Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

10 sunne snacks

Sjekk hva du kan unne deg mellom måltidene uten at det «synes».

Det er tusen grunner til å følge dietten og ikke skeie ut i hverdagen, men hva skal man da gjøre når man er sugen på noe godt?

«Det å spise en snack hjelper deg å kontrollere sulten, så spis noe, men ikke hva som helst», sier Tara Gidus, R.D. i American Dietetic Association. «Helst skal en snack ikke inneholde mer enn 100 - 200 kalorier».

Vil du ned i vekt? Tell og før kalorier og trening her!

10 snacks
Womenshealtmag.com foreslår ti snacks for deg som er på diett, eller bare ønsker å leve sunt i hverdagen. Lagre listen til en nøden stund.

1. Sunne «bars»
Finn noen bars som ikke overstiger 100-200 kalorier på butikken. Ønsker du å unngå karbohydrater, så er «Tigger Bar Almond & Cherry» samt «Tigger Bar Almond & Cranberry» fra den lille Nøttefabrikken begge gode alternativer.

Du kan sjekke kaloriinnhold og antall karbohydrater i butikken på det enkelte produkt, eller bruke en rangeringsfunksjon for å finne det beste alternativet, som den du finner på kostholdstjenesten Somebody.

2. Frosne grønnsaker
De smaker ikke like sterkt, og har bedre konsistens. 1,2 dl erter inneholder 55 kalorier og 3 gram fiber, mens 1,2 dl mais inneholder 72 kalorier og 2 gram fiber.

Bekymret for at de er kalde? Ikke vær det - de er av den grunn både mer interessant samtidig som de er små og smelter fort i munnen.

3. Yoghurt
Selv om noen varianter inneholder mye sukker, så betyr ikke det at du ikke kan kose deg med en. Finn en med lite kalorier og karbohydrater, som «Yofu Soyayoghurt naturell» fra Alpro eller «Naturell mild yoghurt» fra Tine. Med så lite kalorier, kan du heller tilsette ønsket smak selv, som litt aprikoser eller dadler.

4. Eple +
I følge Rui Hai Liu, Ph.D. og forsker ved Cornell University, så er den beste måten å miste kiloene på, å øke inntaket av frukt og grønnsaker. Han anbefaler oss å bruke to minutter på å skjære opp et eple i biter, drysse over valnøtter og toppe det med en teskje eller to «Maple syrup», når søtsuget melder seg. Evt. kan du skjære opp eple og tilsette en spiseskje med peanøttsmør, for litt fler kalorier, og helseeffekten av peanøtter.

5. Snack-a-Jacks (riskjeks)
En lett oppkvikker når blodsukkeret begynner å falle er disse fettfattige riskakene. Her finnes det mange varianter å velge mellom, og «Snack-a-Jack» er ikke den med aller minst kalorier, men den er et godt alternativ (Ca 7,80 kalorier pr stk.). Førsteplassen på Somebodys rangeringsliste går til «Barbeque flavour rice crackers» fra Blue Dragon, med kun 5,93 kalorier pr kake.

6. Soyachips
Høy på fiber, lav på fett og tilfører kroppen det fine soyaproteinet. I følge en ny studie så fører soyaproteinet til vektreduksjon, samt sørger for at kroppen bryter ned fett i steden for muskler.

Sjekk innholdet på pakken, men i gjennomsnitt inneholder den 7 gram soyaprotein pr 100 kalorier, noe som tillater deg å dippe litt i favorittdippen også. (Sjekk kaloriinnhold på forpakning)

7. Smoothie-is
Is er smart fordi alt frossent tar lengre tid å spise. Her kan du enten lage selv eller kjøpe ferdig. For mindre snacksbiter kan du heller smoothie i isbitformer, og putte inn en tannpirker av litt størrelse når isen har tyknet litt. Sjekk kaloriinnhold på pakken, men her snakker vi hverken om mye fett eller karbohydrater.

Vil du vite hvordan du kan lage den sunneste varianten, kan du rangere smoothie på en kostholdstjeneste som har en matvarebase, som Nettavisens partner Somebody.

8. Fiber
Fiber fyller magen, fører til at du spiser mindre (færre kalorier) og dermed mister vekt. En enkel måte å tilføre kroppen fiber på, er å knaske litt frokostblanding. Finn en variant som inneholder mye fiber og lite kalorier, så kan du knaske med god samvittighet.


9. Spis lakris
Lakris har den egenskapen at den varer en stund i munnen, og er dermed en snack du kan nyte dobbelt så lenge som annen godis. I tillegg inneholder den glycyrrhetinic-syre, som er kjent for å redusere kroppsfettet.

Forskeren Decio Armanini som gjorde oppdagelsen sier lakrisen påvirker oss på to måter. Det første er litt komplisert, men det handler om at den blokkerer enzymet som spiller en rolle i akkumuleringen av fett.

For det andre så kan lakrisen redusere folks appetitt.

10. Tygg tyggis
Før du putter noe som helst i munnen, inkludert snacksene på den ovenstående listen, så spør deg selv om du virkelig er sulten.

Er du bare lysten på noe, så kan en tyggegummi gjøre susen, for ikke å snakke om det faktum at du forbrenner kalorier bare ved å tygge (11 kalorier pr time). Det er ikke så mye, men fortsatt kalorier forbrent og mer dersom alternativet er å spise flere kalorier.

Vil du ha kontroll på inntaket?
På kostholdstjenesten Somebody, som brukes av universitet, høyskoler, sykehus og ernæringsfysiologer i tillegg til privatpersoner, kan du selv føre inn hva du spiser, samt din fysiske aktivitet, og se hvor mange kalorier du skal ha i deg, og hvor mange du spiser for mye.

I tillegg kan du få alle matvarer listet opp for å sammenligne og finne sunnere alternativer enkelt.

Prøv Somebody og bli overrasket over hvor lett det er å spise færre kalorier i hverdagen.

Klikk her for å lese mer

Klikk her for å benytte deg av tilbudet til Nettavisens lesere, gjennom Norgespasset.