RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(sirotti)

Ventoso knakk Petacchi

Sist oppdatert:
Klarte akkurat å holde unna for en sluttkjørt italiener.

Den sjette etappen i Giro d'Italia ble en tøff affære. Tidlig fikk et farlig femmanns brudd gå.

I bruddet satt Popovitsj, Modolo, Vandewalle, Vecheulen og Veikkanen. De fikk aldri særlig stort forsprang, men de kjempet tappert på slutten.

Vandewalle var den aller tapreste, og ble ikke hentet før det gjenstod to kilometer. Da hadde feltet allerede kjørt i motbakke i en drøy mil, og de fleste spurterne var parkert, inkludert Cavendish.

Petacchi fikk det
Alessandro Petacchi satt igjen og var storfavoritt tilo å ta sin andre etappeseier, da syklistene svingte inn på oppløpet.

Men den rutinerte italieneren fikk knalltøff motstand av Team Movistars Francisco Ventoso. Da det gjenstod 50 meter gikk Petacchi opp på siden av Ventoso. Lampre-rytteren hadde større fart, men sprakk som en ballong og orket ikke å tråkke de siste 20 meterne. Dermed kunne Ventoso juble over sin største seier på mange år.

- Jeg er veldig glad. Det var ekstremt vanskelig å komme igjennom tunnelen og helt til spurten, sa Ventoso.

Weening beholdt Maglia Rosa
Pieter Weening kjempet hardt og beholdt ledertrøyen.

- I morgen forsvarer vi igjen. Jeg tror det er mulig for meg å henge med inn i den formen jeg er i nå. Jeg må takke laget i dag, de gjorde mye jobb.

Fredag venter rittets første fjellavslutning, og da kommer nok stor favorittene til å vise seg frem. Så da vil Weening få større problemer med å forsvare ledertrøyen enn han hadde i dag.

Resultater:
1. Francisco Ventoso (Movistar) 5.15,39
2. Alessandro Petacchi (Lampre-ISD) st. 
3. Roberto Ferrari (Androni-Giocattoli) st.
4. Danilo Di Luca (Katusja) st.
5 Davide Appolonio (Team Sky) st. 
6. Michele Scarponi (Lampre-ISD) st.
7. Christoph Le Mevel (Garmin-Cervélo) st.
8. Gerald Ciolek (Quick Step) st.
9. Paolo Tiralongo (Astana) st.
10. Ruggero Marzolo (Acqua & Sapone) st

Sammenlagt
1. Pieter Weening (Rabobank) 20.15,12
2. Marco Pinotti (HTC-High Road) +2
3. Kanstantin Sivtsov (HTC-High Road) st. 
4. Christophe Le Mevel (Garmin-Cervélo) +5
5. Pablo Lastras (Movistar) +22
6. Vincenzo Nibali (Liquigas-Cannondale) +24
7. Michele Scarponi (Lampre-ISD) +26
8. Steven Kruijswijk (Rabobank) +28
9. Alberto Contador (Saxo Bank-SunGuard) +30
10. Jose Serpa (Androni-Giocattoli) +33

For mer informasjon om torsdagens etappe, les LIVE-referatet lenger ned i artikkelen.

LIVE:

Bli venn med procycling.no på Facebook!

17.06: Weening beholder Maglia Rosa.

17.04: Ventoso foran Petacchi og Ferrari (tror jeg)

17.03: Petacchi er totalt sluttkjørt. Han var helt nede i kjelleren i dag.

17.02: Ventoso vinner foran Petacchi, som gir opp i det han er i ferd med å passere spanjolen.

17.01: Di Luca angriper.

17.00: Blir en spurt nå, èn kilometer igjen.

17.00: Med to kilometer igje er Vandewalle hentet. Team Sky tar ansvar. Petacchi sitter her.

16.59: Fortsatt et ganske stort felt samlet, men vanskelig å si hvilke spurtere som sitter med.

16.58: Det blir nok litt for tøft for Vandewalle. Masse angrep bak. Quick Step-rytteren har nå åtte sekunder, bare tre kilometer igjen til mål.

16.57: Sella angriper hardt når det nå flater litt ut.

16.56: Jeg har ikke sett noe til nordmennene, men har fått lite oversiktsbilder.

16.55: Ingen ryttere klarer å komme seg løs fra hovedfeltet. 25 sekunder med fem kilometer igjen for Vandewalle.

16.54: Mathias Frank går kontra, og Frantisak Rabon går etter.

16.54: Robert Kiserlovski angriper. Flere går etter.

16.53: Vandewalle er ekstremt tapper. Har 35 sekunders ledelse med seks kilometer igjen. Kan han ta en Weening?

16.52: David Millar angriper, men resten av feltet tetter luken.

16.51: Pirazzi angriper igjen i det Popovitsj og Veuchelen blir kjørt inn.

16.50: Weening sitter godt fremme i feltet og klarer seg foreløpig meget godt.

16.49: Jeg tok feil, det er Kristof Vandewalle som er sterkest. Quick Step-syklisten angriper og får en god luke. Han har 40 sekunder ned til hovedfeltet, med 8,5 kilometer til mål.

16.48: Flere ryttere slipper nå, men det er fortsatt mange igjen i feltet.

16.45: Pirazzi er hentet av feltet, hvor Androni Giocattoli har begynt å ta ansvar. Men bruddet i front gir seg ikke uten kamp, og når det nå kun gjenstår èn mil er avstanden 48 sekunder.

16.42: Med 13 kilometer igjen til mål er feltet 1.14 bak bruddet, og Pirazzi er ti sekunder foran feltet. Popovitsj virker klart sterkest i bruddet, så kanskje angriper han snart.

16.40: Mathias Frank fra BMC angriper og får en liten luke på feltet. Samtidig passerer Pirazzi finske Veikkanen.

16.37: Rytterne får hvile litt en siste gang i utforkjøringene nå. Bruddet har 15 kilometer igjen til mål, og avstanden er 1.13 ned til Pirazzi. Hovedfeltet er 1.40 bak.

16.34: Stefano Pirazzi fra Colnago angriper alene, men hele forsøket virker litt dødfødt.

16.31: Cavendish slipper! Det var tidligere enn forventet!

16.30: Vekkanen slipper. Farnese-Vini får nå hjelp av Movistar til å holde farten oppe.

16.28: Da har Farnese-Vini tydeligvis fått nok av å ta hele ansvaret for å holde oppe farten. Farten går med en gang litt ned. De har to minutter opp til feltet med 22 kilometer igjen til mål. Herifra og inn går det stort sett oppover.

16.26: McEwen henger seg på en motorsyklister en liten stund, før han skjeller ut sjåføren. Han biter seg nå fast i halen på feltet, men med en gang det begynner å gå oppover slipper han nok.

16.25: Det gjenstår bare 23 kilometer til mål. Farnese-Vini jobber fortsatt hardt, men spørsmålet er om de er sterke nok til å kjøre inn bruddet. Kan se ut som at de trenger litt hjelp. Avstanden er 2.20.

16.22: Feltet er inne i et kupert område, hvor det går opp og ned hele tiden. Robbie McEwen har fått nok av hardkjøret og slipper kontakten med feltet.

16.18: Det kan virke som at rytterne i bruddet har vært smarte og holdt litt igjen i løpet av rittet, for nå tar ikke hovedfeltet innpå dem lenger. Avstanden er fortsatt 2.40, og midt mellom de fire i front og hovedfeltet finner vi Sacha Modolo.

16.13: Farnese-Vini har tråkket gasspedalen i bånn, og kjører det de makter. Med tre mil igjen til mål stiger det litt, og feltet sprekker nesten opp. Avstanden frem til bruddet er 2.40.

16.09: Jaroslav Popovitsj setter fart på i utforkjøringen. De andre i bruddet måtte jobbe hardt for ikke å gi han en luke. Det gjenstår 35 kilometer, og avstanden er 2.45.

16.04: Ser ut som at Farnese-Vini holder litt igjen nå. De øsnker ikke å kjøre inn bruddet for tidlig.

16.01: Sacha Modolo har noe overraskende fått problemer med tempoet i bruddet. Han har nå sluppet sine bruddkompiser, og dermed er de bare fire igjen i front.

16.00: Det går unna i dag. Forventet målgang er ca 17.00. Det burde stemme rimelig bra, for nå er det 42 kilometer igjen av etappen. Avstanden er, i følge TV, 2.44.

15.58: Jeg tror det skal mye til for at Nordhaug prøver seg i dag. Om han først skulle prøve seg vil nok angrepsmåten avhenge av hvordan det kjøres. Blir det kjørt knallhardt, slik at feltet sprekker opp må han bare vente til spurten. Men om det blir litt lureløp og flere lag titter på hverandre, kan han prøve seg på et frekt angrep.

