RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NORSK KOST: Marit Bjørgen og Therese Johaug foretrekker tradisjonell norsk mat.
NORSK KOST: Marit Bjørgen og Therese Johaug foretrekker tradisjonell norsk mat. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Her er Johaug og Bjørgens helsetips

Sist oppdatert:
- Det er ikke sånn at man må ha blodsmak i munnen, sier Marit Bjørgen.

KVITFJELL (Nettavisen): Astrid Uhrenholdt Jacobsen gikk torsdag hardt ut i Nettavisen mot diverse slanketrender som har herjet landet de siste årene.

Skistjernen mener diettene kun er med på å forvirre folk, slik at man unødvendig kompliserer hva man skal ha i seg.

Heller ikke lagvenninnene Marit Bjørgen eller Therese Johaug virker å ha særlig tro på folks desperate jakt etter snarveier til bedre helse. 

- BEVEG DERE: Marit Bjørgen oppfordrer nordmenn til å komme seg av opp av sofaen om de ønsker å komme i bedre form.

For skal vi tro langrennsstjernene er det enkle ofte det beste.

- For folk som ønsker å bli slankere handler det mest om å bevege seg. Det er ikke snakk om at man skal ha blodsmak i munnen, men at man er i bevegelse, sier Marit Bjørgen til Nettavisen.

- Gå en tur hver dag. Ta en joggetur et par ganger i uken. Spis ofte og sunnere, er oppfordringen fra skidronningen.

LES OGSÅ: - Jeg blir helt gal av sånne trender

Tradisjonell norsk kost
Selv er Bjørgen glad i mye tradisjonell norsk kost.

- Jeg spiser fem til seks måltider om dagen. Jeg forsøker å ha et variert kosthold med mye grønnsaker, norsk sjømat og brød. Jeg er også glad i pasta, sier 34-åringen. 

- Hvor store porsjoner pleier du å ha i deg?

- Det kan være en del pasta, ris eller for eksempel tre poteter, sammen med to laksefileter og grønnsaker.

- Variasjon er viktig for å få i seg alle næringsstoffene. Det er i grunn ikke noe «hokus pokus», forteller Bjørgen.

Akkurat som landslagskollega Uhrenholdt Jacobsen, mener Bjørgen at folk ikke trenger å gjøre ting så komplisert.

- For den vanlige mannen i gata gjelder det å spise ofte. Hold blodsukkeret stabilt. Det handler om inntak i forhold til det fysiske, forklarer Bjørgen.

- Gå ut og finn en aktivitet man liker. Det handler bare om å bevege seg, sier skistjernen.

Med over 900 treningstimer i året, er matinntaket en viktig del av hverdagen for langrennsjentene.

- Ikke noe lavkarbo
Landslagskollega Therese Johaug er som Bjørgen også glad i norsk mat.

INTERVALLER: Therese Johaug anbefaler intervalltrening for dem som har dårlig tid i hverdagen.

- Vi har fokus på å få i oss nok mat. Norsk ren og sunn mat, det er ikke noe lavkarbo eller noen andre former for dietter vi driver på med. Vi har i oss vanlig tradisjonell norsk kost som brød, havregrøt, kjøtt, fisk og poteter. Vi spiser også ris og pasta, sier Johaug til Nettavisen.

- Utfordringen vår er å få i oss nok mat siden vi trener såpass mye. Skal man gå fort på ski, så trenger man bensin til motoren, da hjelper det dårlig med sånne dietter. Det tror jeg også gjelder for folk ellers. Det er viktig å spise sunt og variert. Det er også viktig å bevege på seg. Ta heller en joggetur enn å sitte i sofaen, forteller 26-åringen fra Dalsbygda. 

Johaug har et enkelt tips til dem som ønsker å komme seg i enda bedre form.

- Rådet mitt er å komme seg ut og opp av sofaen. Hvis man ønsker å trene kan man gjerne kjøre litt intervaller. Det er fin trening hvis man har liten tid på grunn av jobb og familie, forklarer Johaug. 


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere