Nettavisen.no

Tjenester

Dette er den råeste bilsporten av dem alle

Nå er det rallycross som stjeler showet

Med opphav i rally og et godt grep om publikum, skulle man tro at rallycross var mer enn en lillebror i motorsporten. Rallycross har nemlig havet i skyggen av rally og Formel 1, og grunnen til det er nærmest uforståelig - rallycross er en sport som byr på action fra start til slutt. Nå har imidlertid lillebroren slått kraftig tilbake og begynt å stjele showet.

Fakta: Dette er rallycross:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Rallycross-VM går over 13 runder, fra april til november. Hver runde går over to dager, og består av fire innledende omganger, før det kjøres to semifinaler og en finale.

I de innledende omgangene møtes fem og fem førere i hvert heat. Det kjøres fire innledende omganger på tid. De 12 beste i kvalifiseringen etter fire omganger går videre til semifinaler. De tre beste i hver semifinale går til finale. Det utdeles mesterskapspoeng i både kvalifisering (16-1 poeng), semifinalene (6-1 poeng) og finalen (8–5–4–3–2–1).

Få med deg alle rundene på Viasat Motor og Viasat Sport.

- Du må være rask, tøff og smart for å vinne

Forskjellen på rallycross og rally er ikke stor. For å belyse forskjellen på enklest mulig måte, kan de sammenliknes med henholdsvis langrenn med intervallstart og sprint.

Føreren i rally kjører alene i terrenget og vinneren kåres først når alle har kjørt. I rallycross, kjører førere mot hverandre i en kort løype med mange svinger, og publikum følger hele løpet på nært hold. I rallycross må føreren derfor både være taktisk og strategisk.

- Man må være rask, tøff og smart for å vinne i rallycross, forteller Atle Gulbrandsen, motorsportkommentator i Viasat

Rallycross startet mer eller mindre på grunn av et avlyst Rally Storbritannia i 1963. Munn- og klovsyke førte til at et vell av rallybiler ble stående ubrukt på tilhengerne. Da tråkket BBC til: de arrangerte i stedet for et rallylignende billøp rundt racingbanen Brands Hatch og parkeringsplassene. Mange av fabrikklagene ble overtalt til å ta del i løpet, og det var da rallycross i realiteten så dagens lys - til publikums store glede.

De actionfylte situasjonene som utspiller seg i rallycross, har uten tvil bidratt til den store interessen og strømmen av publikum. Opptil 10 millioner TV-seere fulgte løpene da sporten var helt ny på 1960-tallet, og rallycross spredte seg raskt til resten av Europa og til Australia i løpet av få år.

Actionalarm: lillebror slår tilbake!

På tross av sin popularitet, har rallycross havnet i skyggen av både rally og Formel 1, som begge har vært prestisjetunge idretter så lenge man kan huske. Nå slår imidlertid lillebror tilbake:

Fakta: VM-RUNDENE I RALLYCROSS 2015

Klikk for å åpne faktaboksen
 

26. APRIL – MONTALEGRE, PORTUGAL

3. MAI – HOCKENHEIMRING, TYSKLAND

17. MAI – METTET, BELGIA

24. MAI – LYDDEN HILL, ENGLAND

21. JUNI – ESTERING, TYSKLAND

5. JULI – HÖLJES, SVERIGE

8. AUGUST – GP3R, CANADA

23. AUGUST – HELL, NORGE

6. SEPTEMBER – LOHEAC, FRANKRIKE

20. SEPTEMBER – BARCELONA, SPANIA

4. OKTOBER – ISTANBUL, TYRKIA

18. OKTOBER – FRANCIACORTA, ITALIA

29. NOVEMBER – SAN LUIS, ARGENTINA

Etter at promoteringsselskapet IMG overtok rettighetene til rallycross i 2013, har det blitt en rask profesjonalisering av sporten. Rallycross fikk VM-status i fjor og Mister Rallycross-fører Martin Schanche (som har vunnet hele seks EM-titler i løpet av kun 25 år som aktiv) har bidratt til at sporten nå sprenger underholdningsbarometeret. Til forskjell fra rally og Formel 1 har rallycross en spesiell stor fordel:

På tross av at økt profesjonalisering har ført til øke utgifter, er rallycross fortsatt en mye billgere sport enn både rally og Formel 1. Dette bidrar til at sporten er tilgjengelig for førere uten millioner i banken.

I den senere tid har også samtlige bilfabrikker våknet fra likegyldigheten som tidligere har preget deres forholdet til rallycross.

- I dag har blant annet bilfabrikkene Peugeot, Audi og Volkswagen egne lag, og de betaler førerne lønn. Det skjedde så godt som aldri i «gamledager», poengterer Atle Gulbrandsen i Viasat.

At Norge er ledenede i rallycross, bør du ikke tvile på. Merk deg navnene Petter Solberg (regjerende verdensmester), Andreas Bakkerud (nr. 5 i fjorårets VM) og Tord Linnerud - dette er gutta som skal gjøre det norske folk stolte i årets VM-runder!

Få med deg alle VM-rundene i rallycross hos Viasat Motor og Viasat Sport