Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Droppet 2 bananer - gikk ned 12 kilo

Noe annet hadde vært mer effektivt, hevder kostholdsekspert.

Historien har blitt fortalt før, men i disse «Hva er rett kosthold» -tider er det en aktuell sak å hente frem igjen. Historien om den svenske legen som for et par år tilbake fortalte at pasienten hans hadde gått ned 12 kilo på et år, bare ved å droppe to bananer daglig.

Feiltolkning
Men var det egentlig riktig å gi bananen skylden? Ernæringsekspert og gründer av kostholdstjenesten Somebody Camilla Andersen sier nei.

- Det var reduksjon i antall kalorier som reduserte vekten hennes, hevder Andersen.

- Poenget er at det er det samme hva denne kvinnen hadde kuttet ut av kostholdet sitt, understreker ernæringseksperten.

Lær mer om kaloritelling på Somebody

Kostholdstjenesten Somebody er nettstedet for deg som er opptatt av kosthold og vekt. Her kan du lære mer om kaloritelling, finne innhold av bl.annet kalorier, karbohydrater, fett og proteiner i de fleste matvarer, rangere mat, føre kostholdsdagbok, diskutere kosthold med andre medlemmer, få eksperthjelp m.m. Les mer om somebody her!

Kunne gått ned 29 kilo
- Hadde hun droppet sine to daglige hveteboller, ville hun gått ned 29 kilo på et år. Jeg synes det er trist at man bruker bananen som syndebukk. Den innholder tross alt næringsstoffer som kroppen ønsker seg.

Fruktose og bukfedme
Det var altså i en svensk avis at en lege påstod at hans pasient ble fet av frukt. Pasienten på 124 kg hadde type 2 diabetes og gikk ned 12 kg på et år ved å droppe sine to daglige bananer.

I artikkelen viser legen til en studie som viste at fruktose skaper bukfedme og gir insulinresistens, som er forstadiet til diabetes.

28 bananer
- Men det var en ganske spesiell studie, sier Camilla Andersen. Overvektige personer fikk konsentrert fruktose som drikke, tilsvarende 25 % av dagsbehovet for kalorier. Like mye fruktose som det er i 28 bananer!

- På det grunnlaget synes jeg det er drøyt å konkludere med at frukt gir bukfedme og diabetes. De færreste spiser 28 bananer hver dag.

Trygt med frukt
- Så du mener det er trygt for folk å spise frukt?

- Ja, hvis man ikke overdriver. Men som man skjønner av studien vi snakker om her, er det mye å gå på. Hvis du spiser så mye frukt at det fører til bukfedme, er vi inne på det jeg kaller misbruk i stedet for forbruk.

Sukkerholdige matvarer «tynger» mer
- Jeg vil hevde at de personene som opplever overvekt, først og fremst burde droppe andre, sukkerholdige mat- og drikkevarer før de går løs på frukten. Frukt bidrar dessuten med antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber som du ikke får ved å drikke brus og spise kaker.

Inntak vs. forbrenning
- Og dermed frikjenner du bananen?

- Ja. Det er ikke bananen i seg selv som var årsaken til at denne kvinnen veide for mye, men at hun spiste mer enn kroppen forbrente. Det at hun droppet sine to daglige bananer, utgjør akkurat den mengden kalorier som tilsvarer den vektnedgangen hun oppnådde på et år.

Ta kontroll over kaloriene
Ekspertene er enige i at et overskudd av karbohydrater blir omdannet til fett i kroppen, så enten det er karbohydrater eller direkte fett du trenger mindre av kan du finne ut av det på kostholdstjenesten Somebody.

Her får du full oversikt, og kan sjekke både kaloriinnhold, karbohydrater, fett, sukker, proteiner m.m. i de fleste matvarer og sette sammen et sunt kosthold for deg.

Du kan altså lage din egen kostholdsdagbok, og ha full kontroll over inntaket, samtidig som du passer på at du ikke overspiser.

Ved hjelp av smarte sammenlignings- og rangeringsfunksjoner kan du også lett se hvilke produkter du vil tjene på å bytte til.

Klikk her for å lese mer om Somebody

Er du medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset. Da kan du bli medlem til rabattert pris.

Les mer her!