RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marti Bjørgen og Therese Johaug. FOTO: NTB scanpix
Marti Bjørgen og Therese Johaug. FOTO: NTB scanpix Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Nye millioner til Bjørgen og Johaug

Norges Skiforbund Langrenn (NSF) har inngått en ny hovedsponsoravtale som i beste fall er verdt 75 millioner kroner over fem år.

Aker gir seg etter fem år som hovedsponsor, og inn kommer Norges største breddesponsor, SpareBank1-alliansen.

Samarbeidsavtalen er verdt 15 millioner per år fra 1. mai 2015. Den har en varighet på tre år med opsjon på to nye år.

- Dette er en avtale som gir penger til Norges Skiforbund sentralt, videre ned til regionene og til stipender for utøverne. Vi har en målsetting om et langsiktig samarbeid, sier Åge Skinstad, langrennssjef i NSF, til NTB.

Richard Heiberg, administrerende direktør for Sparebank1 Hedmark og styreleder i SpareBank1-alliansen, forteller hvorfor de er villig til å bruke så mange penger på norsk langrenn.

- For det første er det snakk om 15 millioner per år, og det er 16 banker, 11 meglerselskaper og et stort forsikringsselskap som skal dele på regningen. Så i det store og hele er det innenfor de rammene vi opererer, mener Heiberg.

Bredden

Bredde er stikkord som brukes både av NSF og hovedsponsoren som grunnlag for den nye sponsoravtalen.

- SpareBank1-alliansen er den største sponsoren av breddeidrett i Norge, og ski er en stor del av det. Det interessante for oss er at vi sammen med skiforbundet og deres ekspertise og landslagsutøvere, sørger for ytterlige bearbeiding og jobbing i bredden. Vi er interessert i å utvikle breddeidretten videre, og vi er spredt over hele Norge. Folk flest er interessert i ski, og derfor synes vi at dette er det mest interessante sponsoratet nasjonalt sett, sier Heiberg.

Han er ute etter å børste støv av ordtaket om at nordmenn er født med ski på beina. Heiberg ønsker å inspirere flest mulig til å gå på ski.

- Vi tror at dette vil inspirere de yngre, og vi er avhengig av bredden for at noen skal komme seg oppover i systemet gjennom klubber, kretslag og nasjonalt plan.

Sammen

Langrennssjef Skinstad sier at de hele tiden jobber med å være en del av folket.

- Hvis vi skal skape oppslutning og identitet blant folket, er vi avhengig av tilgjengelig slik at vi når ut i regionene. At vi deltar lokalt med våre utøvere gjør at vi kan nærme oss folket enda mer. Jeg tror at topp avler bredde, og at det er bredden som avler toppen, sier Skinstad.

Samarbeidspartnerne har jobbet med denne avtalen siden starten på 2015. Det ble slik fordi Aker ikke ønsket å fornye kontrakten de hadde.

- I Aker har vi tvilt oss fram til at tiden er inne for veksling etter fem år som hovedsponsor. Det føles vemodig å avslutte et enestående samarbeid med NSF, utøverne, støtteapparatet og klubbene som har landslagsløpere. Langrennssporten og Aker har lært av hverandre. Vi tar med oss inspirasjon, erfaring og kunnskap videre, sier Akers konsernsjef Øyvind Eriksen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere