Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik blir du naturlig slank

Skal du ned i vekt før bikinisesongen, MÅ du legge om kostholdet, hevder ekspert.

Mange av oss har som mål å ta grep nå på våren, for å komme i form og få en fin kropp til sommeren.

Vi melder oss inn på nærmeste treningsstudio, investerer i nytt treningstøy og setter oss mål om å gå ned x antall kilo før bikinisesongen starter.

Les også:
12 kostholdsfeil nordmenn gjør

Tar tid
Men ofte opplever vi at det tar lengre tid enn planlagt, i tillegg til at mange synes det er vanskelig å finne tid til å trene. Og jo nærmere sommeren vi kommer, jo mer kjenner vi presset på oss.

Noen tyr til hurtigkurer, noen trener som gale, bare for å oppdage at de går opp i vekt med mer muskler, mens andre igjen gir opp og ser slaget som tapt.

Varig vektreduksjon
Ifølge ernæringsfysiolog, kostholdekspert og grunnlegger av kostholdsklubben Somebody på nett, Camilla Andersen, så er eneste vei til en normal, sunn og slank kropp, og samtidig en stabil vekt, et sunt og fornuftig kosthold, i tillegg til bevegelse.

- Du trenger ikke å trene som en gal på treningssenteret, men spise riktig og være i normal bevegelse i hverdagen. Minst en halv time om dagen, en time om du vil ned i vekt. Hverdagsaktiviteten teller mer enn tre treningstimer i uken, sier Camilla, som startet opp kostholdsklubben Somebody, nettopp for å lære oss om hvordan vi enkelt kan velge riktig.

Les mer om kostholdsklubben Somebody

Se medlemstilbud på kostholdsklubben Somebody

Nøkkelhullet begrenser
Helsedirektoratet gir oss nøkkelhullsmerkede matvarer, og det er et skritt i riktig retning, men Camilla mener den ikke er god nok, og har tro på at folk selv kan gjøre bedre valg.

- Problemet med nøkkelhullsmerking er jo at for det første at ordningen er frivillig. Derfor finnes det andre, like sunne matvarer som ikke er merket, fordi produsenten ikke er med på ordningen.

- For det andre er det vanskelig når man må sette en grense for hvor mye sukker det f.eks. kan være i en frokostblanding, for at den skal bli merket med nøkkelhull. En frokostblanding som kommer hårfint over grensen blir da ikke merket, men har i praksis mye sukker, og er ikke veldig forskjellig fra den som hårfint kom innenfor, og ble merket.

Et frokosteksempel
- Fitness er et eksempel på en frokostblanding som kom med. Den har 12.9 g sukkerarter, og grensen er på 3 g. Da vil jeg heller ha sett at folk ble anbefalt å velge 4korn, som er et bedre alternativ med kun 2 g sukkerarter.

På Somebody kan du rangere ALLE frokostblandinger etter sukkerinnhold, og selv finne ut hvilken du syns er bra å velge. I tillegg kan du få tips til andre alternative matvarer, til det du spiser i dag, og samtidig se hvor mye de utgjør av det totale kalorinntaket. Det er små endringer som skal til for å spare seg for mange unødvendige kalorier.

Hardtrening
Hva med dem som trener hardt?

- Velger man å trene hardt, men ikke legge om kostholdet, tror jeg det er lett å falle av etter kort tid. Det er viktig å trives både med maten du spiser og treningen din. Mister man trivselen, mister man motet.

- Jeg tror heller ikke at hardtrening er løsningen for de fleste i en ellers hektisk hverdag. Å gå til jobben, en skitur i helgen eller en svømmeøkt i den lokale svømmehallen kan være vel så bra.

Og slankekurer?

- Tyr man til slankekurer, i form av å spise kun utvalgte matvarer, eller pulverkurer, så slanker du deg bare feit. Du vil høyst sannsynlig ende opp med å gå opp de samme kiloene du tok av. Gjerne legge på deg noen ekstra kilo på toppen av de du hadde også, opplyser Camilla.

- Derfor er jeg sterk motstander av slankekurer og oppfordrer heller til å gjøre små endringer i kostholdet og øke hverdagsbevegelsen. Da er sjansen mye større for at du går ned, og blir der. Kurer lurer deg.

En snarvei?
Det finnes med andre ord ingen snarveier, men det å spise sunnere i hverdagen, fremfor å trene 4 ganger i uken, kan vel sies å være en snarvei i seg selv.

På Somebody kan du få hjelpe til å legge om ditt kosthold. Legg inn matvarene som finnes i ditt kjøleskap i dag, og bytt ut de mest usunne variantene til bedre alternativer, ved hjelp av sammenligning- og rangeringsfunksjon.

Få kontroll over hva du spiser! Les mer om kostholdssklubben Somebody her

Spar penger!
Som medlem av Nettavisens fordelsklubb, Norgespasset, får du abonnement på Somebody til rabattert pris. Les mer her!