RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Mark Gunter (AFP/Scanpix)

Storlag uten sponsor

Sist oppdatert:
Nok en gang sliter et australsk lag med å finne samarbeidspartnere.

Australia har ventet på sitt første sykkellag i den øverste divisjonen i en årrekke.

I fjor så det ut som at det stolte sykkellandet endelig skulle lykkes, da Pegasus-prosjektet tok en hel sykkelverden med storm.

Men da stormen la seg viste det seg at hele laget, som hadde signert ryttere som Robbie McEwen og Svein Tuft, ikke var bygget like solid som det kunne virke som.

For med de ny reglene UCI presenterte, hvor sportslig suksess igjen var en del av kravet for å være med i World Touren, endte det australske laget utenfor det gode selskapet.

Avslaget på søknaden om en World Tour-plass var starten på en nedadgående spiral.

Verdens ivrigste sponsorsjef
For når laget ikke var sikret plass i verdens største ritt, var ikke investorene lenger interessert i å spytte penger inn i prosjektet. Uten en klar hovedsponsor begynte skuten å ta inn vann, og allerede før 2011-sesongen kom i gang hadde laget forsvunnet fra sportens overflate.

Trøsten for den australske sykkelfansen ble GreenEdge, et nytt prosjekt som raskt vokste frem etter Pegasus bortgang.

Nå viser det seg i midlertidig at heller ikke dette prosjektet har noen hovedsponsor klar til å ta regningen.

Det virker allikevel til at prosjektet vil få en lenger levetid enn Pegasus. For i ryggen har man en av Australias rikeste menn, Gerry Ryan, og kanskje verdens for tiden ivrigste sponsorsjef.

- Jeg er ikke bekymret, men min sønn Andrew, som har ansvaret for sponsorvirksomheten, har det største insentivet til å få på plass noe. Det er nemlig hans arv jeg bruker opp, fortalte Ryan til cyclingnews.

Og det er alt annet enn en liten del av arven Andrew risikerer å gå glipp av. Ryktene vil nemlig ha det til at far Gerry Ryan har satt av 60 millioner dollar til prosjektet.

- Bygger opp merkevaren
Derfor er det ikke så rart at sjefen i det store australske sykkelprosjektet, Shayne Bannan, ikke lar seg stresse opp av manglende fremgang i sponsorjakten.

- Vi har nok ikke vært så aggressive som vi kunne ha vært. Vi ønsker virkelig å utvikle GreenEdge-merkevaren og laget, noe som igjen putter oss i en mye sterkere posisjon når det kommer til å finne en samarbeidspartner.

- Vi trenger ikke å løpe rundt å banke på dører. Gerry er så generøs og ønsker å utvikle merkevaren og laget. Det tror jeg at kommer til å gjøre at vi har en veldig god posisjon om ett år.

Og det er ingen tvil om at det passer perfekt med et australsk topplag nå. Med regjerende Tour de France-mester Cadel Evans og sølvvinneren i årets VM, Matthew Goss, som ledestjerner er sykkelinteressen i landet «Down Under» større enn på lenge.

Stjerner som nevnte Goss, Robbie McEwen og Simon Gerrans har allerede skrevet under for laget, som venter i spenning på om de får en plass i World-Touren eller ikke.

PS: Laget skal være nære å signere sponsoravtaler med et par kinesiske bedrifter, men det er lite trolig at noen av disse vil gå inn som hovedsponsor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere