RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(©TDWSport.com/Scanpix)

Vil ha fartsgrense på sykkelritt

Sist oppdatert:
- Dette er så molbo som det kan få blitt, sukker Dag Otto Lauritzen.

Sykkelbyen Grimstad har fostret både Thor Hushovd og Dag Otto Lauritzen. I 2013 skal sykkel-NM arrangeres her for første gang på ti år.

Etter planen, får man vel legge til her.

Da Grimstad SK ønsket å legge eliterittet Sørlandsmesterskapet til neste års NM-trasé, dukket det opp problemer fra uventet hold.

Ikke fra politiet og deres fartskontrollører, men fra Statens Vegvesen.

«Fartsgrensene skal overholdes»
I et tilsvar som ble publisert i Grimstad Adressetidende søndag, skriver seksjonsleder Glenn Solberg følgende:

- For å besvare søknaden må vi ha flere opplysninger om hvordan rittet planlegges gjennomført. På noen av strekningene er det skiltet hastighet – 30, 40 og 50 kilometer i timen. Fartsgrensene skal overholdes også for sykkelritt, heter det i brevet fra Vegvesenet.

Ryktene fra hjembyen hadde allerede nådd fram til bysbarnet Dag Otto Lauritzen da procycling.no tok kontakt.

55-åringen er mildt sagt lite imponert over budskapet i brevet.

- Det er jo så molbo og så dumt det kan få blitt. Det kan jo ikke være sånn at man må holde fartsgrensen for å vinne et sykkelritt. Da blir jo hele poenget med konkurransen borte. Det arrangeres jo mange billøp i området her. Skal man innføre fartsgrenser der og da?

- Nei, dette utspillet mener jeg faller på sin egen urimelighet. Dette er helt latterlig, sier Lauritzen til procycling.no.

Arrangør i knipe
Latterlig eller ikke, utspillet fra Vegvesenet er i hvert fall seriøst nok til at det skaper trøbbel for arrangøren i Grimstad.

En sjekk tirsdag formiddag viste at det fremdeles ikke er blitt fattet noe vedtak av Vegvesenet. Ettersom rittet skal arrangeres 16. september, begynner leder Rune Johannessen å få dårlig tid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi bør få løst dette i løpet av uka. Hvis ikke er vi nødt til å legge arrangementet til løypa vi brukte under ungdomsmesterskapet tidligere i år. Dette var en veldig god anledning til å kjøre gjennom løypa med tanke på neste års NM. Jeg vil si at vi har fått en litt vanskelig start, men jeg er ganske sikker på at dette kommer til å løse seg.

- Oppfatter du utspillet fra Vegvesenet som seriøst?

- Ja, det er et godt spørsmål. Men svaret er ja, selv om dette aldri har vært noe problem tidligere. Vi har arrangert sykkelritt i områder med lave fartsgrenser tidligere. For eksempel under «Høsttråkken» der vi har hatt målgang i en 40-sone. Jeg vil nok tro at en god del av deltakerne holder litt høyere fart over mål der.

Dag Otto: - Da får man heller flytte NM
NM-løypa er lagt til sentrum av byen og har målgang ved rådhuset i byen. Det er trolig årsaken til Vegvesenets noe restriktive holdning.

Johanssen forteller at deler av løypa kommer til å være sperret av under Sørlandsmesterskapet, men at sikkerheten naturlig nok vil være enda bedre ivaretatt når Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen inntar byen neste sommer.

Lauritzen kan ikke fatte og begripe at slike hensyn skal måtte tas i forhold til noen av arrangementene.

- Jeg har holdt på med sykkel i mange år, og har aldri hørt om noe lignende. Men den forrige lederen i Grimstad SK har fortalt meg at de fikk et lignende brev i forkant av NM i 2003. Det ble selvsagt aldri til noe mer enn det. Men hvis dette er et problem, får man heller legge NM til et annet sted og et annet fylke.

- Det kan ikke være slik at man får lov til å spurte, men ikke over 30 kilometer i timen. Mark Cavendish spurter i 80 på flat mark, og Edvald er ikke så langt bak ham, påpeker Lauritzen.

50-sone i spurten
Lederen i Grimstad SK presiserer at han ikke forventer seg noen problemer i forhold til neste års NM, og at lokalmiljøet generelt er svært positive til å arrangere sykkelritt i byen.

- Men jeg må nesten spørre: Hva slags fartsgrense er det der spurten skal foregå?

- Det er utenfor rådhuset, så der er det vel 50-sone. Når vi har en rytter som Thor Hushovd i byen, håper vi på litt høyere fart enn det i sentrumsgatene, sier Johanessen.

Da gjør man nok lurt i å gå i brudd tidlig, og heller cruise inn til seier.

PS! Vegvesenet har åpnet opp for dialog med politiet og se på muligheter for dispensasjon fra fartsgrensene. I andre sykkelritt, blant annet norgescup, har man løst «problemet» ved å dekke til skiltene.

Hva mener du? Bør man innføre fartsgrenser i sykkelritt, billøp og lignende aktiviteter? Kom med ditt innspill i kommentarfeltet under artikkelen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere