Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

10 triks for skjerpede sanser

Fungerer sansene optimalt får du også med deg mer i hverdagen.

Enten du føler deg i fin form eller ikke, kan det være lurt å trene og skjerme sansene for at de til enhver tid skal fungere best mulig.

Så slipper du å gå glipp av viktige beskjeder, ikke kunne lukte det nybakte brødet eller gå glipp av informasjon i trafikkbildet. Womanshealthmag gir oss disse tipsene for bedring av syn, lukt og hørsel.

Lær språk med ny metode på Hjerneklubben.no

Prøv demospill her!

1. Se langt vekk
Dersom du jobber mye foran skjermen er det viktig at du kikker opp innimellom, og ser ut av vinduet på et tre langt borte eller lignende.

Når du ser på noe rett foran deg så bruker du en muskel som først slapper av når du ser på noe langt vekk.

For et bedre syn anbefales du å se opp og bort hvert 10. minutt i minst 30 sekunder, i følge Ruth Williams, klinisk korrespondent ved «the American Academy of Ophthalmology.»

2. Øyedråper
For å unngå tørre øyne, som igjen ofte er årsaken til uklart syn, så er det lurt å ha noen øyedråper tilgjengelig på jobb eller der du tilbringer dagen. Drypp øynene hver gang de føles tørre, så anstrenger du de mindre.

3. Gulrøtter
Antioksydanter som lutein og betakaroten beskytter øynene dine ytterligere mot øyesykdommer. Derfor anbefales du å spise en god del av dette, i tillegg til søtpoteter, aprikoser og brokkoli.

4. Spill videospill
Nyere forskning viser at det å spille videospill i kategorien «action» også er bra for øynene. Det forbedrer nemlig din evne til å se på større områder av gangen, og samtidig gjenkjenne og velge det rette objektet.

5. Lytt til detaljene
Neste gang du hører på en sang så forsøke å legge merke til mer enn bare frontvokalisten. Hva med gitaren, trommene, bassen etc.

Ved å trene øret ditt til å lytte til detaljer blir du også flinkere til å legge merke til detaljene i hverdagen.

6. Riktige hodetelefoner
Her er det ikke verdt å spare på pengene. Invester i noen skikkelige DJ-klokker som stenger bakgrunnsstøyen ute.

Da blir lyden mer konsentrert samtidig som du ikke trenger å ha så høyt volum. Det sier seg selv at du sparer ørene dine.

7. «Øregasme»
Lytt til noe sjelesettende som gjør deg godt. Det kan være klassisk musikk, kirkeklokker eller lyden av en øl som åpnes. Du finner det meste på YouTube.

8. Unngå sykdom
Lettere sagt enn gjort, men det er faktisk slik at jo oftere du blir forkjølet, jo mindre følsom blir nesen din.

Unngå forkjølelse så langt det lar seg gjøre ved å vaske hender ofte. Spesielt viktig før du spiser og pass på å drepe bakteriene ved å vaske de i minst tretti sekunder.

9. Vaskemidler
Mange vaskemidler er svært giftige og ikke bra for nesen å puste inn. Ta vare på helsen til både deg og familien din ved å velge «grønne» vaskemidler. Ingen grunn til å ta noen sjanser med helsen.

10. Rens nesen
Forskning viser at det å skylle nesen jevnlig med en blanding av vann og salt, gjør at du både lukter og smaker bedre. Bruk en neseskyller til formålet og følg anvisningen.

Vil du kunne yte mer?
Hjerneklubben.no finner du spesialtilpassede spill og programmer for å bedre hukommelsen, lære ny kunnskap fortere, øke konsentrasjonsevnen, lære språk på kort tid, bli lynrask i hoderegning med mer.

Klikk her for å prøve et demospill for hukommelsen

Klikk her for å prøve et demospill for språk