RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

Sykkelsportens nye solkonge

Sist oppdatert:
Det tok Erik Tandberg to måneder å bygge OneCo-Mesterhus. Tenk deg hva han får til på to år.

«Du må bare gi beskjed når du har ryddet siden for annet, og er klar for intervju med KONGEN», skrev Erik Tandberg i en e-post da vi først spurte ham om å få en prat.

Det var selvsagt en spøk, og beskjeden var etterfulgt av et smilefjes, men det gir også en viss forventning til hva som venter oss når vi legger turen til Norspons-kontorene i Asker denne varme formiddagen i mars.

Det var faktisk ikke før i oktober i fjor at denne Tandberg ble ringt opp noen som «satt på en gjeng med ryttere» og lurte på om han hadde lyst til «å få til noe» rundt et nytt sykkellag.

Disse folkene hadde også navn: Lars Junker (tidligere kjent fra Adecco-Trek og juniorgruppa i Glåmdal SK), Fred Arne Enger (Glåmdal SK) og Gunnar Haakenrud (Asker CK). De hadde en del på plass allerede, men trengte finansiering og det bråkjapt.

Telefonsamtalen med Tandberg ble starten på et fruktbart samarbeid. Etter hvert skulle Team OneCo-Mesterhus se dagens lys.

- Jeg tenkte at dette hadde vært morsomt å få til. Samtidig tenkte jeg at dersom jeg venter enda et år til nå, vil alle rytterne være på forskjellige kontinentallag og vil være mye vanskeligere å få tak i, forteller Erik Tandberg til procycling.no.

Ryktene svirret rundt «Team Norspons»
I slutten av den samme måneden mottok vi de første signalene om at «noe var på gang» rundt Norspons og «miljøet rundt Sørlandsparken Grand Prix». Ryktene om «Team Norspons» begynte for alvor å svirre.

Samtidig kjempet Tandberg mot elementene. Han var på ferie med datteren da han fikk forespørselen om å lage et splitter nytt norsk kontinentallag.

Vil du vinne en OneCo-Mesterhus-trøye? Trykk her og gi oss en god grunn til at nettopp du skal ha en av fem trøyer!Er du kul blir du også venn med oss på Facebook!

Ifølge ham selv var det «hals over hodet». Og bortsett fra at han kjente til halvparten av rytterne, var det lite som tydet på at «Norges mest kommersielle sykkellag» ville se dagens lys før årsskiftet.

- Jeg hadde verken sponsoravtaler, sykkelavtaler, dekkavtaler, kontrakter eller invitasjoner til løp. Jeg hadde rett og slett ingenting, og egentlig var jeg jo på ferie.

- Likevel så jeg muligheten til å dra i gang et lag som skulle bli veldig kommersielle og se veldig bra ut. Det var det første steget, men jeg hadde bare to måneder på meg, minner han om.

Fargeklatten OneCo
Laget har allerede stukket en seier i beltet. Den tok svenske Linus Dahlberg i et perifert ritt på Mallorca. Den var ikke mindre viktig av den grunn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De har fått stilsikre trøyer med lagfargene lilla, sort og hvitt. Ute på parkeringsplassen ved Norspons-kontoret står en leken og fin Audi med de samme logoene langs sidene og over panseret – og Tandberg & Co. fikk drahjelp av selveste Alex Rosén da de nye lagfargene ble vist fram for de ansatte i OneCo under bedriftens landsmøte i midten av februar.

Første hånd på verket er altså lagt allerede: Team OneCo-Mesterhus har på papiret blitt en kommersiell og sexy fargeklatt i den norske sykkelfamilien.

Men kommer laget til å levere? Det kommer vi tilbake til litt senere.

Ingen fiende av Joker Merida
Det er Birger Hungerholdt og hans Joker Merida som lagt lista blant våre hjemlige sykkellag de siste årene. Både i kraft av resultater og eksport av ryttere til utlandet.

Som Joker-gjengen også liker å snakke høyt om, har mange av rytterne som i dag reiser verden rundt som sykkelproffer, fått sin hjemlige utdannelse i deres rekker.

Derfor kan man kanskje forledes til å tro at ringreven Hungerholdt ville ha gått rett i strupen på det han helt sikkert ville omtalt som en «jypling» hadde begynt å bruse med fjæra på det norske kontinentalnivået.

Slik er det ikke.

Kjørte følgebilen Ringerike rundt
Tandberg ble nemlig sykkelinteressert under oppveksten på Sokna på Ringerike. Som barndomskompis av Hungerholdts sønn, Ole Petter, fikk gutteflokken etter hvert lov å prøve seg i de fleste oppgavene under gjennomføringen av Ringerike Grand Prix.

- Det begynte med at Birger ringte og sa: «Erik, du skal kjøre den og den bilen». Men da hadde jeg etter hvert begynt å få såpass sykkelinteresse at jeg sa at om jeg skal kjøre noen bil, så skal det være nøytral servicebil nummer to. For da lå jeg rett bak bruddet, humrer han.

Og da var det på en måte kjørt for den tidligere fotballkeeperen med Erik Thorstvedt som sitt store forbilde. Nå ble det sykkel for alle pengene.

Pappa Hushovd: «Jøss, tilbake allerede?»
Et kjærlighetsforhold til Thor Hushovds søster brakte ham etter hvert til Sørlandet. Det var heller ikke noe spesielt klokt grep dersom målet var å stagge den stadig voksende sykkelinteressen.

Men fremdeles var det tilfeldighetene som styrte Tandberg i den retningen.

- Jeg begynte å jobbe i et advokatfirma i Kristiansand i 2001. I kjelleren der lå det en sykkelbutikk, og i pausene der gikk jeg ofte rundt og kikket i den.

- Jeg kjente også godt til Thor, og syntes at det så litt halvgøy ut, det han holdt på med. Jeg fikk låne en sykkel av Per Hushovd, faren til Thor. Reaksjonen hans da jeg kom tilbake på gårdsplassen var: «Jøss, er du allerede her?» Og da skjønte jo jeg at dette var starten på noe jeg egentlig ikke ville. Dette var tidkrevende saker. Men til slutt kjøpte jeg meg en racer hos mannen i kjelleren, og det ble en stor opplevelse for meg. Det var på en måte starten på hele sykkelkarrieren.

Hentet verdensstjerner til Kristiansand
I 2003 startet han opp sykkelklubben «CK Sør» for å lage et samlingspunkt for de mange uorganiserte syklistene i området. Han trente mye og deltok i mosjonsritt.

Han var en av dem som «oppdaget sykkelsporten i voksen alder».

Åtte år senere startet han Norspons sammen med en annen barndomskompis, nemlig Jon Sundby fra Hole (også det på Ringerike). De to er i dag likestilte partnere i sponsoreventselskapet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hovedhensikten der var å hente inn sponsormidler mot et stort sykkelløp, noe som til slutt materialiserte seg i kraft av Sørlandsparken Grand Prix.

Det ble det mest stjernespekkede rittet på norsk jord i 2011, med blant andre Thor Hushovd, Edvald Boasson Hagen, Philippe Gilbert, Fabian Cancellara og en rekke andre stjerner foran et sted mellom 40.- og 50.000 tilskuere.

Et ritt som man nå jobber med å flytte inn i hjertet av Kristiansand sentrum igjen.

De tre vise menn
Men fra og med denne sesongen får også Team OneCo-Mesterhus en god del av oppmerksomheten.

Stallen er altså sydd sammen av Junker fra det tidligere Trek-Adecco-laget (der nevnte Linus Dahlberg syklet tidligere), Haakenrud fra Asker CK og Enger fra juniorgruppa til Glåmdal SK. Junker og Enger jobbet for øvrig sammen som sjef for Glåmdals-juniorene i 2011-sesongen.

- Vi startet opp de første samtalene i månedsskiftet juli og august, forteller Junker til procycling.no.

- Vi har forsøkt å sette sammen en ryttergruppe bestående av gode ryttere, men også ryttere som innehar spesielle personlige egenskaper. Vi mener at det er mulig å overprestere om man har en gruppe ryttere som er sammensatt på riktig måte. Det kan godt hende at vi har vurdert ryttere som er enda bedre enn dem vi endte opp med til slutt, men som likevel ikke hadde egenskapene vi var på utkikk etter.

- Kjente ikke til planene i Frøy og Argon 18
Junker forteller også at de startet opp arbeidet med det nye laget, uavhengig av de andre to nykommerne på den norske kontinentalhimmelen. Paradoksalt nok fant IF Frøy ut at de også skulle bli kontinentale, først etter at lagets to beste ryttere, Magnus Børresen og Andreas Landa, var enige med initiativtakerne til det som nå heter OneCo-Mesterhus.

Den samme høsten dukket også Argon 18-Unaas Cycling opp med en rekke Asker CK-ryttere (blant annet Magnus Nordahl, Alexander Perez og Jo Kogstad Ringheim) på lagoppstillingen.

- Det høres kanskje merkelig ut, men vi visste ingenting om verken Argon 18-laget eller kontinentalsatsingen i Frøy da vi startet opp. Jeg ble faktisk kjempeoverrasket da jeg fikk høre om planene. I etterkant kan man kanskje spørre seg om det beste hadde vært å gå sammen og forene kreftene i ett lag, men slik ble det ikke.

I stedet ble det opprettet kontakt med Norspons og herrene Tandberg og Sundby. Da de hoppet på, fikk laget en eierstruktur som ikke er helt ulik det Hungerholdt & Co. har bygget opp rundt Joker Merida-laget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra lagpresentasjonen i Drammen på nyåret gikk det ut et budskap om at laget skal vinne både et nasjonalt mesterskap og norgescupen sammenlagt i debutsesongen.

Tandberg mener dette bildet er noe unyansert.

- Jeg har ikke satt som noe krav at vi skal bli Norges beste i ditt eller datt. Men vi skal opp og snuse på og kjempe om toppen av norsk sykkelsport.

- Vi vet at Linus har potensialet til å vinne det svenske mesterskapet, men alle som har drevet med sykkelsport i mer enn to uker, vet at vi ikke kan bestille det. Her hjemme i Norge skal vi være med å prege NM. Dersom vi kommer unna med en tittel derfra, er vi kjempefornøyde. I Norgescupen ser vi at halvparten av løpene der kjøres av ryttere som ikke blir prioritert i de store rittene, og der skal vi også være med å styre sykkelrittene.

Forventer utvikling
OneCo-Mesterhus luftet også nylig tankene om heller å kjøre inn UCI-poeng under et ritt som GP Himmerland i Danmark, enn å sette alt inn mot Norgescupåpningen i Sandnes i slutten av april.

Det kan jo også være med å slå beina under programerklæringen om at cupen skal vinnes i første forsøk.

- Hvor sikter du deg inn om tre til fem år når det gjelder Team OneCo-Mesterhus?

- Som person er jeg ikke lagd slik at jeg setter sammen et lag og driver og roter rundt i den samme suppeskåla i tre år. Det må være progresjon og utvikling, hvis ikke har ikke jeg noe glød rundt det, varsler Tandberg.

- Nå gjelder det å få laget ut på landeveien og levere varene. Vi ønsker oss en fin utvikling gjennom sesongen. Men allerede neste år er vi nødt til å heve det enda et nivå. Jeg har lyst til å gjøre noe for Norge og for norsk sykkelsport som «rister litt», sier han og veiver med hendene.

Racet for å bli prokontinentale
En eller annen gang i framtiden er det nemlig et mål å være med i dragkampen om å sette til livs Norges aller første prokontinentale sykkellag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En drøm han trolig deler med både Plussbank BMC, Øster Hus-Ridley, Joker Merida og trolig også et par andre aktører innenfor den norske sykkelfamilien.

- Når generalsponsorer for et elitelag i fotball putter inn 6 til 15 millioner inn i potten hvert år, bør det også være realistisk å satse på et norsk prokontinentallag snart. Jeg tror det er mulig ved hjelp av langsiktig arbeid og et prosjekt som involverer de rette folkene. Jeg klarer det ikke alene, det sier seg selv, så her snakker vi om fellesskapet og en god bunke mennesker som gjør de riktige tingene.

- Norsk sykkelsport har en vei å gå
Men for å komme seg dit mener han at norsk sykkelsport fremdeles har en vei å gå.

- Du skal ikke mange år tilbake for å finne mer plastaktige arrangementer, enn det vi ser i dag med for eksempel Glava Tour. Tidligere holdt det med et par sperregjerder og et plastbånd for å håndtere tilskuere, men slik er det ikke lenger. Norsk sykkelsport har hevet seg både en, to og tre hakk, men vi har nok fortsatt flere hakk igjen.

- Jeg mener man heller ikke skal undervurdere kriteriumsritt. Det er det som får de store massene ut i gatene. Dersom du har et ritt på størrelse med Glava Tour er det greit, da kommer det folk på fellesstarter. Men du er nødt til å være på det nivået. Vi har fortsatt en utfordring når TV 2 trekker ut kontakten etter Tour de France i juli måned. Dersom man ser på norgescupritt, er det fremdeles nokså glissent på de arrangementene, påpeker han.

Noe er i hvert fall i emning. Det viser opprustningen av Glava Tour, Rogaland Grand Prix, showrittenes popularitet, planene for Arctic Race of Norway, de syv norske kontinentallagene og VM-søknaden til Bergen foran 2016.

For Tandberg hører noe som «rister litt» fremdeles til en del av framtidsdrømmen.

Men når en ser hva han har fått på plass på to måneder, skal det bli spennende å se hva han klarer i løpet av en sesong, eller to – eller tre.

Det er i hvert fall et faktum at norsk sykkelsport har fått et lag å se opp for i 2012.

Et lag som garantert vil sette farge på hovedfeltet. Enten man vil det, eller ikke. Kanskje spesielt om gjengen lever opp til lagmottoet sitt:

«Det er bedre å dø i front, enn å overleve bak som en taper».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere