RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Millionsponsing uten mål og mening

Sist oppdatert:
Næringslivet blar opp over en milliard kroner til norske idrettshelter. De fleste aner ikke om det lønner seg.

- From the producers of et stort rutenett and mange avganger comes this seasons big thriller. Nå sponser vi skigutta igjen, sier reklamestemmen på tv.

NA24 - din næringslivsavis

I desember 2005 inngikk SAS Braathens en ny sponsoravtale med Norges Skiforbund. Flyselskapet vil assosieres med norske skihelter som spurter inn til gull. Torino-OL ga dårlig uttelling for sponsorene. Da skiløperne dro østover ble uttellingen bedre. Fire gull har beholdningen blitt så langt, og SAS Braathens kan sole seg i glansen.

- Bra timing
- Dette er det første mesterskapet vi sponser skigutta på nå. Sånn sett synes vi det er bra timing, sier informasjonssjef Thomas Midteide til NA24 få timer etter at Petter Northug jr. har spurtet inn til stafettgull.

SAS Braathens vil ikke opplyse om hvor mye de blar opp for å sole seg i glansen av skilandslaget, men totalt har Skiforbundets langrennsavdeling sponsorinntekter for drøye 15 millioner kroner. Cresco er den største sponsoren deres.

Årlig blar næringslivet opp to milliarder kroner på sponsing. Rundt 70 prosent, eller 1,4 milliarder, av dette antas å gå til idretten. Men mange sponsorer tenker lite på effekten av sponsingen.

- De aller fleste sponsorer i Norge, Europa, mest sannsynlig hele den vestlige verden, aner ikke hva de får igjen for pengene sine. Det er helt klart et problem for bedriften, påpeker BI-professor Hans Mathias Thjømøe.

Måler ikke effekt
- Sponsormarkedet totalt sett er på rundt to milliarder kroner i Norge. Det er den tredje største kommunikasjonskanalen etter tv og avis. Hvor mye av det som er idrett er litt vanskelig å si. Det er der den mest synlige sponsingen er, men både kulturen og humanitære organisasjoner tar sin bit, sier Lars Brockstedt Svendsen, partner i sponsorselskapet Sponsor Insight.

Store norske bedrifter bruker titalls millioner kroner på sponsing. DnB-konsernet, med merkenavn som Cresco, Postbanken og Vital i porteføljen, har et sponsorbudsjett på rundt 85 millioner kroner. De er en av Norges mektigste sponsoraktører og er profesjonelle til fingerspissene.

Men ikke alle er som DnB.

- Det er mange som bruker store beløp uten å finne ut effekten. Mange vet ikke hva de får igjen, sier BI-professor Hans Mathias Thjømøe.

- Sponsing funker
40 prosent av Norges befolkning blir mer positive til bedrifter som sponser idrett, ifølge Brockstedt Svendsen.

- Vi ser at sponsing fungerer, men det kommer også an på hva som er målene dine med sponsingen. Det kan brukes til mye rart. Det kan være relasjonsskapende for storkunder og som internmotivasjon. Mange henger seg lett opp i at det kun er eksponering, sier Brockstedt Svendsen.

Han mener SAS Braathens profilerer sin sponsing en bra måte. I stedet for bare å sy logoen sin på draktene, gjør de gjennom en profilert tv-kampanje folk uttrykkelig oppmerksom på at de blar opp millioner.

- Logoeksponering gir oppmerksomhet, men for at det skal fungere må det også gjøres andre ting rundt det. Man må benytte seg av andre kommunikasjonsplattformer - slik SAS gjør, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere