fusjonen med Radioshack. Han har allerede blitt pekt ut til å ha en kapteinsrolle i Radioshack-Nissan-Trek under giroen, selv om han ikke liker retningen rittet har tatt de siste årene.

- Nå ønsker de at de store etapperittene skal være så ekstreme som mulig. Selv satser jeg på å bli topp fem, men det avhenger av hvordan resten av ruten ser ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FOR TØFF? Giro-arrangørens utfordring blir å finne balansen mellom det spektakulære og det forsvarlige.
FOR TØFF? Giro-arrangørens utfordring blir å finne balansen mellom det spektakulære og det forsvarlige.

- Har ikke lært noe som helst
Danske Fuglsang får støtte fra Garmins David Millar. Skotten er ikke kjent for å holde tilbake kraftsalvende på twitter, ei heller denne gang.

- Dere kommer bare til å se italienere i rittet neste år. Ingen andre kommer til å stille opp.

- Jeg husker at Alberto Contador sa at kongeetappen i årets utgave av rittet var for tøff, og han vant den tross alt. Arrangøren har ikke lært noe som helst, kommer det fra den frittalende Garmin-syklisten.

Han utdyper kritikken han kommer med ved å be Giro d’Italia ta lærdom av hvordan Tour de France gjorde det i år.

Også der var det en knallhard etappe med Col du Télégraphe, Col du Galibier og Alpe d’Huez i rask rekkefølge. Men den etappen var kun 109,5 kilometer lang, mens Stelvio-etappen i neste år vil være 218 kilometer.

- Med halve distansen blir det mye mer spenning. Denne girogalskapen vil bli en lang og kjedelig utmattelseskrig, avslutter briten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere