Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik løser du tidsklemma

Stress ned og bli bevisst på hverdagens utfordringer.

Føler du at døgnet har for få timer til å få unnagjort alle plikter, trening og sosialt samvær med familien? Disse rådene kan hjelpe deg til å bli mer bevisst på hvordan du legger opp dagene dine, slik at du unngår å føle at du ikke strekker til.

– Vær bevisst på prioriteringene dine!
Skriv liste over hva som må bli gjort i løpet av dagen, og kryss av etter hvert som tingene blir gjennomført. Har du kontroll, blir du mindre stresset.

– Finn ut hvilken tid på døgnet du fungerer best og organiser dagen din ut i fra det.

– Ikke ha dårlig samvittighet over alt du ikke rekker å gjøre. Fordel oppgaver og avtaler på forskjellige dager, på den måten slapper du bedre av.

– Kjøp en nøkkelfinner. Tenk så mye tid du kaster bort på å lete etter nøklene dine!

– Planlegg hva du skal ha på deg dagen i forveien.

– Fokuser på én oppgave av gangen.

– Skill mellom jobb og fritid, og vær disiplinert i arbeidstimene dine. På den måten kan du ta deg mentalt fri på kvelden.

– Lag store middager.
Da kan du fryse ned det som er igjen og spise dagen etter.

– Ta opp alle favorittprogrammene dine. Da kan du spole gjennom reklamen når du ser på dem.

– Skal du ha vennefest eller konfirmasjon, men gruer deg til å lage mat til 25 personer? Lei en kokk! Legg ut et anbud på MittOppdrag.no, for å deretter motta pristilbud fra ulike leverandører.

– Sørg for å ha et velutstyrt medisinskap hjemme. Da slipper du å måtte løpe ut midt på natten for å kjøpe smertestillende.

– Bruk telefonsvareren din. Du trenger ikke alltid å ta telefonen selv om den ringer.

– Si nei til ting du ikke trenger å gjøre.

– Kjøp mer på nettet.
Både mat, klær, gaver og ting til huset kan skaffes hjemmefra. Her er det både tid og penger å spare.

– Be sjefen om å få jobbe hjemme en eller flere ganger i uken hvis du bruker mye tid på reise, eller jobber mer effektivt hjemme.

– Går barna på samme fritidsaktivitet som flere andre i nabolaget, kan du samarbeide med de andre foreldrene om kjøring og henting.

– Synes du det er strevsomt å planlegge og gjennomføre barnebursdag hjemme? Betal for en bursdagspakke hos McDonald's, Megazone eller i bowlinghallen. For å få ned prisen kan dere slå dere sammen med et annet barn i samme klasse. Bruk MittOppdrag.no til å finne klovn, tryllekunstner eller annen underholdning til feiringen.

– Si ja når noen tilbyr seg å hjelpe. Det er ingen grunn til at du skal måtte klare alt selv.

– Hvis husarbeidet ligger over deg som et evig mas; invester i en rengjøringshjelp! Du kan bruke et byrå, spørre vaskehjelpen til naboen, eller legge ut et anbud på MittOppdrag.no (og vurdere tilbudene du får før du bestemmer deg).

– Synes du det er vanskelig å konsentrere deg slik at du får lest bøker i ferien, ettersom du må ha et overblikk over hvor barna befinner seg? Begynn med lydbøker i stedet!

– Krev mer av dine egne barn.
Rydding, støvsuging og vasking klarer de fint etter en viss alder. Etter hvert kan de også smøre egen matpakke, hjelpe til med å lage middag, hente mindre søsken i barnehagen og så videre.

– Bruk søndagen til å planlegge den kommende uken. Sett opp middagsmeny og handleliste, del oppgaver, og avtal hvem som skal kjøre hvor på hvilke dager.

– Har du penger og mulighet, finnes det mange måter å kjøpe seg tid på. Velg vekk de jobbene du liker dårligst og som stresser mest. Har dere kanskje begynt på et oppussingsprosjekt som aldri ser ut til å bli fullført? Legg ut oppdraget ditt på MittOppdrag.no, og motta pristilbud fra ulike firmaer. Tapetsering, sveising, flislegging, trappevask og snømåking er bare eksempler på ting du kan få hjelp til.

– Få tid til trening ved å lage en ordning partneren din om hvem som skal kjøre om morgenen, og hente om ettermiddagen.

– Jobb mindre. Hvis du eller mannen din jobber mindre, kan dere begge få mer tid og overskudd. Si nei til overtid, eller søk om redusert stilling i en periode.

– Betal en ungdom eller pensjonist du kjenner for å hente barna i barnehagen, følge dem hjem og kanskje handle for deg en gang iblant.

– Finn roen: prøv meditasjon, yoga og pilates. Avkobling er viktig i en stressende hverdag.

– Ikke ha for høye forventninger til deg selv. Belønn deg selv når det går bra, i stedet for å trykke deg selv ned når det går dårlig.