Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Frokostene du blir tynn av

5 sunne frokoster du kan spise med god samvittighet.

Du har kanskje hørt at frokosten er dagens viktigste måltid fordi det setter fart på forbrenningen.

Nå viser også forskning at de som dropper forkosten har større sjanse for å legge på seg, enn de som får i seg mesteparten av kaloriene ved dagens første måltid.

Nettstedet Womenshealthmag.com gir oss fem sunne frokostvalg, som setter fart på forbrenningen og forebygger fedme.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise ideelt og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

Havregryn
2,5 dl havregryn inneholder ca 52 gram karbohydrater (Møllerens havregryn) og 4 gram fiber. Det gir deg masse energi til en god start på dagen, samtidig som fibrene holder deg mett helt til lunsj.

Spis det med soyamelk, sirup og blåbær eller bringebær for enda bedre utbytte og mer smak.

«Vaffelwich»
Vaffel i sandwich - en amerikansk frokost som vi gjerne kan adoptere. Bruk den vaffeloppskriften du liker best (kan lages kvelden i forveien), men helst en sunnere variant enn den du har til fest (Se tips her!). Gjør som amerikanerne og legg på et strøk peanøttsmør, samt blåbær, bringebær e.l.

Frokostburrito
Det er jo ingenting i veien for å spise kylling og grønnsaker til frokost. Enten du har det til overs fra gårsdagens middag eller lager det i stand kvelden før, så er en frokostburrito et fristende frokostalternativ. Varm den i ovnen mens du gjør deg klar på morgenen, og spis den på bussen eller i bilen.

Eggerøre og sopp
Fattig på fett og topp frokostalternativ er en eggerøre med sopp. Alt du trenger er tre egg, vasket og oppskjært sopp og 30 ml mozzarella. Visp egg, tilsett sopp og ost og stek i pannen. Har du ikke tid til å spise hjemme så hell det hele i en boks og spis det på veien til jobben eller på kontoret.

Yoghurtmiks
Velg deg en sunn yoghurt stappet med proteiner som vil gi deg energi gjennom hele dagen. Gjør den enda bedre og mer næringsrik ved å tilsette müsli og bær.

Pass bare på at den ikke har for mye sukker!! På en kostholdstjeneste som Somebody kan du sjekke hvilke yoghurter som er sunnest.

Antall kalorier
Vil du ned i vekt eller holde vekten er det samtidig viktig at du passer på kaloriene. På en kostholdstjeneste som norske Somebody får du vite hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag, samt hvor mange kalorier de fleste norske matvarer inneholder slik at du kan lage din egen kostholdsdagbok.

Spiser du matvarer med veldig høyt kaloriinnhold (du vil bli overrasket) så finn sunnere alternativer. På Somebody får du forslag til alternative, sunnere matvarer.

Minus 0,5 kg pr uke
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset

(Kilde: Womenshealthmag.com)