Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Kostholdsplanen avslører matvaresyndere

Spiser du salami? Én type alene bidrar til 3 kg mer kroppsvekt på ett år.

Har du lyst til å få en oversikt over hvor riktig du spiser? Om fordelingen mellom karbohydrater, proteiner, fett og andre næringsstoffer er korrekt.

Ta kontroll!
Kostholdstjenesten SomeBodyhjelper deg med å telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på SomeBody.

Klikk her for å lese mer!

For detaljert
Vi har snakket med Camilla Andersen, utdannet ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo og grunnlegger av kostholdstjenesten Somebody, et nettsted for deg som ønsker å ta kontroll over kostholdet ditt.

Andersen mener at all detaljinformasjonen vi får servert i dag kompliserer vårt forhold til kosthold, og ber oss om å se på det store bildet i steden.

Fokus i hverdagen
- Start med å luke bort dine kjente «syndere», sier Andersen. - Boller, kake, potetgull, godteri og brus har ingenting i hverdagen å gjøre.

Deretter er det bare å ha fokus på sunn mat og variasjon, samt ikke spise overdrevent mye.

Vil man ha eksakt informasjon lønner det seg å føre det man spiser i en kostholdsdagbok. Når man ser at bare en salamitype bidrar til 3 kg mer kroppsvekt i året enn en annen, blir man motivert til å bytte den ut.

Somebody har alle medlemmene tilgang til en kostholdsdagbok og en matvarebase, slik at de enkelt kan se hvilke matvarer som bidrar med mest kalorier, og ved hjelp av en rangeringsfunksjon lett se hvilke matvarer det vil lønne seg å bytte med.

Kalorier og overspising
Så er det bare å legge sammen matvarene du ønsker å spise til de forskjellige måltidene og trekke fra dersom du overstiger ditt daglige kaloribehov.

De fleste kvinner skal ligge på ca 1800 - 2000 kcal pr. dag, mens menn skal ligge på 2300 - 2500 har Andersen sagt tidligere. Hva ditt eksakte kaloribehov er, er avhengig av både kroppstype, forbrenning og mosjon så derfor bør alle finne ut sitt eget kalorinivå.

Spiser du mer enn anbefalt antall kalorier pr. dag uten å trene, går du opp i vekt. Spiser du mindre uten å trene, går du ned.

Fordeling av karbo, proteiner og fett
Kostholdsekspertene varierer i sine anbefalninger når det kommer til hvor mye du skal spise av de forskjellige matgrupppene (proteiner, fett, karbohydrater).

Camilla Andersen sier følgende om fordeling:

- Tallerkenmodellen består av 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 grønnsaker og 1/3 pasta, ris, poteter eller lignende. Man kan allikevel sjonglere litt og gjerne la grønnsakene utgjøre større del som erstatning for pasta/ris/poteter – spesielt om man passer kaloriinntaket i forhold til vektnedgang.

Er du redd for karbohydratene som både grønnsaker og poteter/ris/pasta består av, så kan du velge de med minst karbohydrater.

Ingen vektreduksjon?
Føler du at du spiser lite godterier, generelt sunn mat og fortsatt ikke går ned i vekt som ønsket, kan det komme av at du spiser for mye.

På Somebody kan du sjekke kaloriinnholdet i en skje eller et gram mat, noe som mest sannsynlig vil avsløre «dine syndere», eller hvor kaloriene og kiloene kommer fra.

Lurer du på hvor mye godteri du kan spise i helgen uten å legge på deg, kan du sjekke antall kalorier din «godteriporsjon» utgjør, og balansere lørdagens inntak ut i fra det.

Et eksempel!
Som utgangspunkt kan du huske på at 100 gram melkesjokolade tilsvarer 550 kalorier, altså i overkant av 1/4 av ditt totale dagsinntak av «mat». En halv pose potetgull = 415 kcal.

Sjekk ditt kalorinivå og se hvor mange kalorier du får i deg pr. dag
Camille Andersen står altså bak kostholdstjenesten Somebody som Nettavisen har valgt å samarbeide med (Se medlemstilbud nederst!!). Her kan du få svar på alle dine spørsmål rundt kosthold og vekt.

Det enkleste er å sjekke hvor mange kalorier du skal ha i deg i løpet av en dag. Deretter lager du en dagbok hvor du legger inn ditt daglige inntak av matvarer.

Da er det lett å se om man spiser feil eller for mye. Mange blir svært overrasket over hvor mange kalorier enkelte matvarer inneholder. Bytt de ut med bedre alternativer (dette kan du få forslag på), så vil du antagelig få mer energi og gå ned i vekt helt gratis.

Klikk her for å lese mer om SomeBody

Klikk her for å sjekke ut medlemstilbudet på Norgespasset

SomeBody er etablert og driftet av den norske ernæringseksperten Camilla Andersen, som har mastergrad i ernæring fra Universitetet i Oslo.

Som medlem av Nettavisens medlemsklubb Norgespasset, får du tilbud på SomeBody