Nettavisen.no

Tjenester
(foto. Trening.no)

Her kvitter du deg med juleflesket

For mye god mat og godt drikke i julen? Da bør du lese disse treningstipsene.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!

Nettavisen har inngått et samarbeid med trenings- og kostholdstjenesten nettoglett.no. I dag presenterer vi nyttige tips fra nettstedets treningsekspert Chris André Bernardino:

Etter en stressende førjul med julebord og julehandel og noen late romjulsdager med fet mat og godt drikke, kan det bokstavelig talt være tungt å komme i gang med treningen igjen.

Men nå er hverdagen tilbake, og da er det viktig å få på plass gode treningsrutiner igjen! Husk at det er nå du begynner å legge grunnlaget for sommerformen 2012. Men hvor skal du begynne?

1. Planlegging
Har du brukt litt tid i romjulen til planlegging? Hvis ikke, må du gjøre det nå! Dette må du vite:

¿ Tid til trening (tid pr økt og antall økter pr uke)

¿ Mål med treningen din?

¿ Skader/plager som må rehabiliteres først?

¿ Andre ting som kan komme i veien for treningen din? For eksempel jobbreiser?

¿ Har du alt du trenger av utstyr? Riktige sko, treningstøy?

¿ Er planen din realistisk?

2. Kosthold
La oss være ærlige, de fleste som skal i gang med trening etter en deilig julefeiring, har et eller annet mål om å forbedre kroppssammensetningen sin. Sagt på en annen måte, vi ønsker å ta av noen kilo og stramme opp musklene våre. Og i den forbindelse må du huske en viktig ting: Kostholdet står for minst 60-70 prosent av resultatene dine!

Hvorfor? Vel, tenk over det – vanlige mennesker spiser 21-28 måltider pr uke (avhengig av om du spiser 3 eller 4 måltider om dagen) og man trener kanskje 2-4 økter i uken. Ville vært rart om ikke maten hadde enorm påvirkning på resultatene, eller hva?

3. Delmål og evaluering underveis
Sett deg delmål underveis og evaluer framgangen din. Skal du ned 10 kg, må du også vite når du skal ha gått ned 2, 4, 6 og 8 kg. På den måten blir det lettere å holde fokus! Skal du forbedre tiden din på et bestemt løp eller ritt, må du ha delmål slik at du får bekreftet at du er på vei i riktig retning.

4. Regn med at ting ikke alltid går som planlagt!
Høres rart ut kanskje? Mange legger opp til en meget tøff plan som innebærer trening til faste tider, faste måltider og en enorm struktur. Det kan passe for mange og gi gode resultater! Men, hva skjer når noe kommer i veien eller noe oppstår som gjør at du faller ut av planen din? Ofte vil man bli demotivert og skuffet over at man ikke klarte å gjennomføre det man hadde tenkt. For eksempel: Planen din er å trene 4 økter i uken. På grunn av jobbsituasjonen og barn klarer du bare 2-3 i uken. Ikke bli misfornøyd! Vær heller klar over at 2-3 økter faktisk er knallbra.

Det samme gjelder vektreduksjon; hvis du ikke har nådd delmålet ditt, ikke fortvil – hold fokus framover og aksepter at ting ikke alltid går etter planen.

5. Få god hjelp
Det forundrer meg stadig vekk at mange mennesker helst vil klare seg selv når det gjelder trening og kosthold. Siden dette er ting som angår alle mennesker, er det naturlig at alle har en mening om det. Problemet er at trening og kosthold er to omfattende fag og dersom du optimaliserer metodene dine vil du få veldig mye bedre resultater. ”Tren mer og spis mindre” vil mange si. I 2012 er ikke dette godt nok etter min mening. Hva mener man med tren mer da? Spis mindre av hva? Det er mange myter der ute og det er synd at så mange mennesker bruker timer etter timer på trening, uten å oppnå resultater.

Som medlem hos nettoglett.no vil du få god hjelp til planlegging av trening og kosthold rettet mot din målsetning, det eneste du må gjøre, er å gjennomføre ¿

Godt nyttår!

Chris André Bernardino

Chris André Bernardino er utdannet personlig trener og muskelterapeut. De siste sju årene har han jobbet fulltid med trening i SATS. Han er en del av SATS Norges kompetanseteam for Individuell trening, hvor han blant annet har oppfølging/rekruttering av nye personlig trenere, holder kurs og foredrag og jobber med produktutvikling.

Trenger du flere trenings- og kostholdsråd? Prøv nettoglett.no GRATIS en hel uke!