Nettavisen.no

Tjenester

Dine rettigheter i luftfarten

Streik eller store forsinkelser i flytrafikken er ikke uvanlig. Dette har du krav på når du blir stående på bakken.

Her er en oversikt over hvilke rettigheter du har som passasjer i luftfarten. Streiken i SAS Braathens i begynnelsen av april rammet tusenvis av flypassasjerer og skapte kaos på flyplassene.

Uansett om det er streik eller ikke, det greit å vite hvilke rettigheter du har. Innstilte fly og store forsinkelser er blitt dagligdags. Her er noen retningslinjer om du selv skulle bli rammet.

Forbrukerombudet hevder at du først og fremst har rett til å heve avtalen. Det vil si at du kan kreve pengene tilbake for billetten din.

Krav på ombooking

I tillegg har du rett til å opprettholde avtalen.

- Du har krav på omruting til endelig bestemmelsessted snarest mulig, eller på et senere tidspunkt etter passasjerens valg, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til TV 2 Nettavisen.

Skal du for eksempel fly direkte fra Oslo til London, kan du med andre ord kreve å bli booket om. Det betyr sannsynligvis mellomlandinger ved andre flyplasser rundt om i Europa, men du skal ende opp på din planlagte destinasjon.

Hvis du med ganske stor sikkerhet kan si at det er streik når du skal reise, bør flyselskapet booke om billetten din allerede på forhånd.

Dette gjelder imidlertid kun for det flyselskapet du har bestilt hos. Du kan ikke kreve å få fly med et annet selskap i stedet.

Kan få mer

I forbindelse med streiken i april lovet SAS Braathens å erstatte direkte tap, som drosje eller hotell.

Ifølge et nytt EU-direktiv har passasjerer krav på økonomisk kompensasjon avhengig av hvor lang den planlagte reisen skulle ha vært.

«Beløpene varierer fra 200 til 600 euro og utbetales uavhengig av om passasjeren faktisk har lidt noe økonomisk tap som følge av kanselleringen», heter det på Forbrukerombudets nettsider.

For å få en slik erstatning, må årsaken til kanselleringen ikke være ekstraordinære omstendigheter som flyselskapet ikke kan noe for. Om en streik internt i selskapet omfattes av dette unntaket er foreløpig uvisst, ettersom slike klager ikke har vært behandlet tidligere.

- Rådet er at de som føler de har krav på en slik kompensasjon bør klage inn saken til Reklamasjonsnemnda for rutefly. Det er ingen fasitsvar, og vi oppfordrer folk til å klage for å få prøvet spørsmålet. På denne måten får vi et helt klart svar til neste gang noe liknende skjer, sier Gjedrem.

Alle rettighetene gjelder for reiser innenfor EØS-området, og ved reiser fra andre land til EØS-området, så lenge flyselskapet du reiser med hører hjemme i et av disse landene.

Relevante lenker:

Dette skriver SAS Braathens om dine passasjerrettigheter på sine nettsider.

Forbrukerombudet om persontransport.