15.56: Simon Nessler kommer med følgende spørsmål:

Om Nordhaug gjøre noe i dag, bør han prøve seg på en spurt på slutten(har vel en brukbar spurt i små grupper) eller et støt når utbryterne blir hentet, som i øyeblikket ser ut til å være ganske tidlig?

15.53: Det er litt usikkerhet rundt tidsdifferansen mellom bruddet og feltet. På TV står det nå tre minutter, mens det over raceradioen sies at det er 2.20.

15.51: Saxo Bank har satt seg langt fremme i feltet. De ønsker selvsagt å sørge for at Contador holder seg unna trøbbel. Spanjolen har nok morgendagens fjelletappe i tankene, så det ville sjokkere meg om han angriper på dagens avslutning.

15.48: Martin Kohler, mannen med klatretrøyen, punkterer. Han kommer seg nok greit opp, selv om det går fort i feltet.

15.47: Ser ut som at de fem i bruddet har bestemt seg for å legge litt ekstra trykk i pedalene, og gi deres bruddforsøk et siste desperat forsøk. De har i hvert fall klart å utlikne farten til hovedfeltet. Fortsatt 2.40 mellom gruppene, med 50 kilometer igjen til mål.

15.42: Bruddet passerer dagens eneste innlagte spurt. Vandewalle krysset streken først, foran Veikkanen og Modolo.

15.40: Avstanden fortsetter å synke. Kun 2.40 nå. Fortsetter de slik blir bruddet hentet tidlig, for det er så mye som 55 kilometer igjen til mål.

15.34: Farnese-Vini mener alvor. Avstanden er nå nede i drøye tre minutter.

15.28: Sammenlagtlederen Weenig er tilbake i front av feltet. Det skal en del til for at han mister trøyen sin i dag, men om noen angriper slik han gjorde det i går kan alt mulig skje.

15.25: Avstanden er under fire minutter, kun 3.50 nå. 66 kilometer igjen til mål.

15.24: Spurteren Napolitano har vært en liten tur i asfalten.

15.23: Det er interessant å se at Farnese-Vini setter fart på feltet. Der har utvilsomt skumle planer på dagens etappe. Men hvem skal de kjøre for? Deres kaptein Visconti sliter med en kneskade og har kjørt dårlig i giroen så langt. Derfor er det nok langt mer sannsynlig at de holder farten opp for gårsdagens femtemann, Oscar Gatto. Han er sterk i smålupert terreng og har en fin spurt. Se også litt opp for spurteren Elia Favilli, som kan minne noe om gjennombruddsrytteren Andrea Guardini.

15.20: Farnese-Vini er småufine og går opp og setter fart på når Weenig tar seg en dopause. Ikke helt pent av det lille italienske laget.

15.17: Sammenlagtleder Weenig synes det er på tide med en liten tissepause, og da kan vi nok forvente oss at avstanden opp til bruddet øker litt.

15.13: Rytterne begynner så smått å nærme seg dagens eneste innlagte spurt. Skulle ikke noe drastisk skje vil rytterne i bruddet fordele bonussekundene og spurtpoengene seg imellom.

15.10: Hva Lampre kommer til å gjøre på dagens etappe er et interessant spørsmål. De har store vinnersjanser med Petacchi i dag, men på fredag venter den første fjelletappen, og da skal hjelperytterne helst være friske og raske, slik at de kan hjelpe sin sammenlagtrytter Michele Scarponi.

15.04: Det gjenstår 79 kilometer av dagens etappe, og Rabobnak fortsetter å kjøre ned forspranget til de i front. Skiller nå 4.22.

15.01: Procycling.no har i samarbeid med Eurosport en konkurranse gående. Om du ønsker å vinne en flott Merida-sykkel må du svare på følgende spørsmål:

Hvem var den forrige svenske rytter som bar den rosa ledertrøya?
A) Gustav Larsson
B) Thomas Løfkvist
C) Gösta Persson

For å delta i konkurransen, send SMS med kodeord CMP <A, B eller C> til 2201

14.53: Avstanden er fortsatt fem minutter, og det er fortsatt Rabobank som drar i hovedfeltet. Men hvem skal hente inn det siste forspranget? Tar HTC ansvar og satser på at Cavendish henger med inn eller må Lampre og andre lag ofre seg?

14.49: Jeg har fått inn et meget velreflektert synspunkt fra Jonas Christensen angående sikkerhet vs spektakulære sykkelritt:

- Debatten om sikkerhet er både interessant og nødvendig, samtidig som det sikkert finnes like mange meninger og forslag rundt dette, som det finnes antall eiker i feltet.

På den ene siden synes jeg arrangøren beveger seg ut mot den mest risikable delen av skalaen, når det faktisk er behov for å sette opp sikkerhetsnett i utforkjøringene. Tilsvarende er nok også slake utforkjøringer på grus noe som ikke nødvendigvis må være med.

På den andre siden er realiteten at rytterne selv må kunne vurdere risikoen i utforkjøringer. For å sette det litt på spissen: Det er fullt mulig å kjøre seg i hjel for eksempel ned fra Tryvann, selv om ikke utforkjøringen er spesielt farlig.

I Sveits Rundt i 2009(?) hadde Fränk(?) Schleck en relativt spektakulær detour over gjerdet på en bro. Slik jeg husker det var ikke dette i en spesielt farlig utforkjøring, men årsaken var vel at han stivnet litt gjennom svingen.

Som en liten kuriositet: I turrittet “La Marmotte” har arrangøren sett seg nødt til å nøytralisere nedkjøringen fra Col du Glandon, på grunn av sikkerheten. Tidtakingen stoppes på toppen og startes igjen i bunnen av nedkjøringen.

NB! Ingenting av dette er ment som noen kritikk/ansvarstildeling mot Wouter Weylandt – ulykken hans er ikke noe annet enn trist.

14.43: Eurosport-kommentator Ole Kristian Stoltenberg hadde ikke tro på at Cavendish henger med til mål, og har heller Alessandro Petacchi som favoritt på dagens etappe.

14.42: Jeg har såvidt vært inne på det tidligere i dag. Etappen i dag er småkupert, og på de siste to milene stiger det jevnt og trutt. Det blir aldri stupbratt, så det er håp for spurterne om å henge med. Hva tror dere? Takler Cavendish den siste seige motbakken? Hva med Petacchi?

14.37: Nå er det bare ti mil igjen til mål, og avstanden er nede i fem minutter igjen.

14.34: Bruddet opprettholder trykket. Avstanden er nå 5.30.

14.32: De som ikke har fått det med seg kan lese om hvordan rytterne vurderer å protestere mot en stygg utforkjøring på den 14. etappen.

14.30: Er ikke vanskelig å være uenig i det @tislavold sier. Hadde rytterne kjørt rett frem på brede motorveier hadde nok ikke giroen vært det den er i dag. Men hvor skal man sette grensene?

14.28: Fått inn føgende innspill på twitter fra @tislavold:

- Giroen konkurerer med TdF og pusher grensene for å bli størst. Gavia 88 huskes, og arrangøren lever av å skape legender.

14.26: Rytterne har gjort unna de første ti milene og avstanden er på nytt nede i ca fem minutter.

14.19: Avstanden er nå på sitt foreløpig maksimum, 5.40. Så i det syklsitene har tråkket i 93 kilometer er Popvitsj ny virtuell sammenlagtleder.

14.15: Det jeg tror at ligger bak den «klagingen» vi hører fra syklistene, er at giroarrangøren i flere år har flyttet grensene, for å gjlre rittet mer spektakulært. Og i ordet spektakulært er dessverre fare innebygd. Med årets ekstreme løype tror jeg mange av rytterne på forhånd har vært litt negativt innstilt til rittet. De har på en måte fått litt nok. Når det da skjer slike fæle ulykker og rytterne blir redde, er reaksjonene vi ser ganske naturlige.

14.12: Jeg er veldig enig i det Simon sier. Vi har hatt to stygge velt i årets giro. Dessverre endte ett av dem fatalt, noe som er helt forferdelig. Men kan vi skylde på arrangøren for dødsfallet? Jeg synes ikke det. Utforkjøringen var ikke pen, men jeg har sett langt verre i mange andre ritt. Det var en situasjon hvor ting endte så ille som de kunne. Det var maks uflaks. Men at etappen var for farlig er jeg ikke enig i. Det samme gjelder gårsdagens grusetappe.

14.08: Derfor er det tid for en aldri så lite debatt. Er årets giro-rute for farlig? Kom med innspill via mail til jonas@procycling.no eller på twitter til @sykkelerbest. Vi lar Simon lufte sin mening først:

- Ikke for å være respektløs mot Wouter, men for meg virker det som om sikkerheten nå blir overdrevet. Jeg fryktet det verste når de ga noe som lignet på hjertekompresjoner på Slagter, men han datt jo på flat mark. Altså, det har ingenting med løypen å gjøre. De unge Quick-Step rytterne har vi allerede sett at er ustabile på sykkelen(Kevin Seeldrayers i Baskerland Rundt). De bør nok sette opp sikkerhetsnett for å unngå at vi får en ny Horrilo, men ellers så må folk roe seg ned og forstå at slikt skjer, og at det er en eller to velt så og si hver dag. Wouter var maks uheldig, men jeg ser ingen grunn i å endre hele løypen egentlig på grunn av et dødsfall. Hadde Wouter fremdeles vært i live så hadde aldri så sterke reaksjoner kommet. Sastre har sagt at det er tøft ned der, men han klaget ikke. For han vet at sykkel er risiko og velt skjer.

14.05: Etappen virker til å ha satt seg. De fem i brudd har stabilisert forspranget på ca fem minutter, noe både de og feltet virker til å være rimelig tilfredse med.

14.01: Frederik Veuchelen er en annen mann som har bakgrunn fra Topsport Vlaanderen. Dette blir dog hans tredje sesong i Vacansoleil, for den passe rutinerte og lite spektakulære belgieren. Hans merittøliste er ikke akkurat proppfull av topplasseringer, men om vi skrur tiden tilabke til 2006-sesongen finner vi ut at han vant den belgiske semi-klassikeren Dwars door Vlaanderen det året. Det er noe å skryte av til barnebarna. Om han får en ny triumf på skrytelisten etter dagens etappe vil tiden vise.

13.53: Kristof Vandewalle (nei, det er ikke den norske Kristoff TV2) kom til Quick Step foran årets sesong. Som så mange andre belgiere hadde han da gått en god skole hos den belgiske talentfabrikken Topsport Vlaandren. Der kjørte han strålende i fjorårssesongen. Han vant GP Kanton Aargau - Gippingen foran ryttere som Sella, Haussler og Roche. Han ble også nummer fire i det knallharde italienske endagsrittet Tre Valli Varesine. Han har en god avslutning i mindre grupper, så om bruddet skulle gå inn i dag, er dette mannen Modolo må holde et øye med i spurten.

13.48: Når rytterne har kjørt 76 kilometer er avstanden oppe i fem minutter igjen. 140 kilometer igjen til mål, og en times tid til TV-bildene kommer.

13.42: 70 kilometer er kjørt og avstanden mellom bruddet og hovedfeltet er på 4.36. Må si at jeg er litt overrasket over å se Modolo i brudd i dag, ettersom jeg holdt han som en av favorittene på dagens etappe. En spurt etter tøft terreng, hvor de aller skarpeste spurterne skal få slite, burde vært ideelt for Modolo. Men Colnago har også spurteren Belletti, og vil derfor kanskje gardere seg ved å sende kjempesterke Modolo i brudd.

13.39: Jussi Veikkanen er inne i sitt sjuende år som proff, etter at han blant annet kjørte i det svenske laget Team Mälarenergi som amatør. Han var lojal mot FDJ inntil årets sesong. Da skiftet han over til det belgiske storlaget Omega Pharma-Lotto. Finnen er kjent som en offensiv og sterk syklist, som liker seg i småkupert terreng. I 2009-utgaven av Tour de France gikk han i brudd på den første fellesstarten, og sikret seg klatretrøyren.

13.34: Det har vært mye snakk om sikkerhet så langt under giroen, noe jeg kommer tilbake til senere i denne LIVE-sendingen, men nå har det hele blitt tatt til et helt nytt nivå. Etna, vulkanen rytterne skal sykle opp søndag, hadde nemlig et utbrudd i natt. Les mer om det her.

13.31: Avstanden er nede i 4.43. Frontgruppen er tydeligvis ikke interessert i å svi av alt kruttet ennå.

13.26: Popovitsj er den best plasserte rytteren i sammendraget av de som er i bruddet. Han ligger 5.35 bak Weenig, og er derfor snart i virtuell ledelse.

13.13: Etter 50 kilometer er avstranden opp i 5.05

13.08: Rabobank respekterer Maglia Rosa og tar ansvar for å holde farten i hovedfeltet oppe.

13.03: Da har rytterne vært over dagens eneste klatring. Sacha Modolo var først over, foran Popovitsj og Veikkanen. Kohler kan puste lettet ut, han vil ha den grønne klatretrøyen i morgen også.

12.57: Den første timen har gått unna med en gjennomsnittsfart på 39,7 km/t.

12.55: Sacha Modolo er den nest mest kjente rytteren i bruddet. Den unge italieneren har hatt en kometkarriere. Etter en meget vellykket amatørkarriere, som blant annet inneholdt en bronsemedalje i U23-EM i 2009, ble han før fjoråret proff i Colnago-laget. Den spurtsterke rytteren tok proffverdenen med storm da han på imponerende sett spurtet inn til fjerdeplass i Milano-San Remo. Selv om det ikke ble noen seiere dette året, viste han gang på gang at han var et uvanlig stort talent. Årets sesong har han startet sterkt, selv om han ikke klarte å følge opp fjorårets innsats i Milano- San Remo. Han ble nummer to på en etappe og sammenlagt i Ronde van Drenthe. Men han venter fortsatt på sin første proffseier. Kommer den i dag?

12.50: Avstanden er nå oppe i fire minutter.

12.49: I starten av dette årtusenet ble Jaroslav Popovitsj sett på som et av verdens største talenter. Ukraineren ble tatt ekstremt godt vare på i Landbouwkrediet-laget, og fikk disse sammenlagtplasseringene i de tre giroene han kjørte for laget i 2002, 2003 og 2004: 12, 3, 5. Han var spådd å bli den nye Armstrong, men endte istedet opp med å bli den nye hjelperytteren til Armstrong, da han før 2005-sesongen byttet lag til Discovery Channel. Han blir stadig dårligere i fjellene, men er en veldig sterk og offensiv rytter. Kjørestyrken er det ingenting å utsette på.

12.44: Etter å ha hatt et par etapper hvor et langt og sjanseløst solobrudd har fått gå av gårde, kan det i dag faktisk bli litt spennende om feltet klarer å kjøre inn bruddet.

12.39: Det er altså Jaroslav Popovitsj (Radioshack), Sacha Modolo (Colnago), Jussi Veikkanen (Omega Pharma-Lotto), Kristof Vandewalle (Quick Step) og Frederik Veuchelen (Vacansoleil) som har kommet seg med i dagens brudd. Omega Pharma-Lotto er med andre ord i brudd igjen, og må så langt i giroen kalles det mest offensive laget.

12.34: Det meldes at bruddet har et forsprang på 3.30. 28 kilometer er kjørt.

12.33: Det var Veikanen og Wandevalle som angrep etter ni kilometer. Etter hvert kom de tre andre seg opp, og sammen utgjør de etter alle solemerker dagens brudd.

12.30: Det virker som at dagens brudd er etablert, og her er det noen store navn! Finske Jussi Veikanen har fått med seg Wandevalle, Popovitsj, Veuchelen og Modolo. Etter 20 kiometer skal de fem ha fått en luke på 2.55.

12.28: Mange mener at gårsdagens etappe var for farlig, med balnt annet utforkjøringer på grusveier. Kampen i feltet ble betegnet som en krig. Andre, blant annet rittdirektør Zomegnan, mener at det slett ikke var en spesielt farlig etappe, og at det var stor underholdningsverdi. Hva synes du?

12.25: Fortsatt ingen meldinger om at noen har klart å rive seg løs fra feltet.

12.22: Dagens eneste kategoriserte stigning kommer etter 41,7 kilometer. Det er Kristoffs lagkamerat, Martin Kohler som har klatretrøyen.

12.17: TV-bildene dukker ikke opp før 14.45, så dette er stedet for deg som ønsker å holde deg oppdatert på rittet de nærmeste timene.

12.16: Det angripes fra start av, men foreløpig har ingen fått noen luke.

12.10: Selv om dagens etappe kun inneholder en kategorisert stigning, er det langt fra paddeflatt på dagens etappe. Det er småkupert hele dagen, og det stiger jevnt og trutt hele dagen.

12.03: Etter gårsdagens etappe er det Pieter Weenig som i dag får kjøre i Maglia Rosa. Den trøyen sikret han seg med to sekunders forsprang i går, noe han holdt på «å tulle bort» ved å bruke langt tid på å feire etappeseieren.

11.59: I dette øyeblikket triller rytterne ut på den sjette etappen.

11.55: Det store spørsmålet i dag er om det blir en massespurt eller ikke. Etappen er relativt flat, men med en lang og seig stigning opp til mål, kan det fort bli litt for tøft for noen spurtere.

11.53: Etappen strekker seg over 216 kilometer fra Orvieto til Fiuggi.

11.50: Hei og velkommen til procycliong.nos LIVE-dekning av den sjette etappen i Giro d'Italia.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere