RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stappet bilen full av spekkhogger

Sist oppdatert:
For å selge bildekk. Nå er det igjen klart for tidenes reklamefest.

Det er elleville summer, men det er Super Bowl - så klart. Den største enkeltstående idrettsbegivenheten med tilhengere verden over, er også den største enkeltstående reklamebegivenheten.

I USA er det ingen andre årlige begivenheter som er i nærheten av å få oppmerksomet av like mange øyeepler som Super Bowl, som natt til mandag sendes på NRK.

Og store hendelser, spesielt sport, generer enorme annonseinntekter.

- Det er ingen andre virkemidler som kan gi deg over 100 millioner amerikanere, sier Richard Castellini, markedsføringssjef hos CareerBuilder, ifølge Necn.

I løpet av sendingen vil rundt 30 annonsører komme til syne rundt 60 ganger til sammen. Prisen for å få sin del av oppmerksomheten på ligger i år på rundt tre millioner dollar for 30 sekunder. Det tilsvarer rundt en halv million kroner per sekund, men prisen avskrekker ikke.

Prisen for 30 sekunders oppmerksomhet under Super Bowl passerte for første gang en million dollar i 1995. To millioner dollar ble passert fem år etter.

Fox, som sender kampen, har hatt sine 30 sekunders annonseplasser utsolgt siden oktober. Normalt er det stor rift om å få oppmerksomhet, men dette er sjeldent tidlig selv til Super Bowl å være.

Amerikanske reklameregler tillater også fem minutters egenpromotering i sendetiden til Superbowl og Fox kan dermed sende egenreklame, som hvis de skulle kjøpt til ordinære priser ville kostet 30 millioner dollar, vel 175 millioner norske kroner.

Sosial kamp
Med det betyr ikke at annonsørene har kjøpt bjørnen før skinnet er skutt.

De har allerede planlagt i flere måneder hvordan de skal få mest valuta for pengene. Tidligere bestod strategien kun i å få oppmerksomhet i TV-sendingene, så ble det utvidet med at seerne skulle ledes videre til produktenes hjemmesider. Nå er fokuset rettet mot å bygge opp annonsene i forkant på sosiale medier, slik at seerne vil se den. Målet er så å få kundemassene tilbake til sosiale medier, hvor de kan diskutere budskapet og merkevarene.

Blant annet blir Super Bowl-annonsene til produktene Doritos, Pepsi Max og Bud Light heftig markedsført på Facebook - før annonsene vises på søndag. Andre vil benytte seg av Twitter for å reklamere under selve kampen og på YouTube vil antakelig flere av reklamevideoene herje i lang tid fremover.

Det blir blant annet også spekulert i om annonsørene kommer til å ha egne reportere med kameraer på tribunene, som gir heldige tilskuere 15 sekunder i rampelyset gjennom direkteoverføringer til sine sider.

Så er spørsmålet om annonsørene til årets idrettsfest sprer budskapet sitt på så mange kanaler at flere av de glemmer å fokusere på selve budskapet.

Holder videoene tett til brystet
For å bygge opp spenningen til annonsene vises holdes de tett til brystet før de vises. Og når de først har kommet ut får de gjerne stor oppmerksomhet i lang tid fremover.

Under kan du selv se de fem beste videoene, som det ble brukt flere hundre millioner kroner på i forbindelse med fjorårets Super Bowl.

Snickers hadde følgende reklame med Betty White.

Budweiser spilte på den populære serien «Lost».

Bridgestone med sin «Whale of a Tale».

CBS reklamerte med David Letterman, Oprah Winfrey og Jay Leno.

Coca-Cola bakte reklamen sin inn som en snutt av «Simpsons».

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere