RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Folkeliv i Arenberg.
Folkeliv i Arenberg. Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Truer med å droppe Arenberg

Sist oppdatert:
- Det ville vært trist, mener Arvesen om planene om å droppe det legendariske brosteinspartiet.

Tour de France-arrangøren (ASO) har også ansvar for Paris-Roubaix, et ritt hvor det 2,4 kilometer lange brosteinspartiet gjennom Arenbergskogen, pleier å være et av de store høydepunktene.

Det er som oftest i dette knalltøffe partiet at den franske klassikeren for alvor starter. Det er her favorittene begynner å markere seg.

Nå er det altså fare for at det mest berømte pavepartiet droppes i årets utgave. Det er den annerkjente franske avisen L’Equipe som melder dette.

Ble advart allerede i desember
Grunnen er den dårlige kvaliteten på brosteinen. I flere år har forholdene vært røffe i Arenbergskogen, noe som har gjort strekningen så populær blant fansen. Men da rittsjefene Thierry Gouvenou og Jean-François Pescheux foretok en inspeksjon av partiet ble de sjokkert over den dårlige kvaliteten.

- Allerede i desember advarte vi kommunen om at vi må droppe strekningen om det ikke ryddes opp og gjøres forbedringer på strekningen, sier Gouvenou til den franske avisen.

Han sammenlikner forholdene med de som var i 2005. Det året ble arrangøren tvunget til å droppe brosteinspartiet.

- Strekningen er kjørbar om det er tørt vær, men om det regner blir den ukjørbar. Det er en risiko vi ikke har råd til å ta.

Etter 2005 brukte lokale myndigheter 250.000 euro (nesten to millioner kroner) på å restaurere deler av veibanen, men nå er det altså på ny behov for forbedringer.

- En viktig del av rittet
En syklist som har lidd seg gjennom det grusomme partiet fem ganger er Kurt Asle Arvesen.

- Det er trist om partiet utgår. Det er tross alt en viktig del av Paris-Roubaix, for det er der hovedseleksjonen skjer, forteller han til procycling.no

Han kjørte selv gjennom Arenbergskogen under fjorårets utgave av dronningklassikeren, men føler ikke selv at partiet var i verre forfatning enn det har pleid å være i årene før.

- Nei, egentlig ikke. Men det er alltid et sjokk for kroppen å kjøre Arenberg. Hvert år blir du overrasket over hvor dårlig kvaliteten er. Det gjelder spesielt når du kjører gjennom partiet på trening i dagene før rittet. Da kjører du gjennom saktere enn i rittet og merker alle hull og dumper.

Ikke avgjørende
- Hva er det som gjør partiet så spesielt?

- Det er spesielt fordi feltet på det tidspunktet i løpet fortsatt er stort. Det er en posisjonskamp inn i partiet du ikke finner noen andre steder. Du kommer «hoppende» over trikkeskinnene inn i skogen i 60 kilometer i timen.

- Det hele er som en spurt, bedyrer Sky-coachen.

- Hvor stor betydning har det på utfallet av rittet om partiet fjernes?

- Det trenger ikke å ha så stor betydning. Det er alltid noen som taper rittet der på punkteringer og uhell, men det kan jo skje i andre partier også.

- For å vinne Paris-Roubaix er du avhengig av stjernebein, god moral og flaks med å unngå uhell, avslutter Arvesen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere