RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skiskyting mer populært enn fotball

Interessen for skiskyting er større enn noensinne tidligere. Ifølge en fersk undersøkelse fra MMI er skiskyting mer poplært enn fotball i Norge.
Sist oppdatert:

MMI spurte i november og desember 1333 norske kvinner og menn over 15 år følgende spørsmål:

«Hvilke tre idretter er du mest interessert i?»

Og for tredje år på rad traff tallene blink for skiskyting-sporten. 45 prosent av de spurte holder på skiskyting som den idretten de er mest interessert i, skriver Aftenposten.

Fotball, som er den idretten i Norge som får mest spalteplass i media, havnet på plassen bak med 38 prosent.

Langrenn ble nummer tre i undersøkelsen med 34 prosent. Disse tre idrettene var suverene på topp.

Svært gledelig
Landslagssjef Arne Idland for de norske skiskytterne legger ikke skjul på at han er litt stolt over at sporten hans nok en gang går til topps i MMI-undersøkelsen.

- Denne undersøkelsen er svært gledelig for oss. Det er faktisk for tredje året på rad vi kommer best ut av denne undersøkelsen. Det er noe vi setter veldig stor pris på, sier Idland til TV 2 Nettavisen.

Hvilken idrett er du mest interessert i?
Fotball
Håndball
Ishockey
Langrenn
Hopp
Skiskyting
Skøyter

Se resultat

Han mener skiskyting er en sport som treffer blink hos både publikum og det norske folk.

- Årsakene er vel mange til at vi nok en gang går til topps i kåringen. Vi får mye TV-dekning, vi har utøvere som gjør det bra i konkurransene. Og folk mener vel det er et spennende program og en spennende sport som appellerer til det norske folk, mener landslagssjefen.

Større enn fotball
Skiskyting kommer nok en gang foran fotball over sporten nordmenn interesserer seg for.

Fotball er den sporten som uten sammenligning får mest spalteplass i media i Norge.

- Fotball er en kjempekjekk sport, for all del. Men kanskje fanger skiskyting et bredere spekter blant det norske folk. Det er klart det betyr mye for alle som jobber med idretten at vi driver en populær idrett, både utøvere og oss på ledelsesiden. Dessuten er slike undersøkelser med på å bringe mer midler inn i idretten, sier Arne Idland, og tenker på mer sponsorinntekter.

Øker rekrutteringen
Idland mener også at slike undersøkelser er med på å øke rekrutteringen til skiskyting.

- Det gjør helt klart det. Rekrutteringen til sporten varierer, men akkurat nå merker vi en stor pågang. Faktisk er det slik at vi utenfor de største byene har problemer med å ta i mot alle som ønsker å drive med skiskyting. Men vi prøver å skaffe midler til flere anlegg og ikke minst flere trenere, slik at vi kan ta vare på alle som ønsker å prøve seg, sier den norske landslagssjefen for Norges for øyeblikket mest populære idrett.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere