Nettavisen.no

Tjenester
Foto: .M Stenersens forlag: «Beautyfood»/Siren Lauvdal/Palookaville (Supernature)

Bli sunnere i 2012

Lavkarbo eller supermat? Her er ekspertenes råd til deg.

(SIDE2): Det nye året er snart her og dersom du har tenkt å gjøre noe for deg selv og din egen helse dette året så kanskje du kan hente noen tips fra ekspertene under.

De har alle sin egen overbevisning så det gjelder å finne ut hva som passer for akkurat deg. Her er i hvert fall hva de svarte da de skulle komme med ETT gulltips for 2012.

Ernæringsterapeut Siv Hauge driver livsstilsveiledning via Sunt hjem

- Mitt råd og ønske for 2012 er at folk skal kaste mytene om at det er dyrt, vanskelig og tidkrevende å lage hjemmelaget mat av hele, rene og naturlige råvarer. Sett matkvalitet og matglede i fokus, da gjør du noe godt for deg selv, de du lager mat til og for miljøet. Med de beste ønsker om et sunt og friskt nytt år!

LES SAKER MED SIV HAUGE HER:
Ekspertenes sunne desserter
Hva skal du gi barna?
12,1 gram sukker per pose

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo. Hun driver kostholdsnettstedet SomeBody og her er hennes råd for et sunnere 2012.
- La 2012 bli det første året som ikke innledes med slankekur. Vi vet at 9 av 10 som går på kur for å gå ned i vekt, mislykkes og går opp igjen. Det er ikke et bestemt kosthold som får deg ned i vekt, men ditt forhold til mat og hvordan du styrer inntaket ditt. Det finnes ikke usunn mat, men usunne mengder. Kostholdet ditt skal gi deg matglede, ikke være et nødvendig onde. Du er sjefen, ikke maten!

- Skaff deg kunnskap om maten du spiser og sett sammen et kosthold slik du ønsker det. Med SomeBody har du full kontroll over hva du får i deg av ulike næringsstoffer og kan enkelt sette opp det kostholdet som passer for deg.

LES SAKER MED CAMILLA ANDERSEN HER:
- Får ikke brød i barnehagen
- Jeg er ikke imponert

Denne inneholder 935 kilokalorier
- Dette tilbudet gjør deg tykk

Lege Sofie Hexeberg er en av lavkarboentusiastene som har engasjert seg i kostholdsdebatten i høst. Hun har også solgt svimlende mange bøker og jobber hver dag med mennesker som vil legge om kostholdet ved sin egen klinikk Dr.Hexebergs klinikk . Her er hennes råd til deg.

- Trapp ned på inntaket av karbohydrater i løpet av en uke og fortsett med et lavkarbokosthold resten av livet. La hovedingrediensene i kosten være kjøtt, fisk, skalldyr, fugl, egg, usøtede fete meieriprodukter, grønnsaker, bær, nøtter og frø. Fokuser på naturlige matvarer, lag mat fra bunnen av og husk god variasjon i kosten.

LES SAKER MED SOFIE HEXEBERG HER:
Halvparten vet ikke at de er syke
Hva er den egentlige forskjellen?
- Du blir sulten av å trene
- Hva bør min kone veie?
Hva er alternativet til lavkarbo?

Superdamene Sara Chacko og Trine Berge er begge tilknyttet Supernature butikkene og har skrevet bøker om både supermat og skjønnhetsmat. De mener du bør bruke maten til å skape balanse i kroppen når du starter det nye året med friske fraspark.

- Gå for mat som er rå, økologisk og ubehandlet og bli ekspert på hva din egen kropp vil ha, det er slik du skaper balanse. Supermat er genialt fordi det tilfører enorme mengder ren næring på en enkel måte. Start for eksempel dagen med en Shake som er stappfull av næring og som hjelper kroppen å skille ut avfallsstoffer og vårt beste tips er gress, alger og essensielle fettsyrer. Da har du gitt kroppen din den beste starten den kan få.

- Finn også en treningsform som passer deg og vær snill med både deg selv og kroppen din. Gjør alt av kjærlighet til deg selv - det fortjener du.

LES SAKER MED SUPERDAMENE HER:
- Dette er sunn hurtigmat
Seks næringsstoffer mot rynker
- Du trenger fett, gress og alger