RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
JA! Thor Hushovd kunne juble for sin åttende etappeseier i Tour de France.
JA! Thor Hushovd kunne juble for sin åttende etappeseier i Tour de France. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Slik blir tourens «mini-Roubaix»

Sist oppdatert:
Vi har kikket nærmere på brosteinspartiene.

Sett pris på det, eller ikke (det er definitivt ikke alle som gjøre det) - men til sommeren er uansett brosteinen tilbake i Tour de France.

- Det blir et mini Paris-Roubaix, sier toursjef Christian Prudhomme.

Vi nordmenn kan tenke tilbake på forrige gang det skjedde med et stort smil. Tilbake i 2010 vant Thor Hushovd en dramatisk etappe som blant annet sendte Fränk Schleck ut av rittet med kragebeinsbrudd.

- Det hører fortiden til. Jeg har for lengst avsluttet det kapittel. Jeg gleder meg til å innta brosteinen, og skal få min revansje. Jeg viser stor respekt for brosteinen, men jeg er ikke redd, forsikrer Fränk Schleck overfor Luxemburger Wort.

Bruker stedsnavn for det det er verdt
Etter rutepresentasjonen i Paris, er den femte etappen en av snakkisene på grunn av sine 15,4 kilometer brostein. Distansen er fordelt på ni dels korte seksjoner.

Etappen starter i belgiske Ieper (Ypres) og brosteinspartiene dukker opp etter 87 av totalt 156 kilometer.

Selv om det fort blir en dramatisk affære neste år også, er etappen alt solgt inn som tøffere enn den faktisk er.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLIK ENDTE RITTET I 2010: Fränk Schleck forsvant ut av touren etter forrige borsteinsetappe i det franske etapperittet.
SLIK ENDTE RITTET I 2010: Fränk Schleck forsvant ut av touren etter forrige borsteinsetappe i det franske etapperittet.

«Målbyen» Arenberg Porte Du Hainaut betyr ikke at man skal kjøre gjennom Arenberg-skogen, slik man gjør under Paris-Roubaix, men gjør som i 2010 og stopper før man ankommer det sagnomsuste skogholtet.

Fra podiet ble også både Carrefour de l’Arbre og Mons-en-Pévèle nevnt. Disse to seksjonene har fem stjerner under Paris-Roubaix, og er dermed de tøffeste som finnes.

Men det dukker likevel ikke opp i samme form i verdens største etapperitt.

Kjører motsatt vei
Gruson-Carrefour de l’Arbre er den første seksjonen. Den er kun 1,1 kilometer lang og er ikke brosteinspartiet rytterne kjører på under Paris-Roubaix.

I stedet er det en snillere veistump som ligger i etterkant av den rytterne vanligvis forserer.

Det samme gjelder Mons en Pévèle. I touren er den én kilometer lang, mens den i Paris-Roubaix strekker seg tre ganger den distansen.

Tour de France-rytterne kjører også løypa motsatt vei enn det man vanligvis hadde gjort.

Én seksjon ble også kjørt i 2010
Det finnes da også tøffe brosteinspartier i ruten ASO (rittarrangøren) la fram under onsdagens gallaframvisning i Palais des Congres.

Ennevelin à Pont-Thibaut blir den første tøffe testen. Denne har tre stjerner i Paris-Roubaix, men her sykler man også motsatt vei enn det man gjør under «Helvete i Nord».

Sars-et-Rosières-Tilloy-lez-Marchiennes er nok en trestjerners og er 2,4 kilometer lang. Det var her Schlecks kragebeinsbrudd skapte fullt kaos i feltet tilbake i 2010.

Dette er også den eneste seksjonen de to Tour de France-etappene har felles. Alle brosteinspartiene ligger denne gangen i Frankrike, mens man i 2010 kjørte flere partier på belgisk jord.

To avgjørende partier
Det avgjørende seksjonene blir selvsagt de siste på den 156 kilometer lange etappen.

Den neste siste er kanskje den aller tøffeste. Wandignies-Hamage-Hornaing er nok en trestjerners, men er til gjengjeld hele 3,7 kilometer lang.

Den siste seksjonen dukker opp sju kilometer før mål og er 1,6 kilometer lang. Etappevinneren vil selvsagt befinne seg i første gruppe når rytterne har kommet hele veien hit.

Som i fjor avsluttes etappen før man kommer til inngangsporten til Arenbergskogen.

Rytterne: - Vi er ikke redde
Etter presentasjonen i Paris var det først og fremst sammenlagtrytterne som fikk taletid om den femte etappen.

Det er ikke først og fremst brosteinen i seg selv, men sjansen for sykkelbytter, punkteringer og tidstap som vil gjøre at de største stjernene ligger våkne natten i forveien.

En rytter som kolombianske Nairo Quintana ankommer Tour de France med minimalt av brosteinserfaring i den fjærlette kroppen.

- Neste års tour kan bli meget nervøs under åpningsuka. Brosteinene kan gjøre det både vanskelig og farlig. Det vil være avgjørende å ha et sterkt lag å støtte seg på de første dagene, påpeker Quintana som ennå ikke har bestemt om han stiller til start.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FOKUSERT: Team Sky kommer ikke uforberedt til neste års Tour de France, heller.
FOKUSERT: Team Sky kommer ikke uforberedt til neste års Tour de France, heller.

Det gjør garantert Chris Froome, men heller ikke han har veldig mye brosteinserfaring å slå i bordet med:

- Jeg har ikke kjørt mye brostein, men jeg vet at jeg ikke kommer til å følge Fabian Cancellara eller Tom Boonen. Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det noe dårligere enn Alberto Contador og Nairo Quintana, og jeg er ikke redd. Dette er risiko for oss og en utfordring. Vi kommer til å forberede oss bra og ta det på alvor for å minimere risikoen. Men det kan også være et punkt hvor vi kan ta sekunder på de andre sammenlagtrytterne. Jeg ser på det som en utfordring som gjør rittet med interessant, sier Froome.

Sky-sjef, Dave Brailsford, har lite til overs for de som mener brosteinsetapper ikke har noe i de store etapperittene å gjøre.

- Jeg synes ikke det er for farlig. Hadde det vært det, hadde vi vel ikke kjørt Paris-Roubaix heller. Så hvorfor ikke gjøre det en del av de store etapperittene også? spør Dave Brailsford.

- Jeg det er en mulighet for velt eller punkteringer, men det gjelder alle rytterne. Vi får forberede oss så godt vi kan, avslutter han.

Her er brosteinsseksjonene som venter i Tour de France. Stjernemarkering er hentet fra Paris-Roubaix, men man kjører altså motsatt vei i Tour de France:
Gruson au Carrefour de l’Arbre 1.1km/69 km fra mål (**)
Ennevelin à Pont-Thibaut 1.4km/52,5 km fra mål (***)
Mons-en-Pévèle 1km/46 km fra mål (ikke samme seksjon)
Bersée 1.4km/41,5 km fra mål (forkortet versjon)
Orchies à Beuvry-la-Forêt 1.4km/30,5 km fra mål (***)
Sars-et-Rosières à Tilloy-lez-Marchiennes 2.4km/25 km fra mål (***)
Brillon à Warlaing 1.4km/21 km fra mål (forkortet versjon)
Wandignies-Hamage à Hornaing 3.7km/16 km fra mål (****)
Hélesmes à Wallers 1.6km/7 km fra mål (***)

Kilder: letour.fr/wikipedia/velonation.com

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere