Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Ett kostholdsråd som virker

Grovkarbo, lavkarbo, supermat osv. Ernæringsfysiolog har en enkel løsning på kostholdsspørsmålene.

Hun synes det er en mye mer fornuftig tilnærming til hysteriet rundt karbohydrater, å tenke grovkarbo fremfor lavkarbo, ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo og gründer av kostholdstjenesten Somebody.no, Camilla Andersen.

Men samtidig mener hun at for de fleste så vil det holde å kutte ut hverdagskosen.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å gå til Somebody

Ikke anbefalt mat
- Ha fokus på å spise grovt og dropp de søte karbohydratene (boller, brus, kaker og godteri) i hverdagen. De søte karbohydratene er jo ikke mat og det er ingen som anbefaler oss å spise det. Det er handelen som mener vi skal spise det, sier Camilla.

790 kcal i latte og boller
Og hun kan ha noe rett i det hun sier. Vi har sjekket kaloriinnholdet i en «kioskfrokost», kaffe latte med helmelk (4 dl) samt 2 sjokoladeboller, på hennes kostholdstjeneste Somebody.

Det tilsvarer 790 kcal - nesten halvparten av hele matbehovet til en voksen kvinne (anbefalt inntak er fra 1800 - 2000 kcal pr. dag).

Og unner man seg det i tillegg til alle andre ordinære måltider sier det seg selv at man vil gå opp i vekt.

- Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder, poengterer Camilla.

- Det er ikke usunt å spise en hvetebolle en gang i måneden, men det er usunt å spise 3 boller flere ganger i uken.

Stort brødinntak
- Men det er fortsatt ikke bra å spise for mye grove karbohydrater heller?

- Mange spiser brød både til frokost, lunsj, middag og kvelds. Da kan det være fint å motivere seg til å kutte ut i alle fall et brødmåltid med noe annet.

- En salat til lunsj eller suppe til kvelds. Og det tar ikke så lang tid å lage seg en wok til middag istedet for brødskiver.

- Må forsvare oss
Camilla sier vi må lære å forsvare oss mot de fristende men usunne tilbudene, samt tenke helse fremfor økonomi.

- Vi har råd til å kose oss når vi vil og vi har alt tilgjengelig hele tiden. Det er for lett å kose seg. Derfor må vi lære å forsvare oss mot alle kosetilbudene.

- I tillegg blir vi oppfordret til å tenke mer på penger enn innhold når vi handler. «Det er summen på kassalappen som teller». Det er jo ikke det. Det er innholdet på kassalappen som teller. For helsen din i alle fall.

Kosthold styrer vekten
Ønsker du å gå ned i vekt, kommer du ikke utenom endringer i kostholdet. Du kan sjekke både ditt daglige kaloriibehov og mattvarenes kaloriinnhold på Camillas kostholdstjeneste Somebody.

Før deretter opp i dagboken hva du spiser til hvert måltid, og se om du spise for mye eller for usunt.

Mange av matvarene du spiser kan helt sikkert erstattes med sunnere alternativer. Det kan du få hjelp til på somebody.

Slik styrer du vekten
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset