Nettavisen.no

Tjenester

- Du må treffe jobbsøkerne mobilt

I en hverdag med mye press og lite tid er det viktig at man søker riktig etter medarbeidere.

Personalhuset Staffing Group råder sine kunder til å «mobiltilpasse» søkeprosessene etter de beste hodene, og har selv god erfaring med nettopp dette. Skal man vinne oppmerksomhet fra potensielle søkere må vi ta trendene inn over oss. Tjenester som ikke fungerer på en smarttelefon taper terreng og vi har det travelt med å vekke interessen hos en stadig mer kresen mottaker.

Martin Finholth er Divisjonsansvarlig Search & Selection i Personalhuset Staffing Group. Han har sin bakgrunn fra salg og salgsledelse, særlig innen media, internett og telecombransjen. Dette har gitt verdifull erfaring og kunnskap om utvikling i markedet, både innenfor digitale og personalmessige trender:

- Det å jobbe med rekruttering i Norge de siste 5 årene har bydd på noen utfordringer. En av de største er tilgangen på den rette kompetansen til våre oppdragsgivere. I et rekrutteringsmarked med 400-500 konkurrenter kan det være vanskelig å skille aktørene. Hva skiller? Hvilken aktør forstår deres utfordringer og behov?


Det er også andre utfordringer:

- Et annet element er hvilken kommunikasjon som treffer søkerne. De aktive når man enkelt, men hva med de passive jobbsøkerne? I et marked med knapp ressurstilgang må man oppnå oppmerksomheten til de passive søkerne, de som ikke visste at nettopp du er en interessant arbeidsgiver. Trendene i markedet viser at kandidatene er mer kresne på hvilke selskap de ønsker å jobbe for. Den ettertraktede arbeidstaker kan unne seg å prioritere blant flere kriterier, ikke bare lønnsmessige. Det kan være vel så viktig at et selskaps employer branding treffer kandidatens identitetsfølelse. Elementer som selskapets merkevareidentitet, status, verdier, kultur og tiltrekningskraften i innovative miljøer vil bli veiet.

Mye større krav

- Parallelt med denne utviklingen blir vi mer og mer «mobile» i vårt mediekonsum, og vi blir kravstore med tanke på form og innhold. Kandidaten har trolig en smarttelefon, og denne er i bruk fra morgen til kveld. Målinger av nettrafikk fra mobil viser at nettsurfing på denne plattformen starter når ringeklokka slår, og avsluttes etter midnatt. Som mediekonsumenter blir vi stadig mer utålmodige og stadig mer kravstore når det gjelder format. PC’n brukes i mindre og mindre grad utenom jobb, og vi prioriterer sider og tjenester som er tilpasset nettopp mobil og nettbrett.

Nye medier må med:

- Vi har vent oss til et digitalt utrykk som ikke stillingsannonsene har hengt med på. Det visuelle utrykket får også større betydning (bilder, film). Tjenester som Youtube og Instagram bidrar til dette.

Få leverer stillingsannonser som kommuniserer godt på mobilen, mener Personhalhuset:

- Sosiale medier er etter hvert en viktig kanal for spredning av jobbmuligheter. Når disse annonsene deles uten å være tilpasset i form og innhold faller de gjennom. Det passive publikummet kan unne seg å være kresent.

Se eksempel på mobil stillingsannonse her, som fungerer både på desktop og mobil.

- Vår erfaring med å utvikle mobile landingssider viser et stort potensiale for å nå både passive og aktive jobbsøkere. Formen åpner for en tydelig employer branding allerede i det øyeblikket kandidaten åpner stillingsannonsen. Arbeidsgiver får rike muligheter til visualisering av hvem de er som selskap. En positiv bieffekt er egnetheten for spredning over sosiale medier.