RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kroatpøblene kostet flesk

Sist oppdatert:
Utsendingen av de kroatiske fotballpøblene fra Bergen ble en dyr affære. Her er prislappen.

(iBergen.no) Kostnadene for å få sendt de kroatiske fotballsupporterne Bad Blue Boys hjem til Kroatia ble en halv million kroner i flybilletter og lønn til politifolkene som måtte være med på turen. Dette opplyser informasjonssjef ved Politiets utlendingsenhet (PU) Audun Larsen til iBergen.no.

Tirsdag ettermiddag ble de 39 blakke fotballpøblene sendt hjem med eget charterfly fra Bergen til Zagreb i Kroatia.

- Ok snittpris
- Litt avhengig av eurokursen kan vi si at prisen kom på 500.000 kroner. Når vi tenker på antallet som ble sendt ut og hvor mange politifolk det måtte være med er snittprisen ikke så verst, sier Larsen til iBergen.no.

Snittprisen ved vanlige tilfeller ved utsendinger ligger på om lag 25.000–30.000 kroner. Dette inkluderer flybillett for den utsendte og ledsagere. I tilfellet med kroatene ligger snittprisen på i underkant av 13.000 kroner (12.820).

- Dette er en levelig totalpris. Den virker som en stor enkeltsum, men snittprisen er ikke så høy. Dette var også noe som måtte skje raskt, vi kunne ikke ha de kroatene gående i gatene i Bergen. Vi hadde heller ikke hjemmel for å ha dem på cellene, forteller Larsen.

Det var i forbindelse med Dinamo Zagrebs Uefa-cupkamp mot Brann forrige torsdag at de beryktede supporterne tok turen til Bergen. I løpet av helgen stjal de fra flere butikker og var i bråk i byens gater. I løpet av helgen som gikk ble 39 av dem kastet på celler hos politiet.

Innenfor budsjett
Totalt ble 39 kroater og like mange politibetjenter og én tolk satt på flyet til Zagreb. For politiets sin del var det uaktuelt å sende dem med rutefly eller å dele gjengen opp i flere smågrupper.

- Med så mange som skulle ut samtidig var det ikke aktuelt å reise med rutefly. Det er regler for slikt, ingen flyselskaper tillater å sende ut så mange samtidig. Tid var helt klart en faktor og ut fra omstendighetene var dette det beste tilbudet vi fikk.

De 500.000 PU må ut med kommer inn under ordinære utgifter.

- Vi overskrider ingen budsjetter eller noe på grunn av dette. Det er en del av jobben vår å drive med uttransportering og summen inngår innenfor de økonomiske rammene vi har fått bevilget fra myndighetene, sier Larsen.

Les flere nyheter på iBergen.no.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere