Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Kostholdet som fortsatt ruler

Stor, svensk undersøkelse avslører hvilket kosthold som gir lengst liv.

Selv om det er over ett år siden svenskene publiserte kostholdsstudien H 70, er det først nå den har fått internasjonal oppmerksomhet, skriver Forskning.no.

Det skyldes kanskje det store fokuset kosthold har fått etter at ernæringsfysiologer begynte å hevde at man kunne leve «fett på fett».

De lærde strides fortsatt, og det er jo ingen som på mange år ennå vil vite hva de langsiktige konsekvensene av et karbolavt, fettrikt kosthold vil være.

Kostholdstjenesten Somebody er nettstedet for deg som er opptatt av kosthold og vekt. Her kan du lære om kaloritelling, rangere mat, føre kostholdsdagbok, diskutere kosthold med andre medlemmer, få eksperthjelp m.m. Somebody er en norsk tjeneste, grunnlagt og driftet av ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Les mer om somebody her!

Sikre resultater
Det som derimot er sikkert er resultatene av den svenske studien H 70, beskrevet på Forskning.no, hvor over 1000 svenske 70-åringer, deres kosthold og helse er fulgt fra 1971 og frem til i dag.

De som levde lengst var de som førte det som er best kjent som et «middelhavskosthold», d.v.s. et kosthold bestående av grove kornprodukter, mye grønnsaker, belgfrukter og fisk.

Samtlige av de lengstlevende menneskene i undersøkelsen drakk moderate mengder alkohol (1 glass pr dag for kvinner, 2 for menn) og spiste mindre mengder meieriprodukter, kjøtt og egg.

Det opplyses på Forskning.no om at i studien er opplysninger om levealder korrigert for faktorer som utdanning og ekteskap. Det er korrigert for kjente risikofaktorer som røyking, overvekt og mangel på mosjon, samt korrigert for om noen endret kosthold som resultat av dårlig helse.

God kvalitet
Både lavkarbo (og ikke ketose), grovkarbo og middelhavskost går i utgangspunktet mye ut på det samme, selv om lavkarbokostholdet naturlig nok inneholder minst karbohydrater.

Forsker Gianluca Tognon ved Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, sier til Forskning.no at det ikke spiller noen rolle hva man kaller kostholdet, og at det er helheten fremfor detaljene som teller.

«Det er viktig å fokusere på å få i seg karbohydrater, proteiner og fett av god kvalitet. Karbohydratene i kornprodukter skal komme fra fullkorn og inntaket av fett og proteiner fra dyr skal delvis erstattes med planteolje og belgfrukter», sier Tognon.

Gyldige norske kostholdsråd
Som Forskning.no skriver så er konklusjonen av denne undersøkelsen tilnærmet lik kostholdsrådene fra de norske myndighetene. Ønsker du å leve lenge er det altså fortsatt den gamle og gode tolkningen av «sunn mat» som gjelder.

Spiser du mer enn kroppen din trenger?
Hvis du er usikker på hvor mye (antall kalorier) du skal spise i løpet av en dag kan du sjekke det på en kostholdsklubb, men de fleste kvinner ligger på ca 1800 - 2000 kalorier pr dag, og menn 2300 - 2500 i følge ernæringsfysiolog Camilla Andersen, gründer og daglig leder av kostholdsklubben Somebody.

Når du så vet hvor mange kalorier du skal ha i deg pr. dag, sjekker du kaloriinnholdet i matvarene du spiser (kan gjøres på en kostholdstjeneste som Somebody.) Spiser du matvarer med veldig høyt kaloriinnhold (du vil bli overrasket) så finn sunnere alternativer. På Somebody kan du også få forslag til alternative, sunnere matvarer.

Ned 0,5 kg pr uke
Med et kaloriunderskudd på 500 pr dag, går du ned 0,5 kilo på en uke. Husk på at du ikke skal spise mindre enn det som er anbefalt for deg, men heller trene mer.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på Somebody

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset