Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

14 tips til bikinikroppen

Du må begynne nå.

Selv om det føles ut som om det er en god stund igjen til sommeren, så går det fortere enn vi kanskje ønsker fra nå og frem til sommeren er her.

Heldigvis er det ennå tid igjen til ta grep når det gjelder kosthold og trening, om du drømmer å nyte sommeren med en kropp du kan være stolt av.

Det er også ukesstart og et godt tidspunkt for å sette seg noen mål og begynne med de fysiske endringene. Book treningstid og planlegg dagens måltider.

Trenger du hjelp til å finne ditt kaloribehov og hva du kan spise?
Skal du ned i vekt må du ha kontroll på kaloriene. Du går ikke ned i vekt om du spiser mer kalorier enn du forbrenner.

På den norske kostholdstjenesten Somebody.no som er driftet av ernæringsfysiolog Camilla Andersen kan du sjekke ditt kaloribehov, antall kalorier i norske matvarer, hvor mye du forbrennner med ditt aktivitetsnivå etc.

Klikk her for å lese mer

12 tips til raskere vektreduksjon
Her får du 12 tips fra ernæringsfysiolog Camilla Andersen som hjelper deg oppnå bikinikroppen på kortere tid.

1. Dropp slankekuren
Hva er vitsen med å slanke seg til sommeren når vi vet nesten 9 av 10 som går på slankekur går opp igjen. Sett deg istedet inn i hva du spiser, kartlegg uvanene dine og skap et kosthold du kan trives med og leve med. Gode verktøy for det finner du på kostholdstjenesten Somebody.

2. Sett realistiske mål
At du raser ned i vekt med å kutte karbohydrater, er fordi 1 g karbohydrat binder 3 g vann i kroppen. Du mister altså masse vann i starten.

Gå ned i vekt 0.5-1 kg i uken. Har du flere kilo enn det som burde av før sommerne, bør du kanskje heller lage et realistisk mål for sommeren 2013.

3. Kast godteriet
Eller i hvert fall kvitt deg med det før mandag. Har du godteri liggende i skapet hele uken, unner du deg en bit litt oftere enn om du ikke har det tilgjengelig. Bli kvitt det og dermed også fristelsen.

4. Ikke spis mer kalorier enn du forbrenner.
Vet du ikke hvor mange kalorier du får i deg og forbrenner i løpet av en dag kan du sjekke det på en kosthholdstjeneste.

5. Kaloriunderskudd
Skal du ned i vekt så gir 500 kcal mindre hver dag en vektreduksjon på 0,5 kg pr uke. Husk på at du ikke må slutte å spise, men kanskje spise mindre og heller trene/forbrenne mer.

6. Sammenlign matvarer
Med en kostholdstjeneste som SomeBody kan du sammenligne matvarer. Se hvilken iskrem det er smartest å velge – og hvor mye du sparer på å bytte. Det er utrolig bevisstgjørende.

7. Ta en spasertur
Vi forbrenner alle forskjellig, men går en rask tur hver dag, så forbrenner du i hvert fall mer enn om du ikke gjør det. Til jobben, til trening, gå mens poden sykler om du må følge på aktivitet etc.

8. Sunn snacks
Selv om du har kvittet deg med godteriet i skapet så kan det jo hende du får lyst på noe å spise mellom måltidene allikevel.

Sørg for å handle inn ingredienser til en sunn snacks. Kanskje smaker det ikke som sjokolade, men det metter og lysten på noe usunt vil minske slik at det blir lettere å motstå fristelsen.
Se 10 tips til sunne snacks her

9. Hverdagsmosjon
Sørg for at du får til litt mosjon hver dag. Bare det å gå en tur hjelper. Eller gjør disse øvelsene som alle bidrar til at du forbrenner 100 kalorier ekstra, hver dag.

Har du barn kan du invitere på en sykkelrunde eller en tur til svømmehallen.

10. Velg lett/fettfattig
Når du handler så vel lettere varianter der du har mulighet. Altså de pølsene som inneholder mindre fett og mer kjøtt, og gjerne en mindre fet ost.

11. Dropp brus
Det er en vane og en veldig usunn en. Verken vanlig brus eller lettbrus er bra for deg. Dropp brusen og finn andre alternativer. Smoothie, vann, farris, melk, eplemost blandet med farris og lignende.

12. Det er ditt ansvar
Det er du som må gjøre jobben, ikke en kur, en diett eller en pille kan gjøre det for deg. Du må ha høy innflytelse selv i hva du spiser for å lykkes med kostholdet ditt.

13. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder
Ikke vær redd for å spise noe du er glad i. Det er plass til det, du må bare finne ut hvilke mengder av ulike matvarer som passer inn i kostholdet ditt. En croissant en gang i mnd har ikke noe å si – det er det du gjør ofte du først bør gjøre noe med.

14. Livet er nå!
Husk at du skal leve på veien ned i vekt. Det er ikke nødvendig å si nei takk til alle søtsaker, men tenk over mengde og hyppighet. For noen er det enklere å kutte ut enn å unne seg litt. Det får være opp til hver enkelt.

Ned i vekt med rett kosthold
Kostholdstjenesten Somebody er opprettet av Camilla Andersen, ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo. Camilla ønsket å lage en tjeneste for å lære folk at kosthold og vekt er enkelt om man bare har litt kontroll.

På Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdsklubben Somebody her

Spar penger!
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris.

Les mer her!