RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix/procycling.no)

Norsk sponsor advarer sykkelsporten

Sist oppdatert:
- Fortsetter det slik, gjør vi noe annet i 2014, sier Njål Østerhus.

Med Steffen Kjærgaards dopingsak, mistet også norsk sykkelsport sin uskyld.

Selv om Mestergruppen ikke kaller det en direkte konsekvens, ba selskapet om en redegjørelse – før de til slutt endte opp med å trekke seg ut som idrettssponsor. Ergo kan man argumentere med at Kjærgaard-saken var en bidragsyter til konklusjonen.

Tilbake står laget som nå omtales som OneCo-Trek uten sin ene tittelsponsor.

- Hvordan mottok dere nyheten om at Mestergruppen trekker seg ut som sponsor?

- Det var litt dumt. Vi skulle gjerne ha jobbet videre sammen med dem. Rent sportslig, i forhold til hvordan laget skal prestere, lever vi nok greit uten dem. Vi skal klare å realisere målene. Vi gleder oss til 2013-sesongen og håper vi skal få mange gode idrettsopplevelser i året som kommer, sier Arnstein Moy i OneCo til procycling.no.

Vi har tatt en ringerunde til noen av de tyngste aktørene innenfor sponsing av norsk sykkelsport. Under kan du lese svarene de ga om nåtiden, framtiden og den tunge fortiden.

Advarsel fra Østerhus
Fra det Sandnes-baserte Øster Hus er Njål Østerhus inne med totalt 14 millioner sponsorkroner i 30 forskjellige prosjekter i regionen.

Fotballaget Sandnes Ulf mottar den største delen av pengepotten, men det drypper også midler over sykkellaget Team Øster Hus-Ridley. Nå går selskapet også inn i talentfabrikken Stavanger SK.

Østerhus er altså ikke beredt på å kutte i satsingen for 2013-sesongen, men han understreker også at alt har sin grense.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Dersom disse sakene fortsetter å rulle fram til 2014 også, tror jeg ikke vi er med etter det. Da må vi finne noen annet vi kan identifisere oss mer med, som for eksempel lokale klubber og breddeidrett, sier Østerhus til procycling.no.

Han tror spesielt utenlandske sponsorer nå forventer seg en holdningsendring i sykkelsporten i kjølvannet av saken som ble rullet opp rundt Lance Armstrong og US Postal.

- Jeg tror at om det viser seg om noen år at rytterne har fortsatt å dope seg i de senere år også, vil mange sponsorer trekke seg helt ut. Dette blir som en slags siste sjanse. De har løyet om dette lenge nok nå. Skal det fortsatt være troverdighet i sykkelsporten, er de nødt til å slutte med dette nå.

Idretten som synlighetsarena
I selskapet OneCo, som har sin virksomhet innenfor petroleumsnæringen, har man bevisst benyttet seg av idretten for å synliggjøre merkenavnet via sykling og langrenn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Hvordan har det vært å være sponsor i en sesong hvor sykkelsporten har vært gjenstand for store dopingskandaler? Det kan jo ikke sies å være positiv omtale.

- Nei, akkurat det skulle vi – som alle andre – ha vært foruten. Vi har fokus på Fair Play i alt vi gjør. Sånn sett har ikke disse sakene vært med å styrke verdien rundt sykkelsporten. Vi synes likevel at måten det norske sykkelforbundet og -miljøet har håndtert dette på, har vært ryddig og greit. Vi ser at det er bredt engasjement for sykling i Norge, og det vil fortsette. Sånn sett går vi på en ny sesong med godt mot og engasjement, sier Moy.

- Alt har vel en grense: Hva gjør dere dersom norsk sykkelsport rammes av en lignende sak i framtiden?

- Man vet ikke hvor grensa går før den aktuelle situasjonen dukker opp, men det er klart at det ikke hadde vært noe positivt. Vi er nødt til å ta den avveiningen fortløpende i forhold til de andre engasjementene vi har.

Med Joker Merida ut 2016
På et pressetreff på Røa nylig klargjorde dagligvarekjeden Joker at de støtter sykkellaget med samme navn ut 2016-sesongen. Kjeden er også sponsor for Edvald Boasson Hagen og barnerittet «Tour of Norway for kids».

- Det som startet med landslagssjefen utløste en voldsom debatt, og det er jo ikke noe hyggelig. Vi har også diskutert dette internt. Vi har hatt god dialog med Joker Merida og ser viktigheten av deres holdningsskapende jobb og dialog med rytterne. Jeg føler meg veldig trygg på at det ikke er noen problemer i våre rekker. Vi har til hensikt å gjennomføre kontrakten vi har fram til 2016.

- Det våre «forfedre» har drevet på med, det synes jeg er litt feil at vi skal bruke til å sparke beina under norske, talentfulle idrettsutøvere. Vi skal bidra til å gi sporten en glatt og god forside, slik den også ønsker seg, sier kjededirektør Kjell Arne Bjerklund i Joker.

- Tåler Norge og norske sponsorer nok en slik sak i framtiden?

- Her snakker jeg for min egen del, men det er helt avhengig av hvilket nivå det skjer på, og hvem vedkommende er. Er det et historisk tilfelle, er jeg ikke glad for det, men jeg synes heller ikke flott ungdom skal rammes av det andre har gjort. Vi må ikke sparke videre når sykkelsporten ligger nede. Da skal vi bygge den opp og vise hvordan denne idretten skal drives.

Full tillit til Hegreberg
Tilbake i Sandnes understreker Østerhus at han har full tillit til arbeidet som foregår i byens kontinentalmannskap.

- For oss er Kjærgaard-saken en gammel historie. Vi reflekter ikke så mye over det, bedyrer han.

- Vi har vårt lokale system med Morten Hegreberg i spissen. Vi er komfortable med å ha vårt eget lag. Vi har vært med i noen år og har etablert et lag vi trives godt med. Vi hører på det som blir sagt, og leser det som blir skrivet, men vi kommer likevel til å fortsette sykkelsatsingen vår, fastholder Østerhus overfor procycling.no.

PS! På procycling.no i morgen kan du lese hva slags tanker Jacob Lund gjør seg om sykkelsponsing i Norge foran 2013-sesongen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere