RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

Sky endrer planen for Boasson Hagen

Sist oppdatert:
26-åringen ønsker seg flere ritt neste år.

For snart to år siden debuterte Edvald Boasson Hagen i australske Tour Down Under.

Det var etter eget ønske.

- Jeg synes det er greit å prøve noe nytt, fortalte han procycling.no.

Også denne sesongen startet i kengurulandet. Men neste år vil rudsbygdingen endre på opplegget.

- Det blir mest sannsynlig ikke Australia, men et av de andre løpene i starten av februar. Det er ikke helt spikret ennå.

- Hvorfor denne endringen?

- Jeg synes det er en lang reise til Australia, og det blir egentlig ikke så mye rittkjøring. Jeg har kjørt der i to år nå, og nå ønsker jeg å gjøre noe annet, sier Boasson Hagen til procycling.no.

Arvesen: - Vi gjør forandringer
I førjulstida har 26-åringen alt sendt ønskelista til Dave Brailsford og de øvrige Sky-sjefene.

På en samling på Mallorca i neste uke skal den endelige planen legges. Der blir Boasson Hagen fram til 21. desember.

Britene har evaluert årets oppkjøring til klassikerne, og funnet ting de ønsker å endre på.

- Vi vil alltid prøve ut nye ting. I år forandrer vi litt på opplegget igjen. Vi velger litt roligere trening i desember, og mindre reising mellom tidssoner for dem som sliter med det, sier Sky-trener Kurt Asle Arvesen til procycling.no.

Sky ankom årets sesong med håp om å revolusjonere klassikerne, men vant ingen av de største brosteinsrittene. Likevel står ambisjonen om å klare i løpet av de kommende seseongen ved lag.

Sesongstart på Mallorca?
Boasson Hagen starter trolig sesongen med kriteriumsrittene på Mallorca fra 9.-12. februar. Faktisk må vi tilbake til 2009 for å finne hans forrige opptreden der. Hvis han ikke har dratt Down Under, har han kjørt Tour of Oman (og Tour of Qatar i 2010).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er praktisk mulig å rekke Tour of Oman også neste år, men hovedprioriteten blir uansett brosteinsåpningen den første helga i mars (Omloop Het Nieuwsblad og Kuurne-Brussel-Kuurne).

Etter det procycling.no erfarer er Boasson Hagen aktuell for å kjøre Tirreno-Adriatico som oppkjøring til Milano-Sanremo, Flandern rundt og Paris-Roubaix. Vanligvis kjører han også Gent-Wevelgem og E3-Prijs Vlaanderen.

Edvald: - Vil kjøre flere ritt
Dermed bryter Sky med årets tanke om å ta klassikerlaget ut av konkurranse og la dem lade opp i høyden på Tenerife i begynnelsen av mars.

Planen foran 2013-sesongen: Slik skal Sky revolusjonere klassikerne

- Det var ikke helt «uttafor», men ikke helt hundre prosent heller, sier Boasson Hagen om satsingen.

- Blir det mange flere endringer foran neste års klassikere?

- Det er ikke så mye endring tatt i betraktning av det jeg har gjort i foregående år. I fjor prøvde jeg å kjøre mindre løp. I år skal jeg prøve å kjøre litt flere. Det er stort sett de samme løpene klassikerguttene kjører, så da får vi kjørt mye løp sammen da.

Høydesamling ikke utelukket
Fremdeles er ikke den endelige beslutningen tatt om også klassikerlaget skal forsøke seg i høyden neste sesong.

Boasson Hagen har lite erfaring med høydetrening fra tidligere. Han er blant ryttere som er svært gode til å trene seg selv i form, i tillegg gjør restitusjonsevnen hans at han også kommer godt ut av etapperitt.

- Vi kan endre tidspunktet på en eventuell treningssamling, og det kan være at Edvald står over andre ritt. Den endelige planen blir lagt i neste uke, presiserer Arvesen.

Det er i hvert fall ingen endring på hva som blir hovedmålet for Boasson Hagen i den første delen av sesongen.

- Fokus er fremdeles på Paris-Roubaix, og de løpene der, slår gudbrandsdølen fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere