Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

«Dropp treningen - få flere barn»

Ifølge professor i samfunnsmedisin er det bare ett nyttårsforsett som gjelder.

Så er vi her igjen. Helt i starten på året, hvor de fleste av oss har avgitt et løfte til oss selv om å spise mindre sjokolade, trene mer, lese mer e.l.

Men Eiliv Lund, professor i samfunnsmedisin, sier til forskning.no at det bare er et nyttårsforsett som er riktig. Så kanskje må du revurdere ditt valg. Eller utvide det.

«Sofrosyne»
Rådet til Lund er strengt tatt bare en repetisjon av et gammelt godt råd - nemlig rådet om å følge den gylne middelveien.

Men den gyldne middelveien omfatter mange aspekter ved livet, og er et omfattende nyttårsforsett. Lund mener fokuset bør være på helse og da særlig på kosthold, da man strengt tatt er avhengig av en god helse, i alt man foretar seg.

Lær et språk med ny metode

Slik blir du et huskegeni

«Spis som franskmennene»
«I praksis vil det si at man kan spise noe av alt; grønnsaker, fisk og kjøtt. Det tradisjonelle franske kostholdet er et godt eksempel, for de spiser jo veldig variert. Men porsjonene er små. Det norske kostholdet inneholder litt for mye fett. Vi burde spise mer grønnsaker og fisk», sier Lund.

«Måtehold er også viktig når det gjelder alkohol. Måtehold er et glass med alkoholholdig drikke per dag for kvinner, og to for menn.»

«Røyking er forresten den eneste aktiviteten hvor vi vet at den gylne middelvei ikke fungerer», legger Lund til.

Trenger Ikke trene
«Hvorfor skal du løpe? Bevegelse er helt klart bra, men det er fremdeles uklart hvor mye vi må bevege oss for å få en helseeffekt.»

«Hvis du trener så mye at du svetter og får økt puls, så vil formen din uten tvil bli bedre og du orker mer. Men lever man noe lenger? Det har vist seg vanskelig å bevise. Nei, gå til og fra jobb – det holder nok lenge.»

I følge forskning.no så er ikke Helsedirektoratet uenige i dette. De anbefaler at voksne driver fysisk aktivitet med moderat intensitet minimum 30 minutter daglig, for eksempel i form av en tur med rask gange der en blir varm og får økt puls.

Flere barn og mindre fett
Andre ting Lund råder oss til for å opprettholde en god helse, er å få flere barn, samt styre unna fett.

«Vi er det eneste dyret som kan befruktes året rundt, så vi er skapt til å lage mange barn. Og dersom vi ser på dødelighet av alle årsaker, så er det best å få tre-fire barn – og gjerne føde dem sent i livet.»

«Når det gjelder fettet så bør man holde seg passe slank, men ikke for slank. En kvinne i overgangsalderen kan for eksempel godt ha litt fett på kroppen, det er ikke noe farlig.»

En gylden alderdom
Ønsker du å være frisk og sprek på dine eldre dager er det i tillegg viktig å holde hjernen i form. Overlege og leder for Norsk nevrologisk forening Are Brean, stiller seg undrende til at folk ikke er mer opptatt av å ta vare på hjernen.

«Om lag 30 % av befolkningen rammes minst en gang i livet av forstyrrelser i hjernen som f.eks. Alzheimers sykdom, Parkinsons sykdom, epilepsi, og hjerneslag», uttalte Brean i en artikkel på Legeforeningen.no i fjor.

Daglig hjernetrening kan forebygge alderssykdommer som demens og Alzheimer. På Hjerneklubben kan du få hjelp til å trene din hukommelse, forbedre læringsevnen og konsentrasjonen, eller kanskje lære et nytt språk?

Hjerneklubben.no ble lansert sommeren 2009, og har i dag flere tusen medlemmer som er opptatt av mental hygiene, og ser fordelene ved å trene opp hjernen og forebygge alderssykdommer.

Les mer om Hjernetrening på Hjerneklubben.no eller prøv et gratis demospill i dag!(Du må installere Silverlight for å spille. Følg instruksjoner!)

Hjerneklubben gir en garanti om å doble hukommelseskapasiteten til sine medlemmer i løpet av en uke, hvis ikke blir medlemsavgiften refundert. Hjerneklubben er et samarbeid mellom Memolife og Nettavisen, og er en medlemstjeneste.

(Kilde: Forskning.no og Hjerneklubben.no)