Nettavisen.no

Tjenester
(Thinkstock.com)

Slik overlever du kjærlighetssorgen

De beste tipsene til hvordan du kan takle livet, når drømmeprinsen ikke lenger vil ha deg.

Kjærlighetssorg er noe av det vondeste man kan oppleve. Plutselig står du der med et knust hjerte og fremtidsdrømmer som aldri vil bli til virkelighet.

Du må gjennom flere faser før den vonde klumpen i magen blir borte, men det viktigste du må huske på er at tiden leger alle sår.

Etterhvert oppdager jo også mange, at det de sørger over er drømmen om familielivet, mer enn akkurat personen som har knust ens hjerte.

Tusenvis av single søker en partner her!

Avhengighet
Ofte vil den første sorgen handle en del om avhengighet. Det er skremmende å plutselig være alene, fordi du har blitt avhengig av partneren følelsesmessig, økonomisk og sosialt.

Det er stor sjanse for at du vil prøve å vinne ham tilbake, ettersom det er enklere å takle kjente situasjoner. Selv om det ikke er det beste, vil det føles tryggere enn å hoppe inn i det ukjente. Prøv å hold deg unna ham, og unngå steder dere kan møte på hverandre.

I begynnelsen kan det være vanskelig å forholde seg til ham. Selv om han ønsker at dere skal være gode venner, bør du distansere deg når kjærlighetssorgen er som verst. Du gjør det lettere for deg selv om du kutter kontakten helt. Unngå å følge med på Facebook-profilen hans, eller ringe ham når du er på vei hjem fra fest.

Finn ny kjæreste
Ta personlighetstest - se hvem som passer for deg!

Tenk realistisk
Forsøk å være ærlig med deg selv. Uansett hvor vondt det føles nå, vil denne erfaringen lære deg noe verdifullt. Husk at det var en grunn (eller flere) til at det gikk som det gikk.

Du vil aldri finne en som er nøyaktig lik, men du vil garantert finne kjærligheten igjen. Hvis mannen som du trodde at du skulle leve resten av livet med, ikke innser hvor fantastisk du er - så er det han som taper på det. Du fortjener bedre! Og en gang i framtiden vil han sikkert angre på at han dumpet deg.

Finn feil
Det er lett å kun fokusere på de gode minnene, så skriv gjerne en liste over alt som ikke fungerte i forholdet. Det blir bare verre hvis du forsøker å overbevise deg selv om at dere fortsatt er perfekte for hverandre.

Etterhvert vil det dukke oppe situasjoner der du vil savne ham ekstra mye. Enkelte ting var det kanskje partneren som tok seg av, som å skifte alle lyspærene eller fylle ut selvangivelsen.

Når disse behovene dukker opp, er det viktig at du ser etter nye muligheter. Lær deg å takle oppgavene selv, eller få andre til å hjelpe deg. Hvis du føler deg selvstendig vil det være lettere å kunne gå videre.

Kjenn på følelsene
Vær ærlig med deg selv, og innrøm ovenfor deg selv, hvordan du har det. Dette kan være vanskelig i begynnelsen, ettersom de fleste av oss helst vil unngå å kjenne på ubehagelige følelser.

Dette kan få uheldige konsekvenser, som man er mer eller mindre bevisst på. Eksempler på dette er at du begynner å drikke mer, røyke, spise mer usunt, prøver dop, engasjerer deg i farlige aktiviteter eller shoppe unødvendig mye.

Den sunneste måten du kan takle et brudd på, er å tillate deg selv å ha det vondt. Det hjelper ikke å forsøke å rømme unna følelsene, for de vil garantert innhente deg før eller senere.

Bruk tid sammen med mennesker du er glad i, og som får deg på andre tanker. Hold deg unna personer som går rundt og sier «stakkars deg» og på den måten hjelper deg å dyrke sorgen. Det vil bare gjøre det enda vanskeligere å gå videre. Husk at du er verdifull, og at du ikke er avhengig av en mann for å være lykkelig.

Former for terapi
Når du føler deg overveldet av tanker, kan det være en god íde å sette ord på følelsene dine. Skriv rett fra hjertet, uten å tenke på grammatikk eller setningsoppbygging.

Skriv hvordan du føler deg fra dag til dag, og husk at det hjelper å forsøke og se ting fra den positive siden. Etter en liten stund kan du telle dagene fra dere slo opp, og se hvordan fremgangen i prosessen har vært.

Trening kan være god terapi, og en flott måte å få ut frustrasjon og sinne på. Løp, jogg, svett og hør på musikk som gir deg energi. Ved å trene utløses endorfiner i hjernen, som gir deg en god følelse, samtidig som du gjør noe bra for kroppen din.

Ikke bli sittende apatisk foran tv-en med chips og brus over en lang periode. Det er selvfølgelig lov i begynnelsen, men etterhvert må du ta tak i deg selv.

Hva med å prøve ut en ny hobby, melde deg på et morsomt kurs eller bli med på arrangementer du tidligere ville takket nei til? Vær åpen for å møte nye mennesker og uvante situasjoner. Nå trenger du kun å fokusere på deg selv og dine behov.

De ulike fasene
I den første fasen, sjokkfasen, vil de fleste oppleve fysiske og følelsemessige symptomer. Vondt i kroppen, søvnproblemer, gråting, sinne og følelsen av å være «tom» innvendig, er helt normalt.

I den andre fasen, kallt rehabiliteringsfasen, gjør det ikke fullt så vondt hele tiden. Du begynner å få større kontroll over tanker og følelser, og begynner godta at den nye situasjonen er en realitet som du må forholde deg til.

Når du kommer inn i den tredje fasen, nyorinteringsfasen, tillater du deg selv å begynne å planlegge. Du tar fullt og helt styring over livet ditt igjen, og begynner å tenke fremover. Men selv om du kommer deg videre, kan opplevelsen påvirke trygghet og tillit til andre mennesker i lang tid fremover.

Du får gjort mye bearbeiding av sorg på bare tre uker, og i løpet av tre måneder begynner de fleste å komme seg videre. Alle forhold er uansett forskjellige, og man takler sorg på ulike måter. Noen trenger bare én måned, mens andre trenger mye lengre tid.

Match hjelper deg finne den rette. Les mer her!