Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Lettere uten slankekur

- Ikke gå på slankekur hvis du ønsker å gjøre noe med vekten din, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen.

Statistikken er ikke på slankernes parti. 88% går opp igjen når kuren er over og mange går opp mer enn de har tatt av. Utfordringen er nemlig at kroppen «husker» hva du har veid og «lengter» tilbake.

Problemer ved kurslutt
- Det er ikke noe problem å gå ned 1 kilo i uka, sier Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og gründer av kostholdstjenesten Somebody.no - Problemet oppstår når kuren er slutt.

Vil du gjøre noe med kostholdet ditt? Kostholdstjenesten Somebody hjelper deg med å finne svar, legge om kostholdet, beregne kaloriinntak m.m. Klikk her for å lese mer!

- Kosthold er personlig. Derfor er det bedre å rette på det du allerede gjør, enn å gå på en kur som du ikke kjenner deg igjen i og som gjør at du faller tilbake til gamle vaner etterpå.

En langsiktig plan
Andersen sier at det er mye bedre å legge en langsiktig plan for vektreduksjon enn å rekordslanke seg over noen uker. Når et magasin lover «sixpack»-mage på seks uker, ler hun og håper at sånne løfter snart forsvinner.

- Du må ha innsikt i ditt eget kosthold for å gjøre noe med det. Slankekurer tar slutt. Kunnskap har du alltid med deg.

Bytt melk
- Bytt melk og spar kroppen for flere kilo i året, finn en yoghurt som inneholder mindre sukker og vit at leverposteier har fra 9 til 27 % fett. Kosthold er ikke komplisert. Det er ikke alltid lett, men veldig enkelt.

- Først regner du ut hvor mange kalorier kroppen din forbrenner og så finner du ut hva du spiser mye av. Du går ned i vekt ved å finne alternativer med færre kalorier, eller redusere mengden.

- Du må ikke nekte deg det du liker. Det fører bare til mistrivsel og du orker ikke leve slik i lengden. Det er helt unødvendig også. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder.

Hverdagsmosjon er trening
- Samtidig bør man vel trene?

- Trening er bra, men hverdagsaktivitet er bedre. Mer effektivt med en halvtimes rask gange hver dag enn to timer trening i uka, sier Camilla Andersen som driver kostholdsveilederen somebody.no.

Vil du ha kontroll på kosthold og vekt?
Kostholdstjenesten Somebodyhjelper deg med å spise sunnere, forebygge livsstilsykdommer, telle kalorier, spise passe og miste vekt. Sett sammen ditt eget kosthold og bestem din egen vekt på Somebody.
Les mer om kostholdstjenesten Somebody her!