Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slank med fett og proteiner

Kjemper du en evig kamp mot kiloene? Fortvil ikke, her er hemmeligheten!

Selv om sommeren snart er over, er det flust av anledninger hvor man kan kose seg med god mat og drikke. Vennetreff, kick-off, bursdager etc.

Men stadig får vi dårlig samvittighet over de ekstra kiloene, og som kanskje legger en demper på stemningen.

Fortsatt håp
Fortvil ikke! Du kan nemlig fortsatt lage mye deilig mat som kan nytes på terrassen på hytta med et godt glass hvitvin.

Som vi alle vet så er riktig kosthold og fysisk aktivitet nøkkelen til en sunt liv og en normal vekt, men det kan av og til være vanskelig å etterleve disse spillereglene.

Bli bevisst
Med økt bevisstgjøring rundt hvilke matvarer man velger i butikken, og ved inntak av de rette næringsstoffene, kan du oppnå drømmekroppen.

Det gjelder bare å vite hvilke næringsstoffer du skal ha i deg.

Ned i vekt på 1,2,3?
Hos Somebodykan du få veiledning om hvilke matprodukter du bør velge.

Ved å registrere deg herkan du få informasjon om næringsholdet i alle matvarene i Norge, som gjør det enklere å tilpasse et kosthold som passer deg.

Mett på fettsyrer
I kroppen vår, foregår det en konstant kamp mellom de cellene som blir til muskler og de som blir til fett. Utfordringen er å få kontroll over hvilke celler som blir til hva, og få i seg så mange av de sunne, naturlige fettsyrene som mulig. Viktige kilder til disse fettsyrene er grønnsaker, frukt og nøtter.

En studie utført at University of California i Los Angeles, viste at normalvektige personer inntok i hvert fall to porsjoner frukt hver dag. Dette i motsetning til overvektige personer, som spiste kun en porsjon frukt om dagen.

Frukt og nøtter før måltidet
I en annen studie fant man at ved inntak av frukt eller nøtter før måltidene, reduserer man det totale kaloriinntaket med 15 prosent.

I tillegg til å redusere kaloriene, så er grønnsaker, frukt og nøtter viktige fiberkilder, som også bidrar til å stabilisere blodsukkernivået.

Velg de riktige fettsyrekildene
Hemmeligheten er å velge de rette fettsyrene, da det er store forskjeller på de ulike fettsyrene.

Mettet fett og transfett er de stor synderne som legger seg på baken - nettopp det vi vil unngå. Det usunne fettet finnes i en rekke kjøtt og melkeprodukter, samt i stekt mat.

Sunt fett
Det sunne fettet finnes derimot in en rekke oljer, nøtter og frø, som olivenolje, avocadoolje og sesamolje, peanøttsmør, nøtter og frø.

En annen viktig kilde til disse fettsyrene er fet fisk som laks, tunfisk og makrell.

Også viktig med proteiner
I tillegg til de sunne fettsyrene, er det viktig å få i seg proteiner.

«Den viktigste dietten for mennesker som vil gå ned i vekt er og å spise en proteinrik frokost» sier spesialisten Louis Aronn, som blant annet har skrevet New York Times bestselgeren, The Skinny.

Egg til frokost
Videre forteller han at en studie har bevist at mennesker som spiste egg til frokost, mistet 65 prosent mer vekt enn de som spiste bagles.

Men ved inntak av proteiner generelt er det viktig å vite at kjøtt-, fisk- og melkeprodukter også inneholder et minimum av det usunne fettet, nemlig det som legger seg på kroppen.

Andre sunne proteinkilder er nøtter, frø, belgfrukter, soyaprodukter og kornprodukter.

Vil du vite mer om hvordan du kan legge om kostholdet ditt?

Hos Somebodykan du lage din egen kostholdsdagbok, rangere og sammenligne matvarer.

Klikk her for å registrere deg hos Somebody.

(Kilder: Womenshealthmag.com, kk.no og nhi.no).