RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FÅR FORTSATT STØTTE: Isklar var den eneste synlige merkevaren på pressekonferansen der Therese Johaug for første gang offentliggjorde at hun hadde testet positivt på anabole steroider.
FÅR FORTSATT STØTTE: Isklar var den eneste synlige merkevaren på pressekonferansen der Therese Johaug for første gang offentliggjorde at hun hadde testet positivt på anabole steroider. Foto: Ntb Scanpix

Sponsor verner om Johaug: - Nå hun trenger vår støtte som mest

Sist oppdatert:
- Har stor tillit til Therese Johaug, sier United Bakeries-grunnleggeren.

Mandag ble det klart at utstyrsgiganten Fischer bryter sin millionkontrakt med Therese Johaug etter at langrennsstjernen ble dømt til 13 måneder utestengelse som følge av sin positive dopingprøve i september. De benytter seg da av en antidoping-klausul som alle Johaugs sponsorer har i sine kontrakter.

- Det er en av konsekvensene vi har visst at kunne komme, sier Jørn Ernst, Johaugs manager, til NTB.

Les mer: Fischer bryter millionkontrakt med Johaug

United Bakeries, som blant annet eier merkevaren Isklar, har vært en del av Johaugs sponsorlag en god stund, og Isklar var en av få merkevarer som var synlig representert på pressekonferansen der Johaug første gang fortalte om den positive dopingprøven.

De akter ikke å gjøre som Fischer, men vil fortsette samarbeidet med den norske langrennsstjernen, selv etter at dommen har falt.

- Vi bryter ikke med Therese. Hun har gjort en en fantastisk jobb som ambassadør for våre merkevarer, og det er nå hun trenger vår støtte som mest, sier Remi Goulignac, grunnlegger for United Bakeries, til Nettavisen.

- Vi har fortsatt stor tillit til Therese. Vi er en enkel familiebedrift som ønsker å verne om Therese framfor å bryte med henne nå, sier han videre.

Goulignac har imidlertid forståelse for Fischers valg om å trekke seg ut.

- Vi forstår at Fischer, med flere hundre ambassadører i sin stall, må tenke annerledes, samt følge en forutsigbar og streng policy som gjelder alle utøvere, sier Goulignac til Nettavisen.

Les også: Sponsor med klar beskjed til Johaug

Johaug har flere individuelle sponsoravtaler, blant annet med selskapet Nortime for klokkemerket Tag Heuer.  Daglig leder i Nortime, Johan Walter, sier til Nettavisen at de avventer utviklingen i saken før de tar en avgjørelse om sitt videre samarbeid.

- Sånn som det ser ut nå, så kommer vi ikke til å gjøre noe på dette tidspunktet, sier Walter til Nettavisen, og understreker at sponsoravtalen mellom Johaug og Tag Heuer kun gjelder for det norske markedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere