RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP/Scanpix)

Manchester United som sykkellag?

Sist oppdatert:
Det er en av ideene til sykkelsportens største playboy.

- Kan du forestille deg AC Milan i Giro d’Italia?

Tankeleken stammer fra Mario Cipollini. Rytteren bar tilnavnet «Løvenes konge» i sine glansdager på sykkelen. På tross av en innholdsrik merittliste, var han mest kjent for sitt enorme dametekke og vågale sykkeldrakter.

Men den tidligere toppsprinteren har også andre egenskaper. Han har evnen til å tenke nytt.

United følger etter?
I et intervju med La Gazzetta dello Sport formidler Cipollini bekymring for statusen til italiensk sykkelsport i 2012.

44-åringen erkjenner at finansielle kjemper som Team Sky og BMC Racing er i ferd med å kjøre støvellandet ut av landeveien.

Les også: Cipollini kritiserer sykkelstjerner

Derfor vender han fokus mot fotball og blant annet Milan-eier og tidligere statsminister, Silvio Berlusconi.

- Se for deg et sterkt lag med de samme trøyene som fotballspillerne. Det hadde trukket folk ut i gatene.

- Jeg er sikker på at dersom Berlusconi hadde gjort det samme for sykkelsporten som han har gjort for fotballen, hadde det Inter, Manchester United og andre lag fulgt etter. Det hadde sykkelsporten profittert på, sier han i intervjuet som også er gjengitt av Cycling Weekly.

Seierstørke siden Cunego-triumf
Cipollini var selv den beste sprinteren på fra 90-tallet og starten av dette årtusenet. Han vant 12 etapper i Tour de France, VM i Zolder i 2002 og Milano-Sanremo i 2002.

Etter hans egen triumf i Sanremo, har Paolo Bettini, Alessandro Petacchi og Filippo Pozzato vunnet klassikeren i tur og orden.

Men de siste tre årene har ingen av de største klassikerne blitt vunnet av italienere. Alessandro Ballan vant Flandern rundt i 2007, samme år tronet også Danilo Di Luca på topp etter Liège-Bastogne-Liège.

Damiano Cunegos triumf under Giro di Lombardia året etter, er Italias foreløpig siste seier i de fem store.

- Noe har gått galt, men alt ansvaret ligger ikke på rytternes skuldre, mener han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLIK SÅ DET UT I 2007: Starten av Tour de France ble lagt til London for fire og et halvt år siden. Hvordan ville det sett ut om Manchester United sto på startstreken?
SLIK SÅ DET UT I 2007: Starten av Tour de France ble lagt til London for fire og et halvt år siden. Hvordan ville det sett ut om Manchester United sto på startstreken?

- Vi er bak fem nasjoner
I stedet skylder Cipollini på pengemaktens inntog i sykkelverdenen. I tillegg til dårlig, italiensk lederskap.

- Det finnes ikke investeringsvilje i Italia. Nå er allerede fem nasjoner foran oss i utviklingen: Storbritannia, Australia, USA, Frankrike og Spania. Vi mangler ressursene til å investere i forarbeid, utstyr, treningsleirer og akademier. (Eddy) Merckx og (Roger) De Vlaeminck vant fordi de var best, men slik er det ikke lenger.

- I Italia, dersom du tar bort Liquigas, finnes det ikke prominente investorer. Det har også med å gjøre at lagledelsen henger etter. Den er rett og slett utdatert. Vi vet ikke hvordan vi skal håndtere vårt enorme potensial, mens giganter som Sky og BMC klarer dette i andre land. Uten penger får man ikke resultater. Det er slutt på tiden når syklistene kom fra landsbygda. Nå blir mestere konstruert. Vi er nødt til å lære rytterne våre hvordan de skal bli vinnere, men også utvikle imaget deres. Berlusconi er den eneste som kan hjelpe oss ut av denne knipen, mener Cipolini.

Hva tror du? Klarer du å se for deg Edvald Boasson Hagen i en Manchester United-trøye? Eller Andrea Guardini som «spiss» på AC Milan Ciclismo? Ta debatten i kommentarfeltet under artikkelen!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere