Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Ett triks vil spare deg for 20 kilo pr. år

Her er ukens kostholdstips for deg som vil leve lettere og bevare helsen.

Kostholdstjenesten Somebody, som Nettavisen samarbeider med, er en tjeneste for deg som vil vite hva du spiser, leve sunt og ha oversikt over kaloriinntaket for å få kontroll på vekta.

Et ekstra råd denne uken
Camilla Andersen, ernæringsfysiolog m/master og gründer av Somebody, gir oss hver uke i syv uker et ukentlig kostholdstips, som alle kan bidra til en vektreduksjon og et sunnere kosthold, om du følger de.

Denne uken får du faktisk hele to veldig gode råd, som kanskje kan være noe for deg.

Ta kontroll
På kostholdstjenesten Somebody kan du også ta kontroll over din vekt ved å sjekke ditt kaloribehov, føre kostholdsdagbok og bytte ut kalorisyndere med sunnere alternativer.
Les mer her

Her er ukens 5. tips (nr. 5 av 7):
Glad i peanøtter? Selv om de inneholder sunt fett, kan for mye av det gode bli nettopp det. Her er ukens kostholdsråd:

«Hvis du spiser tre never peanøtter hver dag og reduserer til en neve (30g), sparer du kroppen for 20 kilo på ett år».

Tidligere tips:
Tips 1: Så lett sparer du kroppen for 2,1 kg
Tips 2: Du sparer mange kilo på å bytte salami
Tips 3: Bruker du melk i kaffen?
Tips 4: Bytt ost - spar kalorier

- Luket ut kaloribombene og gikk ned 29 kilo
Hilde Raastad ble anbefalt av sin ernæringsfysiolog å kartlegge kostholdet sitt ved hjelp av SomeBody, og det ga resultater.

- Fra dag én ble jeg helt bitt av basillen, og det gikk konkurranse i det å se om daglig aktivitet «spiste opp» kaloriene jeg hadde fått i meg i løpet av dagen, forteller Hilde.

Hun kvittet seg med hele 29 kilo etter å ha startet med kostholdsdagbok og kaloritelling.

«Det er dokumentert at det å føre kostdagbok er en viktig suksessfaktor for å oppnå resultater», forteller Camilla Andersen i Somebody.

«Når man får det sort på hvitt ser man konkret hva de ulike matvarene faktisk bidrar med. Ved hjelp av SomeBodys verktøy er det enkelt å finne bedre alternativ.»

Ned i vekt med rett kosthold!
Man må spise lettere eller mindre for å gå ned i vekt og dersom man vet hva matvarene inneholder (kalorier, fett, sukker) så er det enklere å få kontroll.

Somebody kan du lære mer om hvordan du kan spise riktig og miste vekt ved å forholde deg til ditt eget kaloribehov.

Få vite hva ditt kaloribehov er, sjekk kalorisynderne i ditt kosthold, sammenlign og bytt ut matvarer, før dagbok og få tips til hvordan du kan spise annerledes.

Les mer om kostholdstjenesten Somebody her