RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

Landslagssjefen vil utvikle Norgescupen

Sist oppdatert:
Ser på flere punkter for at norske syklister skal få en best mulig utvikling.

Norgescupen har blitt kraftig kritisert de siste dagene.

procycling.no-blogger Jonas Lindstrøm gikk kraftig til verks. Han fikk til dels støtte av Gino Van Oudenhove, Atle Kvålsvoll og Vegard Breen.

BAKGRUNN
Blogg: Norsk sykkelsports lærepenge
Sak: - Norgescupen er som mosjonsritt med litt høyere fart

Vil utvikle cupen
Landslagssjef Stig Kristiansen har lest både bloggen og trioens meninger.

- Vi ser på mange av de punktene som er nevnt, sier Kristiansen til procycling.no.

- Forbundet jobber med å utvikle Norgescupen. Det er en del av punktene vi sterkt ønsker å få på plass og videreutvikle cupen i den retningen.

Men sykkelforbundet har et stort problem.

- Vi har en veldig stor utfordring i å finne arrangører, det er ikke gjort i en vending at forbundet bestemmer noe og slik blir det. Vi må ha med oss alle aktører. Det er forbundet med ressurser. Både fra klubber som stiller med frivillige og liknende, og ressurser i form av kostnader til myndigheter og politi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Fratar talenter muligheter
Van Oudenhove foreslo at kontinentallagene maksimalt kunne stille med seks mann, ikke 14 som det er nå. Det ville åpne for et mer åpent ritt, hvor de sterkeste lagene ikke kunne kontrollere alene.

Spesielt for klubbryttere blir det vanskelig å finne på noe når kontinentallagene setter seg frem med åtte mann, men det er heller ideelt for alle på kontinentallagene.

- Det er ikke bare for klubbrytterne det blir vanskelig, men også for de tretten andre på kontinentallaget som ikke kommer med i bruddet. Men det er bivirkninger med at ikke alle får sykle. Ikke alle kontinentallagene kjører dobbelt program, og de baserer seg på å få sykle Norgescupen. Da fratar vi talenter muligheter til å konkurrere. Det er både for og imot, men det er en mulighet for å åpne rittene og gjøre det mer offensivt.

En ting som har vært nærmest mangelvare de senere årene, er tøffe Norgescup-løyper. Det ønsket Atle Kvålsvoll en endring på.

- Det er et punkt vi har hatt oppe, og vi vil komme med forslag til retningslinjer. Vi må også se at rittene blir noe av. Vi jobber med retningslinjer for arrangører, men vi kan ikke bare tre et hav av retningslinjer over dem, og tro at noen klarer å arrangerem sier Kristiansen.

Maner til offensiv kjøring
I sykkelsporten er taktikk en stor del. Man klarer seg ikke uten et sterkt lag, og man vinner heller ikke de største rittene ved å bruke opp alle krefter de første to-tre timene.

Det aller viktigste er imidlertid en stor motor. Kristiansen mener at kjøringen i norske ritt en del ganger er mer basert på taktikk enn å utvikle kjørestyrken.

- Vi er ute etter å påvirke slik at utøverne kjører mer offensivt for å utvikle kjørestyrken. Det har spredt seg i overkant mye taktisk kjøring de siste årene, også i yngre klasser. Sykkel er taktisk og det skal læres, men det er utrolig viktig at man utvikler kjørestyrken, sier Kristiansen, som presiserer at han også forstår at man ønsker å vinne sykkelritt.

I år har det norske sykkelpublikummet fått se 2.1-rittene Glava Tour, Arctic Race of Norway og Tour des Fjords her i Norge. Lag som Team Sky, Belkin, Katjusja og BMC har deltatt i, og dominert, rittene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ønsker ritt på litt lavere nivå
Det har vært langt mellom kontinentalrytternes resultater i de tre rittene. Både Gino Van Oudenhove og Atle Kvålsvoll ønsket seg flere kategori 2-ritt da procycling.no snakket med dem tirsdag. I 2013 har det kun vært to slike ritt i Norge, Hadeland GP og Ringerike GP.

De to rittene ble vunnet av henholdsvis Fredrik Strand Galta og Reidar Borgersen. Landslagssjefen er enig med de to sportsdirektørene.

- Hadde det vært bedre med flere kategori 2-ritt, istedenfor de tre store rittene Norge har nå?

- For norske sykkelryttere er det en todelt greie. Det er veldig gjevt å sykle de store rittene, og det er nok positivt for norsk sykkelsport, men for utviklingen av norske ryttere mangler vi et etapperitt i 2.2-kategorien. Vi står igjen med to endagsritt på Ringerike i starten av mai med internasjonal matching. Det er et område vi må prøve å jobbe med. Det samme gjelder kvinnesykling. Der er det helt fritt for internasjonal matching i Norge, analyserer Kristiansen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere