Nettavisen.no

Tjenester

Med denne elbilen unngår du rekkeviddeangst

Ny variant av BMW i3 gir deg to biler i én.

Fakta: Sammenligning BMW i3 el / BMW i3 Plug-in hybrid

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Energi: Elektristitet / Plug-in hybrid
CO2 g/km: 0 / 13
NOx mg/km: 0 / 2
Miljøklasse: A / A
Egenvekt kg: 1195 / 1280
Effekt kw: 125 / 125
Effekt hk: 170 / 170
Dreiemonent NM: 250 / 250
Bakkeklaring mm: 140 / 140
Sving radius m: 9,9 / 9,9
Rekkevidde km*: opptil 160 km / opptil 300 km
0-100 km/t sek: 7,2 / 7,9
Toppfart km/t: 150 / 150
Veiledende pris**: 249 900 / 340 800

* Rekkevidden vil variere avhengig av en rekke faktorer, blant annet individuell kjørestil, klimatiske forhold, varme- og kjølebehov, kjørerute og forvarming.

** Prisen på i3 EL er eks. mva, ferdig registrert og inkl. vrakpant. Frakt og leveransekostnader levert til BMW i agent er inkludert.
Prisen på i3 Plug-in hybrid er ink. mva, ferdig registrert og inkl. vrakpant. Frakt og leveransekostnader levert til BMW i agent er inkludert.

Har du kjørt elbil før, har du trolig kjent på rekkeviddeangsten som har meldt seg i takt med at batteriindikatoren går nedover.

I dag er det få rimelige elbiler som går noe særlig lenger enn 150 kilometer uten behov for lading. Og for mange er det kanskje nettopp rekkeviddeangsten som gjør at valget ikke faller på en elbil. Eller at de velger å eie både en elbil og en vanlig bensin- eller dieseldrevet bil, til tross for at man kanskje kunne klart seg med et kjøretøy. Nå har disse bilkjøperne fått et nytt alternativ.

Book en prøvekjøring i dag.


Miljøvennlig bil med lang rekkevidde

BMW lanserte nylig Plug-in hybrid-modellen i3. Her får du den samme utslippsfrie mobiliteten som med en normal elbil, men med omtrent dobbel så lang rekkevidde. 

I BMW i3 sitter passasjerene forholdsvis høyt og har god oversikt over den travle bytrafikken.

BMW i3 Plug-in hybrid er en BMW i3 med en innebygget bensinmotor. Motorens oppgave er å generere ekstra strøm til batteriet slik at batterikapasiteten opprettholdes.

Du kan kjøre bilen på to forskjellige måter. Enten bruker du kun elektrisitet som kilde til det er omtrent 6,5 % batterikapasitet igjen. Det vil si at du alene kjører på strøm den første delen av turen. Deretter starter bensinmotoren automatisk og leverer strøm til batteriet mens du kjører videre. Alternativt kan du aktivere bensinmotoren mens batteriet fortsatt har høy kapasitet (max 75 %), dette kan være praktisk for eksempel om du skal dekke en lengre strekning på motorvei før du kjører inn i et byområde.

Book en prøvekjøring i dag.


Ikke en vanlig Plug-in hybrid

BMW i3 Plug-in hybrid skiller seg også fra en normal Plug-in hybrid. Den elektriske rekkevidden er opp til 150 kilometer lenger, og forbrenningsmotoren benyttes ikke for å drive bilen, men for å lade batteriet.

BMW i Remote App for iOS og Android gir deg detaljert informasjon om statusen til BMW i3. Dette inkluderer blant annet rekkevidde, batteriets ladenivå, servicemeldinger og bilens posisjon.

Denne lille stillegående forbrenningsmotoren, driver en generator som gir strøm til batteriet slik at ladenivået opprettholdes og bilen kan kjøres videre på elektrisitet. Så fort batteriets ladenivå når et kritisk lavt nivå, kobles motoren inn og ekstra rekkevidde sikres. Forbrenningsmotoren startes kun når det er nødvendig for å sørge for et så lavt utslipp og forbruk som mulig. Det er altså hele tiden elmotoren som driver bilen, så du merker ikke forskjell på kjøreegenskapene til bilen når bensinmotoren er aktivert.

Dette er bilen som er perfekt for deg som bor urbant, men som liker en utflukt ut av byen i ny og ne. Men også for deg som bor kanskje akkurat såpass langt utenfor byen at du av og til kjenner at rekkeviddeangsten melder seg på i en vanlig elbil på vei hjem fra jobb.

Book en prøvekjøring i dag.