RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Roy Kvatningen (Mediehuset Nettavisen)

Nå eier han Kickalicious

Håvard Rugland har varemerke-beskyttet kallenavnet sitt.

OSLO (Nettavisen): Håvard Rugland postet for om lag ett år siden en video kalt «Kickalicious» på YouTube. Til tonene av Dropkick Murphy's hitlåt «I'm shipping up to Boston» sparker Rugland i denne videoen en amerikansk fotball med stor presisjon en rekke ganger. Inn i en søppelkasse med et hælspark. Fra strandkanten og ut til broren sin i en båt. Og så videre.

De imponerende prestasjonene vakte stor oppmerksomhet.

Ikke bare har over videoen fått over 5,2 millioner visninger, men den har ført til at Rugland har fått prøvespille for New York Jets, Detroit Lions og Green Bay Packers.

Nå sørger en sponsoravtale med Pepsi Max for at 29-åringen kan jobbe på heltid med å skaffe seg en fast kontrakt med et NFL-lag. Flere av dem har Rugland på sin liste over aktuelle spillere.

Den unike historien og de gode prestasjonene under disse prøvespillene har ført til at Kickalicious er blitt et kjent navn for millioner av mennesker over hele verden.

- Det er sikkert flere som vet hvem Kickalicious er enn Håvard Rugland, sier hovedpersonen selv til Nettavisen.

Nå har han varemerke-beskyttet kallenavnet. Det kan være et godt, økonomisk sjakktrekk dersom han får kontrakt med et NFL-lag.

- Ja, jeg har trademarket det. Jeg ville ha rettighetene til det. Nå er det ingen som for eksempel kan bruke det på klær lovlig uten å godkjennelse av meg. Det er alltid greit, hvis det blir noe ut av dette, fastslår Rugland.

Han fikk hjelp av en advokat han møtte i San Diego til å ordne saken. Det kostet ikke mer enn 2-300 dollar.

Navnet «Kickalicious» kan han faktisk takke en av sine beste venner for. Det dukket først opp da de redigerte videoen som senere havnet på YouTube.

- Det navnet kom da vi hadde lagd første halvdel av filmen. Vi satt der og lurte på hva vi skulle kalle den. Anders Stenberg sa «vi kaller den Kickalicious». Jeg syntes det hørtes fengende ut, så vi tok det, sier Rugland til Nettavisen.

- Dette kan bli verdt mange millioner kroner.

- Forhåpentlig. Vi får se.

Håvard Rugland er gjest i Nettavisens serie «Det Store Intervjuet» førstkommende lørdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere