Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

8 tips for økt forbrenning

Med litt kunnskap kan du lett kvitte deg med flere kalorier pr. dag.

- Kosthold er ikke komplisert men det er et par ting du må vite, sier Camilla Andersen, utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo, og gründer av kostholdstjenesten Somebody.

For eksempel så kan det å spise feil mat som ikke metter i lengden, føre til at kroppen begynner å spare på reservene og forbrenningen synker.

Vi har hentet noen flere smarte tips fra nettstedet womenshealthmag.com om hvordan du enkelt kan spise rett og øke forbrenningen.

Ned i vekt?
Når du vet hva du skal spise trenger du bare å finne ut hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag, for å lage deg en kostholdsplan som hjelper deg oppnå ønsket vekt, og deretter holder vekten din stabil.

På Camilla Andersens kostholdstjeneste Somebodykan du sjekke hvor mange kalorier du bør spise i løpet av en dag, og sette sammen en kostholdsplan som er rett for deg.

Husk at med et kaloriunderskudd på 500 pr. uke, så går du ned 0,5 kilo i vekt.

Klikk her for å gå til Somebody

1. Dropp slankekurer
Når du spiser mindre eller feil (ikke næringsrik nok mat) begynner kroppen å spare på reservene og forbrenningen går ned. Spiser du isteden ofte og riktig så slipper du å føle deg sulten og forbrenningen fungerer som den skal.

2. Legg deg tidligere
I en studie fra Finland hvor man sammenlignet tvillinger kom det frem at den tvillingen som sov minst og stresset mest i gjennomsnitt var tykkere enn sin motpart. Å sove mer handler bare om å komme seg tidligere i seng og bør jo være en av de mer behagelige måtene å bli kvitt kaloriene på. Bonusen er at du vil føle deg mer opplagt om morgenen.

3. Spis mer proteiner
Tidligere har det vært anbefalt at man skal spise 0,5 gram protein pr. kilo kroppsvekt for å opprettholde kroppens muskelmasse. Nå mener mange eksperter at det er for lite, og råder isteden gjennomsnittsnordmannen som utøver litt trening til å spise ca. 1 gram protein pr. kroppsvekt.

Mer enn det er det ikke noe poeng i å spise for det klarer faktisk ikke kroppen å fordøye.

4. Økologisk mat
Kanadiske forskere har funnet ut at personer med et høyt nivå av «organochlorines», som vi får i oss gjennom sprøytemidler brukt på frukt og grønnsaker, opplever at forbrenningen går treigere i en periode.

Vil du forbrenne mer rådes du derfor til å spise økologisk mat, som ikke har vært utsatt for sprøyting. Det kan selvfølgelig også være smart av andre helsemessige grunner å velge økologisk.

Synes du det er vanskelig å oppdrive eller dyrt. Husk på at frukt og grønt som vi skreller er ikke like utsatt som selleri, jordebær, epler, kål, spinat, poteter, paprika etc.

5. Opp og stå
Forskere ved Universitetet i Missouri har oppdagget at inaktivitet i ca fire timer sammenhengende, fører til at et enzym som kontrollerer forbrenningen av fett og kolesterol slutter å virke.

Derfor anbefales alle som har en stillesittende jobb å reise seg innimellom, for eksempel hver gang man tar en telefon, for å forhindre at forbrenningen stopper opp.

6. Drikk vann
Å drikke vann kan være smart om du ønsker å gå ned i vekt. Tyske forskere hevder nemlig at ved å drikke 1,5 liter vann pr dag, så forbrenner du ca 50 kalorier daglig.

Forbrenningen stammer mest sannsynlig fra energien som går med til å varme opp vannet til kroppstemperatur.

Å tilsette litt sitron i vannet skal vissnok gi en enda bedre effekt, og er absolutt verdt et forsøk.

7. Spis chili
«Capsaicin» som finnes i chilipepper og som er det som gjør frukten så sterk å spise, er også med på å øke forbrenningen. Ca 1 teskje med hakket chili skal visstnok gjøre susen, og kan tilsettes både pasta, pizza, fisk og kjøttretter for litt mer spennende smak og fart på kalorireduksjonen.

8. Frokost, frokost, frokost
Du har sikkert hørt at det er bra å spise frokost, men kanskje ikke tenkt over hvorfor. I en amerikansk undersøkelse kom det frem at de som droppet frokosten hadde hele 4,5 ganger så stor sjanse for å legge på seg, som de som inntok noe på morgenen. Og jo sunnere frokosten var, jo bedre.

En annen undersøkelse har påvist at de som fikk i seg mellom 22 til 55 prosent av kaloriene ved dagens første måltid, la på seg mindre enn de som spiste lite eller ingenting.

Ditt kosthold
Har du lyst til å lære mer? Du kommer ikke utenom kosthold om du ønsker å ta av deg noen kilo eller holde en konstant vekt.

Det enkleste er å finne ut hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag, som for eksempel på en kostholdstjeneste som SomeBody.

Når du så vet det sjekker du kaloriinnholdet i matvarene du spiser (kan også gjøres på en kostholdstjeneste som SomeBody.) og lager en fornuftig og balansert kostholdsplan.

Spiser du matvarer med veldig høyt kaloriinnhold (du vil bli overrasket) så finn sunnere alternativer. På Somebody kan du få forslag til alternative, sunnere matvarer.

Minus 0,5 kg pr uke
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset