RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim de Waele (©TDWsport.com)

Kravet om Tour de France for kvinner vokser

Sist oppdatert:
Får støtte fra norsk manager: - Hadde vært et stort løft, sier Hitec-sjef Karl Lima

Etter at støvet fra Tour de France har lagt seg, går sykkel-Norge inn i en hektisk periode med både Arctic Race of Norway (08.-11. aug.) og Tour des Fjords (16.-18. aug.) penslet inn i rittkalenderen de kommende ukene.

Sammen med Glava Tour, og de store folkemengende som besøker dem, representerer disse rittene sykkelsportens økende popularitet i Norge. Men i likhet med den grandiose Touren, er det kun de mannlige utøverne dette dreier seg om.

Og mens et tour-aktig startfelt snart inntar Arctic Race, fortsetter debatten om kvinnesyklings manglende utvikling.

Tour de France og Arctic Race har faktisk samme arrangør. A.S.O ble nylig konfrontert med en underskriftskampanje som krever at den mektige arrangøren stabler på beina et Tour de France for kvinner, og at rittet kjøres parallelt med herrenes utgave.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STARTET KAMPANJEN: Her vinner Marianne Vos gull under OL i London i fjor. Et ritt som vakte stor oppmerksomhet og som på mange måter overgikk herrenes utgave hva gjelder spenning og underholdning. Sammen med blant andre Emma Pooley har hun tatt initiativ til å få tilbake et Tour de France for kvinner.
STARTET KAMPANJEN: Her vinner Marianne Vos gull under OL i London i fjor. Et ritt som vakte stor oppmerksomhet og som på mange måter overgikk herrenes utgave hva gjelder spenning og underholdning. Sammen med blant andre Emma Pooley har hun tatt initiativ til å få tilbake et Tour de France for kvinner.

Kampanjen har nå akkumulert over 85.000 underskrifter og flere prominente sykkelryttere har ytret sterk misnøye med hvor lite som gjøres for å utvikle kvinnesiden av sporten.

- Damesykling er spennende
Karl Lima er manager for Hitec Products, Norges eneste profesjonelle sykkellag. I sommer kjørte Hitec-jentene Giro Rosa, det lengste og mest prestisjefylte etapperittet på kvinnekalanderen.

Det italienske rittet går over åtter dager og dekker 778.5 kilometer. Vinneren får med seg snaue 4000 kroner. Vinneren av Tour de France derimot får nesten tusen ganger mer.

Men for kvinnene var det altså ikke noe Tour de France å kjøre. Det er noe av problemet, skal vi tro Hitec-sjefen.

- Damesykling er etter min mening spennende og severdige løp, og denne delen av sporten er nesten fri for juks (doping). Men hovedproblemet er at løpene ikke har nok oppmerksomhet. En annen hindring er en glissen rittkalender. Jeg tror et ritt parallelt med Tour de France ville vært et gjennombrudd for damene, forklarer Lima overfor procycling.no

Kvinne-touren falmet
Britisk Laura Trott savner også et Tour de France for kvinner. Uten mer TV-tid tror ikke den doble olympiske mesteren at kvinnesykling kan blomstre.

- Kanskje kan kvinnene kjøre etappen til Paris eller til Alpe d’Huez, samtidig som herrenes tour blir sendt på TV. Det er kanskje vanskelig å få til. Men med sendetid kommer sponsorer og det mangler vi akkurat nå, sier Trott til Eurosport.

VIL KJØRE TOUREN: Unge Trott har vunnet olympisk gullmedalje, men har aldri fått kjøre Tour de France. Det vil hun gjøre noe med.
VIL KJØRE TOUREN: Unge Trott har vunnet olympisk gullmedalje, men har aldri fått kjøre Tour de France. Det vil hun gjøre noe med.

Kvinne-utgaven av Tour de France, den såkalte Tour de Féminin, ble på uregelmessig basis avviklet mellom 1984 og 2009. Rittet slet imidlertid med å gjøre varig inntrykk grunnet sviktende sponsorer, ubetalte premiepenger og rettslig uenighet rundt navnet.

Tour de Féminin ble startet etter idé av Félix Lévitan på midten av 1980-tallet og i starten ble rittet kjørt parallelt med herrene. I 1985 gikk både kvinner og menn opp på podiet på Champs-Élysées. Men da Lévitan ble presset ut av A.S.O mistet arrangøren interesse for kvinneutgaven og solgte den unna.

A.S.O lover å lytte
Nå synes «kvinnesaken» å ha funnet ny vitalitet og tour-arrangøren konfronteres på nytt. Neste år skal touren starte i Storbritannia og ettersom staten har spyttet inn 10 millioner pund (90 millioner kroner), har enkelte politiske krefter tatt til orde for å inkludere kvinnene.

A.S.O-direktør Christian Prudhomme virker imidlertid lunken til forslaget om å ha to parallelle ritt. Rittsjefen hevder Tour de France allerede er for stort. Likevel lover han at A.S.O er åpne for alle mulige forslag, noe som kan være helt avgjørende for kvinnenes videre utvikling, ettersom den franske arrangøren har stort makt innenfor sporten, i tillegg til betydelig økonomiske midler.

- UCI og forbundene kan bidra
Lima tror imidlertid at også det internasjonale sykkelforbundet (UCI) og nasjonale forbund kan spille en viktig rolle.

- A.S.O har nå sagt at de vil møte underskriftkomiteen og se på muligheten for et damenes Tour de France. Men sa at de tror at 2014 er for tidlig. UCI og forbundene kan bidra med regelendringer og støtteordninger. Land, som for eksempel Norge, som ikke har kvinneritt, burde kanskje ikke fått lov å registrere nye UCI-løp uten å ta med damer. Eller man kunne gi ekstra støtte for de som arrangerer kvinneritt, sier Lima.

LOVER Å LYTTER: A.S.O-sjef Christian Prudhomme.
LOVER Å LYTTER: A.S.O-sjef Christian Prudhomme.

I 2013 dukker Tour des Fjords opp (tidligere Rogaland Grand Prix) som et etapperitt, og arrangøren bak uttrykte overfor lokalpressen at de også ønsket å avvikle en kvinneutgave.

De planene falt imidlertid i grus «på grunn av begrenset tid til å planlegge og gjennomfører årets arrangement» for herrene. Ifølge arrangøren ble de gitt for liten tid av UCI, som ikke gav dem klarsignal med tanke på årets ritt før i november i fjor.

- Mangler ildsjeler
Ifølge en annen erfaren rittarrangør er UCI imidlertid ikke problemet. «Lokal finansiering» har vært og er fortsatt utfordringen for kvinnesykling. Hvis det finnes få eller ingen UCI-kategoriserte kvinneritt i Norge er det grunnet «mangel på ildsjeler som har evner og ressurser» til å skape interesse og engasjement.

Norges Cykleforbund (NCF) sier at det ligger i planene til både Tour des Fjords og Arctic Race å arrangere kvinneritt i fremtiden, og at forbundet vil være med «å pushe den prosessen». NCF vurderer også å søke om UCI-status for noen av rittene i Norgescupen, men at dette også avhenger av arrangørene.

PÅ PODIET: Hitec-laget inntar podiet etter etappe fem i årets Giro Rosa.
PÅ PODIET: Hitec-laget inntar podiet etter etappe fem i årets Giro Rosa.

På tvers av lagledelse, rittarrangører og administrativ ledelse virker det derfor å være stor uenighet om hvordan kvinnesykling best kan utvikle seg i positiv retning. Noen forfekter en toppledet prosess anført av UCI og de nasjonale forbundene, med hjelp av en klart definert media-strategi. Andre tror utviklingen må trigges fra bunnen av, gjennom ildsjeler og lokalt engasjement.

- Damene trenger mer ritt og oppmerksomhet, og litt starthjelp for å komme skikkelig i gang. Men det viktigste er kanskje ikke å henfalle til sutring. Det er det ingen som liker. Vi må være positive og fremme sporten på en fin måte, fastholder Karl Lima – som på ingen måte ønsker å gi inntrykk av at han ser mørkt på fremtiden til kvinnesykling.

Han driver tross alt Norges eneste profesjonelle sykkellag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere