Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Derfor uteblir vektreduksjonen

Du trener, men går ikke ned ett gram. Les om hva som kan være årsaken til at du stagnerer.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!

Nettavisen har inngått et samarbeid med trenings- og kostholdstjenesten nettoglett.no. I dag presenterer vi nok et nyttig tips fra nettstedets treningsekspert Chris Andre Bernardino:

Kroppen stagnerer
Når vi snakker om stagnasjon i treningen, så handler det ofte om at kroppen har blitt vant til belastningen du har gitt den. Jeg møter ofte mennesker i treningsstudio som forteller at de trener samme programmet som da de begynte å trene for 2 år siden.

Kroppen har for lengst tilpasset seg øvelsene, repetisjonene og seriene, og vil dermed ikke utvikle seg eller måtte endre seg for å takle belastningen.

Et annet godt eksempel er spinning. Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, du har trent spinning fast 3-4 ganger i uken over lang tid, men ingenting skjer? Vel, kanskje kroppen din trenger en ny type belastning (eller kanskje du må skru motstandsskruen til høyre!)

To stikkord: belastning og tilpasning
Husk! Det hele handler om BELASTNING og TILPASNING! Du presser kroppen og den tilpasser seg ved å bli sterkere, raskere, mer utholdende osv. Men på et tidspunkt må du endre programmet ditt.

Endre hver 6. - 8. uke
Jeg vil anbefale deg å gjøre endringer etter 6-8 uker for å unngå stagnasjon i treningen. Det betyr ikke at du må bytte ut alle øvelser og begynne med helt andre aktiviteter. Endringer i antall serier og repetisjoner, eller kanskje rekkefølgen på øvelsene kan være nok. Gjør i alle fall noe som utfordrer kroppen og musklene på en litt annen måte enn før!

Et fint eksempel fra virkeligheten er når jeg får nye kunder som PT. De har trent lenge på apparater og hatt sitt faste program i treningsstudio og på kondisjonsapparatene. Resultatene har stagnert og de kommer ingen vei.

Så introduserer jeg dem til trening med frivekter, og plutselig får de en kjempeboost i resultatene sine. Det er ikke fordi jeg er en mirakel-PT, men det er fordi jeg husker på treningsprinsippene; belastning/tilpasning og variasjon! På et tidspunkt vil du stagnere her også, og da vil det være like viktig å få hjelp til å ta treningen videre.

Evaluer treningen din
Det kan selvfølgelig være andre årsaker til at resultatene uteblir. Kanskje du ikke trener hardt nok, kanskje du spiser feil mat (for mye?), kanskje du nedprioriterer intervalltreningen din fordi den er så slitsom, eller kanskje du har fått for dårlig treningsveiledning?

De viktigste rådene jeg kan gi deg når du opplever at resultatene stopper opp er; evaluer målsettingen din og programmet ditt, gjør endringer i øvelser, serier, repetisjoner eller varighet. Utfordre kroppen med noe nytt!

Trenger du en PT?
Hvis du leser dette og føler at du trenger tips og motivasjon til å ta treningen videre, uavhengig av tilgang på fasiliteter, så vil jeg kunne hjelpe deg med dette. Husk at du som medlem hos Nett og Lett får tilgang på privat oppfølging via nettet av både Personlig Trener (meg) og flere ernæringsfysiologer.

Gi gass, folkens!

Hilsen Chris André Bernardino

Chris Andre Bernardino er utdannet personlig trener og muskelterapeut. De siste sju årene har han jobbet fulltid med trening i SATS. Han er en del av SATS Norges kompetanseteam for Individuell trening, hvor han blant annet har oppfølging/rekruttering av nye personlig trenere, holder kurs og foredrag og jobber med produktutvikling.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!