Nettavisen.no

Tjenester

Slik får du en friskere hjerne

God mentalhygiene kan forebygge alderssykdommer og gi økt livskvalitet.

Visste du at hjernen din trenger like mye trening som kroppen? Det gjør den, og det er mange måte du kan trene på.

Ved å hjelpe hjernen til å være i form, så kan vi klare å yte mer og bedre til daglig, tenke klarere, bli mer oppmerksomme, løse problemer eller håndtere stressituasjoner bedre.

I tillegg holder vi hjernesykdommer som Alzheimer på avstand.

Hjerneklubben: Snarveien til en bedre og mer effektiv hjerne.

Det å tilegne seg ny kunnskap og prøve nye ting gjør at det skapes nye koblinger i hjernen, som igjen gir deg en friskere og mer velfungernede hjerne.

Her er noen tips til hvordan du kan trene hjernen i hverdagen:

- Lær en ny ting hver dag, for eksempel et nytt ord, og deretter ta det i bruk.

- Beregn hvor mye du handler for når du er i butikken, slik at du vet summen på varene før de er slått inn på kassa.

- Engasjer deg i samfunnsaktuelle ting, og delta i diskusjoner. Når du diskuterer dannes nemlig nye mønstre i hjernen, fordi du tvinges til å tenke raskt og til å formulere deg klart.

- Sørg for å jobbe aktivt med logistikken når du skal stable varene i poser. Flest mulige varer på minst mulig plass trener din romsans.

- Les opp ned i fem minutter.

Hjerneklubben.no - for deg som er opptatt av mental helse.

- Lær deg et nytt instrument.

HJERNEKLUBBEN.NO: For deg som vil doble hukommelsen og øke kunnskapen. (Foto: Thinkstock.com)

- Tell baklengs, for eksempel fra 100 til 0.

- Tren deg på å huske telefonnumre og fødselsdager igjen. Moderne teknologi har tatt fra oss mye god hjernetrim.

-Tren deg på å beregne avstander og andre størrelser, for eksempel hvor langt det er fra kontorpulten til den røde bilen der nede.

- Løs kryssord eller Sudoku jevnlig.

-Utfordre hjernen ved å lære deg et nytt språk.

Lær et språk med ny metode!

- Skriv selvangivelsen selv! I tillegg til at du får trent på å tenke deg om, så får du oversikt over økonomien din.

- Finn en sang du kan hele teksten på og syng den så fort, fort du kan.

- Brainstorm med deg selv: For eksempel, på 15 sekunder tenker du over hva som er de ti beste filmene du har sett eller de ti morsomste vennene du har.

- Skriv ti setninger med tre ord i hver som alle begynner på samme bokstav, for eksempel Katta Klorte Kongen.

- Spill spill som Scrabble, Bridge, 20 spørsmål, Master Mind og lignende. Spiller dere yatzy, så sørg for å være den som skriver scoren.

Prøv et gratis demospill her.

ORDLEGG DEG: Skriv ned tanker og følelser i en personlig dagbok. (Foto: Thinkstock.com)

- Skriv dagbok. Da får du repetert dagens hendelser, og må formulere deg. I tillegg får du tid til å reflektere.

- Ta deg en ettermiddagslur. Forskning viser at du tenker klarere og lettere tilegner deg kunnskap etter en liten hvilestund.

- Skriv med motsatt hånd av hva du er vant til. Alt som krever at hjernen må konsentrere seg nøye om noe som vanligvis går automatisk, vil stimulere celleveksten.

...I tillegg: sørg for nok fysisk trim, riktig kosthold og nok søvn!

Tren hjernen på Hjerneklubben.no
Hjerneklubben.no er en tjeneste for deg som vil trene hjernen til blant annet bedre hukommelse og konsentrasjon, høyere IQ og raskere hoderegning. I tillegg kan du lære deg et språk på en brøkdel av tiden.

Med morsomme og effektive læringsspill, går hjernetreningen raskere. På Hjerneklubben lanseres også i disse dager et verktøy for å måle aktivitet og prestasjoner.

Hjerneklubben gir en garanti om å doble hukommelseskapasiteten til sine medlemmer i løpet av en uke, hvis ikke blir medlemsavgiften refundert. Hjerneklubben er et samarbeid mellom Memolife og Nettavisen, og er en medlemstjeneste.

Prøv Hjerneklubben gratis som medlem av Norgespasset!