Nettavisen.no

Tjenester
(Foto: Crestock)

Karbohydratene alle bør unngå

Er du ute etter en fin kropp, bør du styre unna disse matvarene.

Selv om du ikke sverger til en helt karbofri diett, så er det allikevel noen matvarer du bør styre unna. I hvert fall dersom du drømmer om en flat mage.

Inngår de i ditt daglige kosthold får du noen tips til hvilke alternativer du

kan erstatte de med.

Tell kalorier og gå raskt ned i vekt

Frokostblanding
Du har kanskje hørt det før, men i mange frokostblandinger er det mye sukker. Sukkeret er den verste av karbohydratene, og derfor bør du snarest bytte ut din frokostblanding med en sukkerfri variant, om den du spiser inneholder mye sukker.

Mye sukker fører til høy insulinproduksjon, og høye insulinnivåer fører til økt fettlagring.

Kostholdstjenesten Somebody lar deg rangere alle matvarer, slik at du kan finne den som inneholder minst sukker, og ellers færrest kalorier.

Les mer om frokostblandinger her


Cola, Solo eller annen brus
..er skikkelig fy, fy. Har du planer om å gå ned i vekt og holde deg der, bør du umiddelbart kutte ut brusen.

Hva kan du velge isteden? Vann er jo alltid et alternativ, men dersom du synes det blir flatt, kan du tilsette noen bobler og sitrondråper. Har du ikke kullsyremaskin, så ønsk deg det til jul.

Eller kjøp mineralvann på butikken, og tenk på det som en investering i kropp og helse.

Les også:
12 kostholdsfeil nordmenn gjør

Godis
For å få en kropp du er mest mulig fornøyd med, skulle man vel tro at det beste var å kutte ut slikkeriene helt.

Men vi skal jo leve også, og det finnes en del anledninger hvor man rett og slett blir oppfattet som uhøflig om man ikke takker ja til godsakene.

Har du valget, så gå for sjokolade og popkorn, fremfor annen smågodt og potetgull, og gjærbakst fremfor kaker fulle av sukker.

Pastasaus
Tyr du til lettvind, ferdilaget pastasaus innimellom, så sørg for å velge en uten sukker eller tilsatt fruktose.

Det beste er å lage den fra bunnen, og kan du det ikke bør du lære deg det. Uhyre enkelt, og i tillegg kan du lage for flere dager samtidig, og fryse ned.

Google opp din favoritt eller bruk en kostholdstjeneste for å rangere og luke ut de verste ferdigproduserte synderne.

Yoghurt
Enkelte yoghurter inneholder ekstremt mye sukker, så her gjelder det å ikke misforstå.

Spiser du yoghurt i god tro om at det er et sunt frokostalternativ, så bør du altså tro om igjen, og sjekke sukkerinnholdet.

Ernæringsfysiolog Camille Andersen som står bak kostholdstjenesten Somebody, sier at «Go` Morgen» Yoghurt inneholder 7 ganger så mye sukker som yoghurten «Ja».

- Ved å bytte ut «Go` Morgen» yoghurten med «Ja» sparer man kroppen for hele 9,9 kilo pr år, som man vil gå ned i vekt automatisk.

Letter ned i vekt
I våre dager kan man lett gå seg vill i jungelen av dietter, men Camilla Andersen hevder det ikke trenger å være så komplisert.

Hun sverger til et normalt og kalorifattig kosthold, og en akkurat passe porsjon med hverdagstrim (ca 30 min. gange hver dag).

På kostholdstjenesten Somebody kan du sette sammen en kostholdsplan, slik at du ikke overstiger antall kalorier du skal ha i deg. Da vil du raskt miste mange kilo.

Et daglig kaloribehov for en stillesittende kvinne er ca. 1800 mens det for en mann ligger på ca. 2200.

Ditt eksakte kaloribehov kan du finne på Somebody, eller en annen kostholdstjeneste du sverger til.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Se medlemstilbud på kostholdsklubben Somebody

3165406,3278305,3205817

(Kilde: Womensheathmag.com)